بعد از اوج گیری قیمت ارز، سکه و طلا از دیروز و با اعلام دولت مبنی بر ورود به بازار ارز، تب تبدیل دارایی‌ها به سکه و ارز فروکش کرد؛ کشتی دلار در مرز 14 هزار تومان به گل نشست و بازار داغ فلزات گرانبها نیز از سکه افتاد.

صف‌های شلوغ فروش سکه و دلار 

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس‌آنلاین، قیمت دلار که طی روزهای اخیر اوج گرفته بود از دیروز همزمان با رونمایی از اخبار جدید ارزی بانک مرکزی، سیر نزولی را پیش گرفته است. طبق اعلام دولت، در جلسه سران قوا به رئیس کل بانک مرکزی اختیار تمام برای ورود در بازار ارز داده شد؛ تا بتواند از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز در بازار ارز مداخله و اقدامات لازم برای کنترل نرخ ارز را انجام دهد. 
از سوی دیگر طی روزهای اخیر بانک مرکزی اعلام کرده بود که از این هفته ارز خدماتی را از طریق نظام بانکی در اختیار مردم قرار می‌دهد و بر همین اساس 11 بانک را مسئول توزیع ارز خدماتی بین مردم کرد؛ رسانه‌ای شدن این موارد در کنار خبر اعدام سلطان سکه و اعلام حکم اخلالگران اقتصادی موجب شد تا سیاست ارزی بانک مرکزی پیش از ابلاغ اثر خود را در بازار بگذارد. در همین راستا سیگنال‌های مثبت دیگری نیز به بازار مخابره شده است که می‌توان به راه‌اندازی کانال‌های مالی برای تسهیل تجارت با ایران تا دهم آبان ماه اشاره کرد که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آن را اعلام کرده است. 
برخوردهای قاطع در روزهای اخیر با سه گروه سبب نگرانی دلالان ارز و سکه شده است.
1- برخورد پلیس فتا با مدیر گروه های تلگرامی و مدیر سایت هایی که بر رشد لحظه ای نرخ ارز و سکه تاثیر داشته اند.
2- برخورد و بازداشت تعداد قابل توجهی از دلالان ارز در شهرهایی همچون تهران، اصفهان، مشهد و شیراز نیز بر مهار جولان دلال های ارز و سکه موثر بوده است.
3- صدور احکام اعدام مفسدان اقتصادی همچون سلاطین سکه و قیر و صدور حکم زندان 32 نفر دیگر موجب فروکش کردن تب دلال بازی در بازار شده است.
اما مشاهدات میدانی گواهی می‌دهد که به موازات ریزش قیمت‌ها و فروکش کردن تب تبدیل دارایی‌ها، تعداد فروشنده‌ها در بازار ارز و طلا افزایش یافته و قیمت‌ها، به صورت آسانسوری سیر نزولی خود را طی می‌کنند و به گفته فعالان بازار سرعت تغییرات به حدی است که آنچه درباره قیمت‌ها گفته می‌شود را باید «لحظه‌ای» دانست. با افزایش مراجعه مردم، برای فروش ارزهای خانگی، یعنی همان ارزهایی که چند روز پیش برای خرید آن صف کشیده بودند، قیمت ارز را که به سقف 19 هزار تومان رسیده بود تا مرز 14 هزار تومان پایین کشید و کار به جایی رسیده که صرافی‌ها دست از خرید کشیدند و دلال‌ها نیز خریدهایشان را روی رقم‌های 11 و 12 هزار تومان بستند. 
در زمان تنظیم این گزارش با ورود دلارهای خانگی به بازار، ارز در کانال 14 هزار تومان متوقف و سکه نیز از 5 میلیون تومان به کانال 4 میلیون تومان عقب‌نشینی کرد و طلا نیز فعلاً به گرمی 440 هزار تومان رضایت داده است و این در حالی است که کارشناسان کاهش قیمت‌ها را دامنه‌دار توصیف کرده و معتقدند ریزش‌ها ادامه خواهد داشت. آن‌ها معتقدند باید آماده موج ارزانی در کالاهایی باشیم که حیات خودشان را با دلار گره زده بودند.
به گفته سعید مجتهدی کارشناس و فعال بازار ارز سیر نزولی قیمت‌ها، در اثر افزایش عرضه ارز در واکنش به افت نسبی قیمت‌ها، کاهش تقاضای ارز مسافرتی در فصل پاییز و بخشنامه بانک مرکزی برای ارز خدماتی اتفاق افتاده است.
محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرنگار ما نیز می‌گوید که علت اصلی کاهش قیمت‌ها که در بازار مسکوکات طلا نمود بیشتری دارد، به بازار ارز مربوط است. به گفته وی، با اقدام بانک مرکزی برای فروش ارز خدماتی و تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا درباره بازار ارز و ورود بانک مرکزی برای مدیریت این بازار، قیمت ارز کاهش و به موازات آن طلا و سکه نیز با افت قیمتی شدید مواجه شد که در نوع خود بی‌سابقه بوده است.
وی می‌افزاید: نتیجه این عرضه‌ها و به هم خوردن عرضه و تقاضا، روی طلا و سکه بسیار ملموس بود، کاهش‌ها که از روز یکشنبه شروع شده بود در روز دوشنبه به اوج خود رسید و طبق پیش بینی همچنان ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه روند تغییرات قیمتی سریع شده، تأکید می‌کند: هم اکنون ترس ناشی از کاهش بیشتر قیمت سبب شده است؛ خیلی از کسانی که طلا اندوخته کرده بودند برای فروش هجوم بیاورند و این عرضه بیش از حد، موجب کاهش بیشتر نیز خواهد شد.عباس شرفی، صراف فعال در بازار در گفت‌وگو با خبرنگار ما می گوید: بسته جدید ارزی، بخصوص مشوق‌ها و تسهیلات ارزی باعث افزایش عرضه ارز خانگی از پنجشنبه گذشته شد و ما به مرور شاهد کاهش قیمت ارز هستیم، طی این چند روز صرافی‌ها دست به عصا راه رفته‌اند و خرید نمی‌کردند پیش‌بینی مردم هم این است که قیمت‌ها پایین خواهد آمد به همین دلیل برای جلوگیری از ضرر، فروشنده شده‌اند البته اگر خریداری پیدا کنند.
صادق النجاه دیگر صرافی مجاز نیزمی گوید ما از زمانی که دلار به 16 هزار تومان رسید خرید را متوقف کردیم، تنها زمانی که خریداری وجود داشت به شکل واسطه عمل کرده و خریدار و فروشنده را به هم وصل می‌کردیم.
وی با بیان اینکه قیمت دلار همچنان پایین می‌آید، تأکید می‌کند که هنوز هم خریدار نیستیم و ریسک چنین معامله‌ای را نمی‌پذیریم. مردم نیز دو روز است دلار نمی‌خرند و معتقدم اگر به همین روال ادامه دهند قیمت‌ها به زیر 10 هزار تومان نیز خواهد رسید. محمود صحرا بیگی با اشاره به افت شدید قیمت ارز می‌گوید: الان هیچ کس خریدار نیست و به همین دلیل نرخ لحظه‌ای کم می‌شود. وی می‌افزاید: از وقتی مردم احتمال دادند ارزانی در بازار ارز اتفاق می افتد فروشنده شده‌اند ما هم خرید نداریم و تنها اگر مشتری مراجعه کند دست به دست می‌کنیم.
این صراف تأکید می‌کند: قیمت ارز کاملاً به عرضه و تقاضا بستگی دارد و اگر مردم به همین روال فروشنده باشند به احتمال زیاد دلار به رقم 10 هزار تومان خواهد رسید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.