خراسان شمالی- تعدادی از شهروندان بجنورد طی روزهای اخیر از بوی ناخوشایند آب شرب، گلایه منداند و نگران این هستند که مبادا آن چه می نوشند آلودگی میکروبی یا هر آلودگی دیگری داشته باشد.

آب شرب بجنورد،مشکلی برای آشامیدن ندارد/آشفتگی و وارونگی جریان آب مخزن سد شیرین دره علت بی‌کیفیتی است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، برهیچ کس پوشیده نیست که آب مهم‌ترین منبع حیات مورد نیاز بشر است، به همین دلیل همواره استفاده از آب با کیفیت و استاندارد، بسیار مورد نیاز همه جوامع بوده است.

طعم و بو به‌ عنوان مهم‌ترین فاکتور گوارایی و قابل شرب بودن آب مطرح است چراکه مصرف‌کننده، آبی را که دارای طعم و بو باشدف مصرف نمی‌کند و طعم و بو جزو مهم‌ترین و بیشترین شکایت در شرکت‌های آب و فاضلاب است.

یکی از شهروندان بجنوردی در منطقه باقرخان بجنورد از کیفیت آب این منطقه گلایه می کند و می گوید: این وضعیت آب بجنورد تا کی می خواهد ادامه پیدا کند.

وی می گوید: وضعیت آب باقرخان خیلی خراب است و بوی فاضلاب می دهد از مسئولان خواهشمندیم تا هنوز کسی دچار مسمومیت نشده، به این موضوع رسیدگی کند.

یکی دیگر از شهروندان می گوید: بو و طعم آب به اندازه ای نامطبوع است که قابل استفاده نیست و نمی شود برای آشامیدن از آن استفاده کرد.

وی می افزاید: مسئولان شهر بجنورد برای آب شرب این شهر تدبیری بیاندیشند، زیرا سالم و کیفی بودن آب آشامیدنی از ضروری ترین نیازها است.

اما به عقیده غلامحسین ساقی مدیر عامل آب و فاضلاب خراسان شمالی که با خبرنگار قدس آنلاین در این رابطه گفتگو کرده است،" آب شرب شهر بجنورد ، سالم و بهداشتی است و هیچ مشکلی برای آشامیدن ندارد."

وی می گوید : هم اکنون شاخص کیفیت آب که در شبکه توزیع آب شهر بجنورد جاری است کیفیت خوبی دارد وآب سالم و بهداشتی تحویل مردم می شود ، در حال حاضر مشکل فقط در مزه و بوی آب است که آن هم به لحاظ بهداشتی مشکلی ندارد.

ساقی علت تغییر طعم و بوی آب آشامیدنی در شهر بجنورد را ناشی از آشفتگی و وارونگی جریان آب در مخزن سد شیرین دره عنوان می کند و اظهار می دارد: با سرد شدن هوا ، جریان همرفتی در مخزن سد ایجاد شده و آب سطح سد که سرد و سنگین تر است به سمت پایین جریان پیدا می کند و آب گرم و سبک از لایه های زیرین سد به بالا آمده و در میان این آشفتگی، آبی که در لایه های زیرین تر است و طعم و بوی متفاوتی دارد وارد مدار می شود.

این مقام مسئول می افزاید: طعم و بوی آب در سطوح پایین تر که لایه های بی هوازی در مخزن سد است، طعم و بوی یکسانی با آب سطح سد ندارد و البته به مذاق مردم ناخوشایند آمده است.

ساقی با اشاره به اینکه برای حل این مشکل راه کار بلند مدت و کوتاه مدت در دستور کار قرار دارد ، تصریح می کند: تزریق کربن فعال و پایین آوردن سطح ph آب از جمله این راهکارهای کوتاه مدت است که در تصفیه خانه در حال انجام است.

مدیر عامل آب و فاضلاب خراسان شمالی با بیان اینکه راهکار بلند مدت در اختیار آب و فاضلاب نبوده و این شرکت متولی تصفیه و توزیع آب است، ادامه می دهد:  سد و دریچه آبگیری در اختیار شرکت آب منطقه ای است و از این رو راهکار بلند مدت که آبگیری از سطح بالاتر دریاچه سد است ، توسط شرکت آب منطقه ای باید انجام پذیرد.

وی خاطر نشان می کند: دریچه موجود آبگیری، برای شرب و کشاورزی مشترک است و محل آبگیری آب آشامیدنی نمی تواند از همان دریچه ای باشد که آب برای مصارف کشاورزی رها سازی می شود بنابراین باید محل آبگیری جهت آب شرب از سطح بالاتر سد انجام پذیرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب  خراسان شمالی در پایان می گوید: طی جلسات متعددی که از سال های قبل با شرکت آب منطقه ای انجام پذیرفته این شرکت در حال انجام اقدامات لازم جهت رفع این مشکل است و به زودی این اقدام صورت خواهد پذیرفت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.