خراسان شمالی_ علی باقرزاده فاروجی: یک میلیون و ۳۰۰ هزار بی سواد در کشور به غیر از اتباع خارجی شناسایی شده اند.

اجرای طرح ویژه گسترش باسوادی در زنان و دختران روستایی و عشایر
به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، علی باقرزاده فاروجی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در همایش مشترک شورای پشتیبانی سواد آموزی استان و شهرستان های خراسان شمالی از اجرای طرح ویژه توسعه باسوادی زنان و دختران ترکمن، روستایی و عشایری، با تاکید بر گسترش عدالت اجتماعی و آموزشی در استان خراسان شمالی خبر داد.
وی در ابتدای سخنان خود دکتر خباز استانداری خراسان شمالی را یکی از پیشکسوتان امر تعلیم و تربیت و از مدیران موفق و برجسته کشوری توصیف کرد و اظهار داشت:آمادگی کامل داریم تا طرح فوق را با همکاری استانداری خراسان شمالی در این استان اجرایی کنیم زیرا اعتقاد داریم محصول آموزش باید متوجه تمامی افراد از جمله قشر بانوان جامعه باشد.
وی با بیان این که در پنج سال گذشته بیش از ۱۴۰ پژوهش در موضوعات مختلف سواد آموزی انجام شده است، افزود:یکی از سیاست های عام سازمان نهضت سواد آموزی، حرکت از گروه های عام به سوی گروه های خاص است لذا بسته ویژه ای در قالب طرح آموزش زنان و دختران ترکمن و عشایر و روستایی مطرح شد؛ زیرا نرخ باسوادی این قشر از جامعه زیاد بوده و هدف اصلی ما کاهش این فاصله خواهد بود.
وی بیان کرد: در حال حاضر در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال نزخ باسوادی ۹۶ درصد است که در این راستا ۱۲ استان کشور دارای نرخ باسوادی بالای ۹۷ درصد و ۷ استان نیز بالای ۹۸ درصد است اما بازهم ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار بیسواد در کشور به غیر از اتباع خارجی شناسایی شده اند.
وی با بیان این که در چهار سال گذشته ۴۱۴ جلسه سواد آموزی با ۲هزار و ۳۶۰ مصوبه مهم در راستای حمایت از امر سواد آموزی در کشور برگزار شده است، افزود: هر چند که به واسطه برگزاری این جلسات ۱.۵ میلیون از آمار بیسوادان کشور کاهش یافته اما در برخی استان ها باید اقدامات جدی تری انجام گیرد.
باقرزاده خاطرنشان کرد:آموزش کم هزینه و پربازده یکی از اصلی ترین راه های توانمندسازی مردم به شمار می رود و در این مسیر یکی از نشانه های قدرت هر حکومت یا نظام، توانایی حل پایدار مشکلات است که این امر در سیستم آموزشی موفق محقق خواهد شد.
وی تصریح کرد: هدف سواد آموزی تنها خواندن و نوشتن نیست بلکه فرد باید با رفتارهای خود محیط اطراف را تغییر دهد و این موضوع باید در متون درسی و آموزشی افزوده شود تا دانش آموزان مراحل تغییر رفتار را بیاموزند.
باقر زاده در ادامه اظهار داشت: خواندن و نوشتن و حساب کردن باید ابزار و وسیله ای باشد برای آگاهی بیشتر و کسب معرفت بالاتر و بزرگسالان باید آنچه را که خوانده یا نوشته می شود، خوب بفهمند و درک کنند که برای چه می‌نویسند و می خوانند.
وی تصریح کرد:بر اساس اعلام دبیرخانه جوایز بین‌المللی سوادآموزی یونسکو، طرح ترکیب سواد با مهارت‌های پایه رایانه در دوره انتقال، از سازمان نهضت سوادآموزی ایران موفق شد در بین طرح های رسیده از ۵۷ کشور در فهرست برندگان جوایز بین‌المللی سوادآموزی یونسکو در سال ۲۰۱۸ (جایزه کنفوسیوس) قرار گیرد. موضوع این جوایز برای امسال (۲۰۱۸)، «سوادآموزی و توسعه مهارت‌ها» اعلام شده بود.
انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.