اگر واقعا خریداری دنبال من بیا، دلار با تراول نو می خریم فقط ۱۰ تومان از قیمت یک ساعت دیگر هم خبری نداریم!

 استرس سقوط آزاد دلار به جان دلالان مشهدی افتاد+ گزارش ویدئویی

گزارش خبرنگار قدس آنلاین واقعیت این است که قیمت دلار سیر نزولی را پیش گرفته و  بشدت ارزان شده است از سوی دیگر بازار غیر رسمی دلار فروشان در خیابان امام خمینی(ره) با هجوم فروشندگان و ذخیره کنندگان دلارهای خانگی برای فروش دلار بازار مکاره ای را تشکیل داده که هرکس فقط  به فکر آب کردن کالای خودو از آب کشیدن گلیمش است.

۱۴تومان می دهم ۱۳ می خرم،۱۲هزار و  ۵۰۰فروش داریم، ۱۱ونیم بیشتر نمی خریم،اگر واقعا خریداری دنبال من بیا. دلار با تراول نو می خریم فقط ۱۰ تومان از قیمت یک ساعت دیگر هم خبری نداریم!

این جملات برخی از اظهار نظرهای دلالان و فروشندگان  دلار است که شتابزده به دنبال مشتری می گردند و بدور از دید ماموران انتظامی  مشتریهای احتمالی را به سمت عابر  بانک ها و یامغازه های محدوده  بازار ارگ می کشانند.

*پیش بینی اینهمه حباب را نداشتیم!

از شرایط ایجاد شده برای زراندوزان دلار و ارزو دلالان غیر مجاز- پس از سقوط آزاد قیمت دلار در خراسان رضوی- حاکی از آن است که بسیاری از این افراد تا پای بر باد دادن سرمایه و اندوخته شان به دلیل طمعکاری پیش رفته اند.آنها می گویند؛ هرگز پیش بینی نمی کردیم اینهمه التهاب و حباب در بازار ایجاد شود.

این روزها خیابان امام خمینی مشهدو بازار ارگ در محدوده مقابل باغ ملی چهره های غمدیده زیادی را به خود دیده است. خبرنگار ما در این زمینه با تنی چند از این مال باختگان ونیز دلالان ارز  ونیز کارشناسان بازار سرمایه و ارز در مشهد گفتگو کرده است؛

*قمار بازی با پول خارجی!

ع.م. یکی از فروشندگان ارز که نمی خواهد چهره و نامش منتشر شود، به خبرنگار ما می گوید: فعالیت در این بازار اصلا آخر و عاقبتبی ندارد و من  پس از ۷ سال کار در این بازار لعنتی به این نتیجه رسیده ام و می گویم این نوع فعالیت یک قمار بازی است و نمی توان آن را کاسبی نامید.

وی می افزاید:برای بهتر شدن اوضاع باید منتظر اقدام دولت باشیم همه چیز دست آنهاست ما که نمی توانیم کاری بکنیم و ما فقط در این میان بازیچه هستیم کاش زودتر از این بلبشو کنار می کشیدم .

عامل قنطوری یکی از خریداران ارز از اقلیم کردستان عراق نیز به خبرنگار ما می گوید: برای مسافرت و زیارت به مشهد آمده ام اما به دلیل نوسان شدید دلار برای بازگشت به خانه و کاشانه ام دچار مشکل شده ام و  هم اکنون نمی توانم با پول سفرم به اقامت طولانی در مشهد ادامه دهم برای همین می خواهم دلار بخرم و برگردم.

* گرانتر بلیت برگشت 

قنطوری با بیان اینکه برای خرید بلیت برگشت به عراق با آژانس هواپیمایی قیمت دچار مشکل شده می گوید: الان باید ۳۰ درصد گرانتر بلیت برگشت خود و ۶نفر از اعضای خانواده ام را خریداری کنم و این مشکل برای همه هموطنان و زائران عراقی که به زیارت امام مهربانیها آمده اند نیز وجود دارد.

م.ج. یکی دیگر از دلالان قدیمی بازار ارگ نیز به خبرنگار ما می گوید: مدتی بود به دلیل ممنوعیت دلالی ارز کارم را رها کرده بودم و در مغازه کار می کردم اما با بالا رفتن قیمت ارز و طلا وسوسه شدم و به بازار ارگ روی آوردم.

*با ارزان شدن دلار خانه ام از دستم رفت!

وی می افزاید: واقعا بازار ارز آینده ای ندارد من با فروش منزل و یک اتومبیل ۶۰هزار دلار از بازار ارز( یورو و دلار )خریدم، تاسود کرده باشماما الان باید خواب برگشت سرمایه ام را ببینمو مطمئنم با این سقوط قیمتها و نبود خریدار برای دلارهایم اتومبیل و منزلم از دستم رفته و  حتی نمی توانم خانه ام را بخرم .

در ادامه همراه همکارم به عنوان خریدار صوری به میان انبوه دلار فروشان بازار ارگ می رویم می گویم اگر برای مسافرت ۱۰۰۰دلار ارز بخواهم از چه کسی می اوانم خرید داشته باشم؟ سه دلال همزمان مرا به سمت باجه های عابر بانک  بانک ملی هدایت می کنند و می گویند پول نقد داری یا انتقال وجه؟

می گویم اول باید قیمت بگیرم ارزانترین رقم را انتخاب می کنم .یکی از دلالان ارز که مرد میان سال و آرامتری بنظر می رسدمی گوید: ارز ثبات ندارد اما اگر همین الان بخواهی خریرد کنی من می توانم با قیمت ۱۲ و ۳۰۰ برایت دلار بیاورم همکارم می گوید: ببخشید این مبلغ گران است و با بی اعتنایی سراغ دیگر دلالان می رویم و عطای بازار ارز را به لقایش می بخشیم.

*تابلوی اعلام قیمت ارز خاموش است

وارد بانک ملی شعبه ممتاز و قدیمی ترین بانک مشهد می شوم یکراست سراغ شعبه ارزی میروم با تابلوی تابلوی خاموش اعلام قیمت ارز مواجه می شوم اما سپرده گذاری و صدور حواله های ارزی بصورت رسمی در این بانک جریان دارد.

آقای ابوالفضل جوادی یکی از کارشناسان ارزی این بانک در باره دلیل خاموش بودن تابلو می گوید: دلیلش را نمی دانم  می توانید از معاون ارزی بانک بپرسید.وی در باره قیمت امروز دلار در مشهد نیزمی گوید:

قیمت رسمی ارز را داریم و به قیمت بازار کاری نداریم.

* دلار در بانک ۴هزارو ۲۰۰ تومان است

این کارشناسان ارزی بانک در باره قیمت روز دلار در این بانک خاطر نشان می کند:قیمت تحویل ارز به متقاضیان در بازار رسمی و سامانه بانکی هم اکنون ۴هزارو ۲۰۰ تومان است و بازار دلالی هیچ ربطی به سامانه بانکی ندارد.

آقای نیری، معاون ارزی این بانک نیز با بیان اینکه باید برای دریافت اطلاعات به روابط عمومی مراجعه کنید-در باره دلیل خاموش بودن تابلوی اعلام نرخ ارزها-  یادآور می شود: مشکل فنی باعث خاموش شدن تابلو است.

* همه کارها دست بانک مرکزی است

این مقام بانکی همچنین در باره التهاب بازار ارز نیز بیان می کند: بانک ما و دیگر بانکها هم عامل فروش یا خرید و تبدیل ارز هستیم و دخالتی در نوع چرخش بازار نداریم و  در واقع همه کارها در بحث قیمت ارز دست بانک مرکزی است.
*ازدحام مشهدیها برای فروش دلار

به هر روی ازدحام مردم برای فروش دلار در مشهدبه اوج خود رسیده است با نگاهی کنجکاوانه و دقیق به چهره فروشندگان دلار در می یابیم آنها از سر استیصال به این بازر روی آورده اند  ودر واقع هیچ شباهتی با دلالان ارزی سنتی ندارند، اما اقدام به فروش دلار یا یورو می‌کنند.

اغلب این افراد کسانی هستند که با طمع افزایش سرمایه و نقدینگی شان با سرمایه‌های اندک چند صد دلاری یا چند میلیونی پا به این بازار گذاشته‌اند و با التماس پنهان به فروش ارز اقدام کرده اند. وباید توجه داشت مهمترین  موضوعی که باعث افزایش قیمت شدهمین التهاب و غیرواقعی بودن بازار ارز بود اما در شرایط کنونی بازار شکل غمگنانه ای به خود گرفته و بدون تقاضاکننده فروشنده  ها در حال رصد مشتری برای فروش اندوخته ها و پولهای خارجی شان هستند اما...

پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.