بازار دلار یکی از روزهای بیادماندنی خود درتاریخ را پشت سرگذاشت، شاید ازاین به بعد تاسالها زمانی که سخن از سقوط نرخ ارز به میان بیاید همه دهم مهرماه ۹۷رامثال بزنند. اما اکنون پرسش عمده مردم این است که این سقوط تاکجا ادامه خواهد داشت؟

توقف سقوط دلار در۷۰۰۰تومان / دلار ۸۰۰۰تومانی طی دوماه آینده تثبیت میشود

قدس آنلاین – سعید کوشافر: دلار درحالی تا نزدیک ۲۰هزارتومان پیش رفت که اندک اندک داشت برای کشور ومردم مساله ساز میشد تا جایی که مردم از ترس قحطی و گرانی شدید به مغازه ها هجوم برده و تا جایی که میتوانستند انبارخانه های خودرا از کالاهای اساسی پر میکردند. انها هم که نقدینگی بیشتری داشتند یا طلا خریدند، یا دلار تا به اصطلاح ارزش ثروتشان حفظ شود و همه اینها درحالی بود که مدام مقامهای مسوول هشدار میدادندکه این رویه افزایش قیمت ارز منطقی نداردو به همین دلیل نباید به آن اطمینان کرد. اما مردم دیگر به سخنان دولتمردان وحتی کارشناسان اعتماد نداشتندو بارها تجربه کرده بودند که هرگاه سخن از کاهش قیمت ارز به میان میاید، قیمتها رو به بالا حرکت میکند.

بالاخره فواره نرخ ارز از دیروز سقوط خودرا شروع کردو امروز درنصف روز بیشترین کاهش خودرا ثبت کرده وبیش از ۸هزارتومان سقوط کرد و کار بجایی کشید که دولت برای جلوگیری از خسارت دیدن بیشتر مردم بانک ملی راموظف به خرید دلار از شهروندانی کرد که گرفتار دام دلالها میشدند تا ارزهای خانگی انها را به قیمت کمتر از ۸هزارتومان بخرند.

حال که سقوط دلار شروع شده و هرلحظه هم بیشتر وبیشتر رخ نمایان میکند پرسش عمده مردم، چه انها که دلار خریده و درپستو نهان کرده اندو چه انها که تبعات گرانی دلار چندین روز وشب رنج برده اند این است که ارزش دلار تا کجا سقوط خواهد کرد.

***وسوسه دلار آزاد و خالی ماندن بازار ثانویه

بررسی اظهارنظرهای مطرح شده طی روزهای اخیر وامروز نشان از توافق پشت پرده میان بانک مرکزی به نیابت از دولت و بخش خصوصی شامل تولید کنندگان؛ وارد کنندگان و صادرکنندگان دارد که اتاق بازرگانی به نیابت از انها عمل میکند. این همان برنامه ای است که قرار بود پس از تغییر رییس کل و سیاستهای ارزی بانک مرکزی رخ دهد. بنا براین قرار بود که دو نرخ ارز درکشور وجودداشته باشد که یکی ارز ۴۲۰۰تومانی برای کالاهای اساسی بود تا در مایحتاج ضروری مردم کمترین تغییر قیمت رخ دهدو دیگری ارز ثانویه که باید صرف امور واردات مواد اولیه و تولید میشد و این ارز از محل صادرات پتروشیمی و سایر کالاها تامین میشد و قیمت ان به عرضه وتقاضاسپرده شد. اما این عرضه وتقاضا هم حداقل وحداکثری داشت که باید بین ۷ تا ۸هزارتومان بود.

اما دراین میان برخی دلالها و سودجویان با دمیدن درآتش دلار قیمتها را تاجایی بالابردند که صادرکنندگان را وسوسه بازار آزاد ارز رها نمیکرد. آنها دیگر برای سامانه نیما ناز میکردند، این درحالی بود که واردات مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز مردم دچارمشکل  شده بودو واردکنندگان گلایه های زیادی ازنوبتهای طولانی دریافت ارز ثانویه داشتند.

اکنون به نظرمیرسد با کاهش نرخ دلار دیگر این وسوسه دست ازسرصادرکنندگان برداشته انها با طیب خاطر ارزصادراتی را در بازار ثانویه ارایه میکنندتا مشکل کالاهای وارداتی هم حل شود.

***یک دلار ۷۰۰۰تومان  

یحیی آل اسحاق نام آشنایی است او سالهاوزیر بازرگانی بوده و عمری است که کسوت بخش خصوصی را برتن دارد، او که اکنون رییس سابق اتاق بازرگانی تهران است با بیان اینکه دولت باید بازار ارز را به سمت قیمت واقعی آن که حدود ۷۰۰۰ تومان است، هدایت کند، گفت: کسانی که زندگی خود را وارد قمار بازار ارز کرده‌اند، خسارات فراوانی دیده‌اند و باید بدانیم که بازار ارز، بازار سوداگری نیست و نباید سرمایه‌های خودمان را با این قمار خطرناک، از بین ببریم.

وی افزود: دولت باید به گونه‌ای بازار ارز را مدیریت کند که نرخ دلار به کمتر از ۱۰ هزار تومان یعنی حدود ۷۰۰۰ تومان برسد و پس از آن کنترل‌ها و نظارت‌های خود را بر این بازار به گونه‌ای اعمال کند که قیمت‌ها تثبیت شود.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه‌ داد: انتظارات بازیگران متعدد در داخل و مسائل بین‌المللی باعث شد قیمت دلار کاهش پیدا کند و از سوی دیگر نیز عواملی مانند خرابکاری عده‌ای که در گذشته از کشورهای همسایه برای بر هم ریختن بازار ارز، پول می‌گرفتند، سبب گرانی و التهاب در بازار ارز شدند. اما به نظر می‌رسد این روزها ورق برگشته و بازار به سمت آرامش حرکت می‌کند.

یک کارشناس اقتصادی هم  گفت: من اطمینان دارم که حباب نرخ ارز و طلا تخلیه خواهد شد.

محمدحسین روشنک از فعالان بخش خصوصی خراسان رضوی است او خاطرنشان کرد که  قیمت واقعی دلار در تاریخ ۱۱ شهریور سال گذشته قبل از دستکاری در نظام پولی معادل ۵۰۰۰  تومان بود که دولت با پرداخت ۱۵۰۰ تومان سوبسید قیمت آن را حدود ۳۵۰۰ تومان نگه داشته بود که آن دستکاری باعث شد در تاریخ ۲۰ فروردین سال ۱۳۹۷ دلار به مرز قیمت واقعی یعنی  ۶۵۰۰ تومان نزدیک شود، در این موقع دولت اگر خوش‌بین باشیم باید بگویم ناشیانه تصمیم گرفت.

وی ادامه داد: دولت نرخ دلار را در مرز ۴۲۰۰ تومان تک نرخی و خرید و فروش آن را غیر قانونی اعلام کرد و بنا شد که ۲۳۰۰ تومان باقیمانده را سوبسید بدهد که البته همان زمان مشخص بود تاثیر دستکاری شهریور ۹۶ این امکان را از دولت گرفته لذا تک نرخی ارز ممکن نیست، همچنین دستکاری‌های شهریور ۹۶ و فرودین ماه ۹۷ در نظام پولی همراه با تهدیدات ترامپ باعث شد، نرخ دلار از کنترل خارج و این روزها به مرز ۱۹ هزار تومان نزدیک شود، این در حالی است که اقتصاد امروز ایران ظرفیت دلار از بیش از حدود ۷۵۰۰ تومان را ندارد، مگر اینکه حقوق کارگر، کارمند و خدمات به ۲ یا ۳ برابر افزایش یابد که این مساله نیز غیر ممکن است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی تصریح کرد: اقتصاد و فضای کسب و کار این توان را ندارد و اگر این چنین شود چرخ اشتباهی است که خسارت نهایی متوجه اقشار کم در آمد خواهد بود.

روشنک بیان کرد: اما اگر شرایط جدیدی در روابط سیاسی با دنیا فرا برسد که به نظر می‌رسد ممکن خواهد بود و یا آنگونه که قلم درتاریخ ۱۵ شهریور ماه سال گذشته پیشنهاد کرد بانک مرکزی ارزش پس‌اندازهای مردم در بانک‌ها را در تراز نرخ طلا و ارز بیمه کند که به نظر می‌رسد از طرح‌های در دست اقدام بانک مرکزی این مورد باشد، یقینا نرخ دلار به حدود ۷۰۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان باز خواهد گشت.

***دلار کمتر از ۸۰۰۰تومان

اما برخی دیگر این اندازه خوش بین نیستند و براین باورند که همان قیمت ۸هزارتومانی بازار ثانویه قیمت مناسبی برای دلار است و باید بازار نیز همان حوالی باشد. درهمین خصوص یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید نرخ کنونی دلار در بازار رقم مطلوب نیست و این نرخ باید زیر۱۰ و ۸ هزار تومان باشد.

عزت الله یوسفیان ملا، در خصوص نرخ واقعی دلار اظهار داشت: می گویند نرخ دلار را به صورت فنر فشرده روی رقم ۳هزار و ۵۰۰ تومان نگه داشته بودند و اکنون این فنر رها شده است، حتی رها شدن فنر نیز نرخ کنون نیست، در هیچ کجای دنیا این گونه اتفاق نمی افتد که ارز خارجی از ۳هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۸ هزار تومان برود، این تغییر محال است.

نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه بار سیاسی بر نرخ دلار سوار است، گفت: حرف ها و شعارهای سیاسی باعث شده است که با نرخ نجومی دلار مواجه شویم و زمانی که این حرف ها و شعارها کنار برود، رقم واقعی خود را نشان می دهد.

این نماینده مجلس در خصوص نگرانی مردم برای اعمال تحریم های ۱۳ آبان، گفت: اتفاقات قبل از دو تاریخ اعلامی از سوی آمریکا افتاده است، اعتقاد دارم شرایط سیاسی کار خود را کرد و عوامل داخلی و ستون پنجم دلار و سکه را در داخل کشور به این روز انداخته اند، در حالی که به واقع اتفاق اقتصادی رخ نداده است.

وی تاکید کرد: تنها از تحریم ها حرف زده شد و هنوز نه ورود یک دلار به کشور مشکل دارد و نه فروش یک بشکه نفت متوقف شده است، از این روی می گویم شرایط اقتصادی تحت تاثیر فضای سیاسی قرار گرفت.

همچنین، عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: در حال گذر از شرایط فعلی اقتصادی کشور هستیم و به‌نظر می‌رسد تا اواخر مهر ماه نرخ ارز در قیمت ۸۰۰۰ تومان ثابت بماند. «محمدعلی صدیقی»، در خصوص علت ریزش شدید نرخ ارز در یک روز، اظهار کرد: علت کاهش نرخ دلار همان است که برای افزایش آن علتی وجود نداشت.

وی خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد عامل تأثیرگذار بر نوسانات اخیر نرخ ارز در کشور، فشار روانی بوده است و از سویی نیز تحلیل‌های خودسرانه مردم، بی‌اعتمادی میان مردم و دولت و ورود دلارهای خانگی به بازار ارز نیز به این موضوع دامن زده بود.

نائب رئیس اتاق اصناف تبریز گفت: خوشبختانه اکنون در حال عبور از وضعیت بحرانی و ورود به وضعیت عادی هستیم، از این‌رو احتمال می‌رود تا اواخر این ماه دلار به نرخ واقعی خود یعنی پائین‌تر از ۱۰ هزار تومان برسد. نائب رئیس اتاق اصناف تبریز در خصوص بازار خودرو هم گفت:  افزایش قیمت خودرو و سایر اقلام بیشتر متأثر از قیمت دلار و طلا بود و با کاهش نرخ ارز قیمت سایر اقلام نیز پایین می‌آید، چون بیشتر فعالان صنعتی به‌خصوص قطعه‌سازان استان واردکننده مواد اولیه هستند.

***قیمت منطقی دلار ۸۰۰۰ تومان

درهمین حال یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به روند کاهشی قیمت دلار در بازار، پیش بینی کرد روند کاهشی فعلا ادامه داشته باشد و گفت: به نظر می‌رسد قیمت هشت هزار تومان برای دلار قیمت منطقی باشد. دکتر علی حیات‌نیا، افزود: یکی از مهمترین دلایل کاهش نرخ دلار، تضمین اتحادیه اروپا برای مبادلات تجاری و مالی با ایران است.

حیات نیا خاطرنشان کرد: ظاهرا دولت طی چند روز اخیر تزریق ارز به بازار داشته که این کار نیز بر کاهش قیمت دلار بی‌تاثیر نبوده است. این کارشناس مسائل اقتصادی از تاثیر قابل توجه جو روانی هم بر کاهش قیمت دلار یاد کرد و با بیان اینکه با شروع کاهش قیمت دلار مردم ارزهایی که داشتند را وارد بازار کرده‌اند، گفت: این روند عرضه دلار در بازار می‌تواند بر تداوم کاهش قیمت دلار اثر داشته باشد.

حیات‌نیا خاطرنشان کرد: طی شش تا هشت ماه اخیر قیمت دلار آنقدر به طور مداوم بالا رفته و دچار حباب شده که بعید است این کاهش قیمت‌ها به زودی متوقف شود. به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی به تدریج و در بلندمدت حباب دلار به طور کامل خالی خواهد شد و شاهد به ثبات رسیدن قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.