محمد تولایی، طلبه جوانی بود که ۱۵ شهریور ماه سال جاری مورد اثبات چاقو قرار گرفت و پس از ۱۲ روز درگذشت و مدتی است که موضوع اهمال‌کاری تیم درمان این طلبه جوان بر سر زبان‌ها افتاده است.

اهمال تیم پزشکی این بار در پرونده محمد تولایی
به گزارش قدس آنلاین، فضای مجازی مدتی است روایتگر مظلومیت طلبه جوان ۲۷ ساله‌ای است که ۱۵ شهریور ماه مورد سوء قصد قرار گرفت.

در پرونده سوء قصد به محمد تولایی دو نکته قلب هر انسان دردمندی را آزار می‌دهد اول تیغ کینه‌ای که توسط یک انسان نما، این طلبه جوان صاحب سه فرزند خردسال را آسمانی کرد و دوم قصور تیم درمانی.

خانواده تولایی و برخی مسئوولان عنوان کرده‌اند که تیم پزشکی حجت‌الاسلام محمد تولایی در وخامت حال وی بی‌تقصیر نبوده و شاید بتوان گفت تشخیص دیرهنگام آنان عاملی در جهت فوت وی بوده است.

چندی پیش نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه مجلس را برعهده داشته است در خصوص این اتفاق اعلام می‌کند: شکی در مظلومیت این طلبه وجود ندارد، بر اساس اطلاعاتی که کسب کردم بیمارستان در انجام عمل‌ها دقت لازم را نداشته است.

علی مطهری ادامه می‌دهد: ظاهراً این طلبه رفتنی نبود؛ اما تاکنون هیچ توضیح روشنی ارائه نشده است که قاتل چه کسی بوده و مسؤولان باید در این زمینه توضیح دهند.

همچنین حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، نماینده مجلس نیز در این جلسه در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس می‌گوید: کمتر از ۲۰ روز گذشته طلبه جوانی در مشهد در حادثه تروریستی مورد  ضرب و جرح قرار گرفت، با توجه به نحوه قتل این طلبه لازم می‌دانم به این موضوع تذکر دهم.

وی با بیان اینکه نخستین‌بار نیست که در کشور و مشهد چنین اتفاقی رخ  می‌دهد؛ اضافه کرد: زمانی که به طلبه مذکور حمله شد بیمارستان اعلام کرد جراحت جدی به او وارد نشده؛ اما چند روز بعد فرد به کما رفته و مشخص شد چاقو سه سانت وارد قلب او شده بود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی مهمترین مسئله کشور در شرایط فعلی را امنیت دانست و بیان کرد: لازم است دستگاه‌های امنیتی به این مورد توجه بیشتری داشته باشند.

اهمال‌کاری تیم پزشکی منجر به وخامت حال حجت‌الاسلام تولایی شد

برادر مرحوم تولایی در گفت‌وگو با فارس ضمن تایید این مطلب؛ گفت: زمانی برادرم را پس از مجروح شدن به بیمارستان شهید کامیاب(امدادی) منتقل می‌کنند متاسفانه تیم پزشکی بیمارستان متوجه اصابت چاقو به قلب وی نمی‌شود.

محمود تولایی اضافه کرد: زمانی که محمد مورد اصابت چاقو قرار می‌گیرد و او را به بیمارستان امدادی منتقل می‌کنند تیم درمان متوجه نمی‌شوند که چاقویی که به بدن او اصابت کرده قلب را نیز پاره کرده است.

وی بیان کرد: وقتی حال برادرم در ساعت ۱۶:۱۵ عصر روز پنجمی که بیمارستان شهید کامیاب بستری بود وخیم می‌شود تصمیم گرفته می‌شود به بیمارستان قائم منتقلش کنیم.

برادر حجت‌الاسلام تولایی تصریح کرد: تا زمانی که مجوز انتقال را دریافت کنیم و آمبولانس از بیمارستان قائم(عج) بیاید ساعت حدود ۲۰:۱۵ شب می‌شود.

تولایی ادامه داد: در بیمارستان قائم تیم پزشکی اقدام به گرفتن اکو می‌کنند و تشخص می‌دهند که برادرم آمبولی کرده است(خون در بدن لخته شده) و اعلام می‌کنند که باید به اتاق عمل برود.

وی با بیان این موضوع که ساعت حدود ۴۵ دقیقه بامداد روز ششم مجروح شدن، برادرم به اتاق عمل می‌رود، خاطرنشان کرد: در اتاق عمل تیم پزشکی متوجه می‌شود چاقوی فرد ضارب حدود سه سانت سمت چپ قلب را پاره کرده است.

تولایی افزود: چنانچه تیم پزشکی بیمارستان شهید کامیاب(امدادی) از همان ابتدا لخته شدن خون را تشخیص می‌داد می‌توانستند با آمپول رقیق کننده خون جلوی وخامت حال برادرم را بگیرند؛ اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

وی با تاکید بر این نکته که هیچ شبهه‌ای وجود ندارد که تیم پزشکی در وخیم شدن حال برادرم دخیل بود است؛ گفت: اتفاق رخ داده نتیجه عملکرد نادرست تیم پزشکی است؛ چرا که آنان نتوانستند به‌موقع تشخیص دهند و زمان طلایی را در درمان از دست دادند.

تولایی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون از سمت خانواده تولایی شکایتی به مراجع ذی‌صلاح شده است؟؛ بیان کرد: با توجه به اینکه پرونده در پزشکی قانونی در حال پیگیری است به ما اعلام شده تا زمانی که پزشکی قانونی تشخیص خود را اعلام نکند ما نمی‌توانیم شکایت کنیم.

وی ضمن اشاره به این موضوع که صد در صد دنبال شکایت هستیم، در خصوص روند پرونده در دادگستری؛ گفت: معاون دادستانی به طور جد در حال پیگیری پرونده است، البته هنوز خبری از پیدا شدن ضارب به دست نیامده است.

موضوع در دست بررسی است

مدیر اجرایی سازمان نظام پزشکی مشهد در خصوص پرونده محمد تولایی به فارس گفت: اثبات اهمال‌کاری فرآیندی دارد که طبق این فرآیند خانواده مورد نظر بایستی شکایت خود را به دادستانی ببرند و دادستانی پرونده را به پزشکی قانونی ارجاع می‌دهد تا پزشکی قانونی علت فوت و اهمال کاری احتمالی را مشخص کند.

هادی بیژن‌نژاد با اشاره به این نکته که پزشکی قانونی بر حسب وظیفه‌ای که قانون به او محول کرده موضوع را پیگیری می‌کند، تصریح کرد: ادعاهایی که خانواده این طلبه جوان مطرح کرده‌اند در حد یک فرض است و مسیری که پیش از این گفته شد برای تعیین تکلیف پرونده باید طی شود تا موضوع و علت فوت و اهمال‌کاری ادعا شده تایید شود.

بررسی پرونده چند ماه طول ‌می‌کشد

وی ضمن بیان این موضوع که تاکنون فرض گفته شده تایید نشده است، خاطرنشان کرد: این روند چند ماه به طول می‌انجامید.

مدیر اجرایی سازمان نظام پزشکی مشهد اظهار کرد: در صورتی که پس از بررسی‌ها موضوع اهمال‌کاری تشخیص داده شد، در قانون هم موضوع دیه و هم مجازات اهمال‌کاران مشخص شده است.

آنچه که در این پرونده مهم است علاوه بر اقدام ناجوانمردانه ضارب، اهمال کاری تیم پزشکی است که متاسفانه در ایران کم رخ نمی‌دهد.

اشتباهات تیم پزشکی و درمان مدت‌هاست که بلای جان بیماران شده و متاسفانه تاکنون هیچ یک از مراجع رسمی و مسئولان امر فکری به حال این موضوع نکرده‌اند و همین موضوع سبب شده هرازگاهی برخی بیماران به دلیل قصور پزشکی و یا بی‌تعهدی تیم درمان جان خود را از دست بدهند و یا علاوه بر بیماری اصلی، دردی دیگر بر آلام‌شان اضافه و هزینه خانواده‌ها افزایش یابد.

منبع : فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.