رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و لوازم جانبی از کاهش قیمت ۲۰ درصدی گوشی‌های تلفن همراه در بازار موبایل خبر داد و احتمال تداوم این روند را نیز داد

خودرو، کالاهای اساسی، موبایل و لوازم خانگی؛ پیشتاز افت قیمت‌ها 

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس‌آنلاین، با ریزش دامنه دارقیمت سکه و ارز دربازار، دومینوی ریزش قیمت‌ها به بازارهای کالاهای اساسی، لوازم خانگی، موبایل وخودرو رسید.

قیمت‌هایی که تا همین چند روز پیش در طیف کالاهای مختلف، گاه افزایش چند برابری داشت، ضمن اینکه فشار مضاعفی را متوجه اقتصاد خانوارها کرد، کمبود برخی اقلام که بخشی از آن ناشی از سوءاستفاده برای کوبیدن بر طبل گرانی بود به یکی از دغدغه‌های مردمی تبدیل شد.

اکنون که گرانی چند ماهه اخیر دلار، روند معکوس به خود گرفته است، انتظار مردم نمود آنی و سریع این کاهش قیمت‌ها در نرخ کالاها و اقلام است که این وضعیت آغاز شده است. بر این اساس قیمت تخم مرغ دیروز به کیلویی ۷۵۰۰ تومان کاهش یافت. مرغ نیز کاهش ۴۰۰ تومانی قیمت را تجربه کرد و در مراکز خرده فروشی به ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

 آغاز کاهش قیمت در موادغذایی

به گفته مسئول اتحادیه صنف عمده فروشان موادغذایی مشهد، کاهش قیمت ارز 100 درصد بر روی نرخ موادغذایی که قیمت آن متأثر از نرخ ارز است، تأثیر خواهد داشت واین کاهش‌ها از دیروز آغاز شده است.

حسین شرف زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: به هر میزان که قیمت ارز کاهش یابد به همان نسبت نیز بر روی قیمت موادغذایی تأثیرگذار است.

وی اضافه کرد: البته باید توجه داشت که گران شدن قیمت دلار تأثیر خیلی زیادی بر قیمت کالاها و اقلام مواد غذایی نداشت و گرانی‌های زیاد در برخی کالاها مانند روغن ناشی از سوء استفاده از بازار بوده است که البته با آغاز و ادامه‌دار بودن روند کاهش نرخ ارز، این قیمت‌ها نیزکاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: اگر به عنوان مثال نرخ ارز 40 درصد کاهش یابد، این میزان کاهش در حوزه نرخ موادغذایی و تأثیرگذاری آن در این بخش 50 درصد خواهد بود.

 کاهش مراجعه مردم به فروشگاه‌ها

وی با بیان اینکه ارزانی نرخ ارز آرامش در بازار را به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: موضوع قابل توجه دیگر این است که روند مراجعه مردم به بازار برای خرید موادغذایی کمتر شده است و خریدهای آنان برابر نیاز و مطابق عرف است.

وی با تأکید بر اینکه ادامه این روند و خرید برابر نیاز در قیمت و کیفیت کالاها تأثیرگذار است، گفت: همزمان با کاهش نرخ ارز جو بازار موادغذایی مطلوب است.

وی درخصوص برنامه اتحادیه برای برخورد با واحدهای صنفی فعال در حوزه موادغذایی و لبنیات برای مقاومت در برابر کاهش قیمت‌ها در پی کاهش قیمت ارز تصریح کرد: اتحادیه با گران فروشی برخورد خواهد کرد و ضمن اینکه وضعیت عملکردی واحدها مورد بازرسی قرار دارد.

وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که کسبه از افزایش قیمت‌ها سود نمی‌برند و سود اصلی در کاهش قیمت است. در واقع در این شرایط بازار رونق دارد.

 شروع توفانی قیمت‌ها از بازارخودرو 

فت پی درپی قیمت دلار، حباب بازار خودرو را هم ترکاند. براساس جدیدترین اخبار قیمت‌ها در بازار خودرو نیز بشدت کاهش یافته است. به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، درحال حاضر قیمت خودروهای داخلی بین ۱.۵ تا ۱۲ میلیون تومان و قیمت خودروهای وارداتی که نسبت مستقیم با نرخ ارز دارند به طور میانگین ۵۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

این وضعیت در حالی است که به گفته فعالان بازار خودرو درحال حاضر همه در این بازار، فروشنده شده‌اند و هیچ خریداری در بازار وجود ندارد. باید توجه داشت که طبق پیش‌بینی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، کاهش قیمت در بازار خودرو در روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت.
در همین حال در برخی از سایت‌ها پراید را تا 27 میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده‌اند.

 کاهش قیمت در بازار تلفن همراه 

نائب رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور نیز با اشاره به پاسخ مثبت بازار تلفن همراه نسبت به کاهش نرخ ارز، اظهارداشت: بازار تلفن همراه 100 درصد وارداتی است. بنابراین تغییرات نرخ ارز به صورت آنی و آنلاین دراین بازار اثرگذار است.

افشین اکبری در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: باتوجه به این مسئله هرگونه افزایش و یا کاهش قیمت ارز به صورت آنی بر روی قیمت تلفن همراه اثرگذاراست.از این رو شروع کاهش نرخ ارز طی چند روز اخیر قیمت گوشی‌های تلفن همراه را کاهش داده است.

وی با بیان اینکه بازار تلفن همراه واکنش‌های آنی به نوسانات نرخ ارز دارد، گفت: معادل هر درصد کاهش نرخ ارز قیمت گوشی نیز کاهش می‌یابد و فروشندگان اعم از عمده و بنکداران نمی‌توانند مانع از تأثیرگذاری کاهش نرخ ارز در قیمت گوشی تلفن همراه شوند چراکه تلفن همراه فناوری است که هرچه دیرتر به فروش برسد، ضرر بیشتری در پی دارد.وی با اشاره به فعالیت 70 هزار واحد صنفی مرتبط با تلفن همراه در کشور که 1000 واحد آن در مشهد مستقر است درباره احتمال مقاومت بازار تلفن همراه نسبت به کاهش قیمت گوشی به دنبال افت قیمت ارز گفت: ازآن جاکه تلفن همراه کالایی تکنولوژیک است، نمی‌توان آن را به امید گران شدن و یا مقاومت در برابر کاهش قیمت‌ها نگه داشت چون متضرر می‌شوند چراکه ورود گوشی با فناوری جدید قیمت گوشی‌های قبلی را خود به خود کاهش می‌دهد.

وی اضافه کرد: طی 10 سال گذشته، گران فروشی در بازار تلفن همراه نبوده است و اگر گران فروشی نیز دیده می‌شود، مربوط به لوازم جانبی تلفن همراه است و گوشی به خودی خود قابلیت گران فروشی ندارد.

درهمین حال رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و لوازم جانبی نیز از کاهش قیمت ۲۰ درصدی گوشی‌های تلفن همراه در بازار موبایل خبر داد و احتمال تداوم این روند را نیز داد.

مهدی محبی با اشاره به فروشنده شدن افرادی که اقدام به خرید دلار در قیمت‌های بالا کرده بودند، گفت: از دیروز که بازار فروش دلارهای مردمی داغ شده، نگاهی به فهرست قیمت گوشی‌های تلفن همراه نیز نشان می‌دهد که قیمت محصولات این بازار روند نزولی گرفته است.

علیرضا ارزانی ممقانی نماینده اتاق اصناف ایران در حوزه آجیل و خشکبار و حبوبات کشور نیز درخصوص تأثیرگذاری کاهش نرخ ارز در قیمت آجیل و خشکباربه خبرنگار ما گفت: اگر کاهش قیمت ارز 10 تا 15 روز ادامه‌دار باشد، افت قیمت برای بازار قابل باور خواهد بود و تأثیرگذاری خود را خواهد داشت. 

 آخرین خبر

تا لحظه نگارش این گزارش، قیمت خرید هرگرم طلا از مشتری به ۳۷۰ هزار تومان رسیده و این در حالی است که قیمت روز دوشنبه ۴۸۰ هزار تومان بود و طی یک روز شاهد کاهش ۱۱۰ هزار تومانی قیمت هرگرم طلا بودیم. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.