سرپرست فرماندهی انتظامی خراسان رضوی گفت: امسال جرایم خشن نسبت به مدت مشابه 4 درصد کاهش داشته است.

کاهش 4 درصدی جرایم خشن در خراسان رضوی /کشف 207 میلیارد کالای احتکاری
 
به گزارش قدس آنلاین ، سرهنگ ابراهیم قربانزاده امروز 11 مهرماه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار کرد: برنامه‎های هفته ناجا  امسال از تاریخ 13/7/97 تا 19/7/97  با شعار "پلیس مقتدر، امین مردم" شروع خواهد شد.
وی افزود: ماموریت‌های ناجا هر روز این هفته با هدف ارائه رویکردهای پلیس خدمتگزار در عرصه‌های اقتدار، تخصص و کارآمدی، آموزش همگانی و پیشگیری اجتماعی، پاسخگویی و خدمتگزاری، دانش‌بنیانی و روزآمدی، ولایت‌مداری، ایثارگری و شهادت بوده که به تناسب هر یک از رویکردها در قالب شعار و روزشمار هفته شاهد اجرای برنامه‌های مختلفی خواهیم بود.
قربانزاده بیان کرد: در اولین روز هفته با برگزاری دعای ندبه توسط همکاران انتظامی، مرزبانی و مرکز آموزش ثامن‌الائمه در محل این مرکز در خدمت مردم خواهیم بود. جمعه  در دومین روز این هفته شرکت در نمازهای جمعه شهرستان‌های استان را خواهیم داشت که فرماندهان انتظامی در اکثر شهرستان‌ها به ارائه برنامه‌ها و اقدامات خواهند پرداخت.
سرپرست فرماندهی انتظامی خراسان رضوی ادامه داد: اجرای برنامه‎‌های فرهنگی چون مسابقات دینی، قرآنی، جلسات آموزشی، بصیرت‌افزایی، غبارروبی مساجد، تجلیل از خادمان نماز، دیدار خانواده‌های معظم شهدا و عیادت از بیماران جزوی از برنامه‌های ما است. روز شنبه نیز صبحگاه مشترک نیروهای انتظامی را به میزبانی فرماندهی انتظامی استان خراسان رضوی در مرکز آموزش ثامن‌الائمه خواهیم داشت که در این مراسم از خانواده‌های معظم شهدا و همکاران تجلیل خواهد شد. افتتاح پروژه‌های مختلف مهندسی و عمرانی و اقدامات انجام گرفته  نیزاز دیگر برنامه‌ها در این هفته است.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه با هدف ارایه خدمات در سطح شهر مشهد و برخی شهرستان‌ها را خواهیم داشت که مدرم می‌توانند از دستاوردهای فرماندهی انتظامی بازدید کنند. در طول هفته نیز اطلاعات موردی و اقداماتی که حسب مورد باید به سمع و نظر مردم برسد را به آن‌ها اطلاع خواهیم داد. برگزاری جلسات آموزش همگانی، آگاه‌سازی مردم، برگزاری برنامه‌های مختلف ورزشی، اجرای مراسم  قرائت پیام مهر همزمان با سراسر کشور که پیام مشترک فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران قرائت شد را نیز در دستور کار داریم.
قربانزاده اضافه کرد: اجرای برنامه خدمات مردم‌یاری در نقاط محروم با همکاری فرماندهان مرزبانی استان را نیز داریم. همکاران نیز با حضور فعالانه در دفاتر نظارت همگانی پاسخگوی مردم خواهند بود. در حوزه ترافیکی شاهد برگزاری چند همایش با رویکرد علمی-آموزشی در عرصه‌های دانش‌آموزی خصوصا همیاران پلیس و بررسی علل تصادفات از منظر علمی خواهیم بود. مانور یگان ویژه فرماندهی انتظامی و موتورسواران نیز برگزار خواهد شد. 
سرپرست فرماندهی انتظامی خراسان رضوی در خصوص عملکرد فرماندهی انتظامی استان، تصریح کرد: استان خراسان رضوی با وجود داشتن مرزهای طولانی با دو کشور افغانستان و ترکمنستان، ‌آسیب‌های ناشی از برخی کشورها چون افغانستان که بزرگ‌ترین تولیدکننده موادمخدر در دنیا است و این موضوع که مسیر استان خراسان رضوی برای عبور به سایر استان‌ها، پایتخت و خارج کشور مورد انتخاب قاچاقچیان بود، با اقدامات بازدارنده‌ای که در سطح مرزهای استان صورت گرفت، امروز کمترین ورود مواد مخدر را از مرزهای استان داریم.
تنها 10 درصد از کشفیات موادمخدر در استان بوده است
وی افزود: بیشتر از 90  درصد کشفیات موادمخدر از سایر استان‌ها و شهرستان‌ها به مشهد بوده و تنها حدود 10 درصد یا کمتر در جاسازی‌های بسیار سخت و پیچیده در قالب مسافرهای ورودی و خودروهایی که به کشور وارد می‌شوند، صورت گرفته است. در روزهای اخیر شاهد جاسازی سخت و پیچیده‌ای برای ورود حدود 3 تن انواع موادمخدر بودیم که با هشیاری و ذکاوت پلیس مبارزه با موادمخدر و چندین ماه پیگیری و کار اطلاعاتی به دام پلیس گرفتار شدند. این محموله از طریق مرز پاکستان و با دور زدن تعدادی از استان‌ها وارد استان ما شده بود.
قربانزاده گفت: در مدت یک سال گذشته با اقدامات خوبی که در پیشگیری و پیگیری سرقت‌ها داشتیم، شاهد کاهش 28 درصدی وقوع به ویژه در جرایم به عنف بودیم. جرایم مالی و اقتصادی 15 درصد، تصادفات فوتی و فوتی‎های رانندگی در یک سال گذشته ۵ درصد و جرایم امنیت اخلاقی 28 درصد کاهش داشته است. در بحث تجمعات غیرمجازعلیرغم توطئه دشمنان، معاندین و فراخوان‌های متعددی که امسال یا اواخر سال گذشته صورت گرفته، مردم پی به این اقدامات بردند و حضور پیدا نکردند اما در تعداد اندکی از فراخوان‌ها حضور پیدا کردند که به خوبی نسبت به تفرق آن‌ها اقدام شد. 
سرپرست فرماندهی انتظامی خراسان رضوی با بیان اینکه در سال جاری حدود 19 تن انواع موادمخدر کشف شده است، عنوان کرد: 31 درصد افزایش کشف داریم که در طول دوره از هفته ناجا تا هفته ناجا، 30 تن کشف انواع موادمخدر را داشتیم که 20 تن نسبت به دوره قبل افزایش پیدا کرده است. انهدام باندهای موادمخدر 14 درصد و کشف کالاهای قاچاق و احتکارها 6 درصد افزایش داشت.
وی ادامه داد: توفیقات در کشف کالای قاچاق و احتکارها با همکاری مردم صورت گرفته است.  ما روزانه شاهد برقراری حداقل 5 هزار تماس تلفنی از طریق فوریت‌های تماس تلفنی هستیم که 50 درصد این تماس‌ها منجر به عملیات شده و این نشان از اعتماد مردم دارد.
قربانزاده با اشاره به  بخشی از خدمات قضایی پلیس، تصریح کرد: 569 هزار و 647 فقره تشکیل پرونده قضایی در کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها و 421 هزار و 295 فقره ابلاغ اوراق و احکام قضایی داشتیم. با همت فرماندهی انتظامی استان خراسان رضوی و تدابیری که در سال‌های اخیر صورت گرفته، پرونده‌هایی چون اختلاف خانوادگی به مشاوره و مددکاری ارجاع داده شده که 118 هزار و 429 مورد پرونده بوده که 59 درصد از این پرونده‌ها منجر به سازش شد. 
 کاهش 4 درصدی جرایم خشن در استان
سرپرست فرماندهی انتظامی خراسان رضوی گفت: امسال جرایم خشن نسبت به مدت مشابه 4 درصد کاهش داشته است. یکی از این جرایم ورود چند نفر به مدارس به دلیل اشتباهی بود که توسط یکی از معلمان صورت گرفته و پدر دانش‌آموز وارد شده بود که در کوتاه‌ترین زمان عاملین دستگیر شدند. یک مورد دیگر گروگانگیری فرزندان توسط پسر در چند روز اخیر بود. ربایش کودک یک ساله در یکی از شهرستان‌ها را نیز داشتیم که ظرف کمتر از چند ساعت این کودک شناسایی و عاملینش دستگیر و متهمین به مراجع قضایی تحویل داده شدند.
وی بیان کرد:ما امروز شاهد هستیم که در کنار پیشرفت‌هایی که در سطح جامعه صورت گرفته، جرایم سایبری نیز پیشرفت نسبتا زیادی نسبت به مدت مشابه قبل داشته است. در این بین خانواده‌ها خود باید هشیاری کامل را در فضای مجازی داشته باشند، آموزش کافی را به فرزندان خود ارائه دهند و با اطلاعات، هوشیاری و آمادگی در برخی از فضاهای مجازی حضور پیدا کنند تا موجب سوءاستفاده عناصر فرصت‌طلب نشوند. در یک سال گذشته آمار وقوع جرایم سایبری بیش از 50 درصد افزایش داشته است. 
قربانزاده در خصوص فروش موادمخدر در اطراف مدارس، عنوان کرد: این امر به عرضه و تقاضا بستگی دارد. باید طالب، فروشنده و متقاضی وجود داشته باشد. یکی از اقدامات خوب پلیس پاکسازی حریم مدارس از حیث وجود معتادین متجاهر یا فروشندگان احتمالی موادمخدر بوده که به طورنوبه‌ای و مستمر رصد و پاکسازی می‌شود. البته پاکسازی به صورت صد در صد نبوده اما اقدامات خوبی در جهت پاکسازی حریم مدارس صورت گرفته است.
سرپرست فرماندهی انتظامی خراسان رضوی اضافه کرد:ما امروز شاهد محل خاصی برای عرضه موادمخدر نیستیم. در حاشیه شهرنیز با هماهنگی و همکاری مسئولین قضایی هزار واحدی که اقدام به توزیع و خرید و فروش مواد مخدر می‌کردند با همکاری مقامات قاضی و پلیس مبارزه با موادمخدر پلمپ شدند. 
وی در خصوص ماجرای مرحوم تولایی، خاطرنشان کرد: ضربه‌ای که به مرحوم‌محمد تولایی وارده شده بود به گونه‌ای نبود که باعث مرگ ایشان شود. همکاران ما در زمانی که مرحوم تولایی هشیار بود، مراجعه کردند اما هیچ اطلاع و سرنخی از ضارب نداشتند و هیچ همکاری توسط ایشان صورت نگرفت تا ما سرنخ‌هایی را پیدا کنیم. محل حادثه نیز در حاشیه و فاقد دوربین بود. ما اطلاعاتی در مراحل نخست نداشتیم اما با همکاری نیروی انتظامی به سرنخ‌هایی رسیدیم که در آینده نزدیک مشخص خواهد شد. 
207 میلیارد تومان کالاهای احتکاری کشف شده توسط نیروی انتظامی 
قربانزاده در رابطه با کالاهای احتکار شده، بیان کرد: 47 طرح در راستای مبارزه با قاچاق کالا و احتکار در انبارهای سطح استان داشتیم که حدود 23 هزار دستگاه انواع لوازم خانگی، 55 هزار قلم لوازم یدکی خودرو، 11 هزار لاستیک خودررو، 2 هزار تن برنج، هزار تن شکر و 4 هزار طاقه پارچه، بخشی از اقدامات ما در این خصوص بود. 48 باند تهیه و توزیع قاچاق کالا انهدام شد که مجموع ارزش کالاهای کشف شده در طول یک سال اخیر، 207 میلیارد تومان برآورد شده است.
سرپرست فرماندهی انتظامی خراسان رضوی در خصوص سنگ‌پرانی به کامیون‌ها در استان، گفت: مزاحمت‌های خودرویی به دلیل توطئه استکبار و اقدامات معاندین برای ایجاد شبهه مبنی بر ناتوانی دولت و نظام را در بحث حمل‎‌ونقل عمومی شاهد بودیم که بخشی از آن پیرو گرانی مطرح شد و ما شاهد سنگ‌پرانی‌هایی به خودروهای حامل مواد سوختی در سطح استان بودیم. با بسیج نیروهای اطلاعاتی 59 نفر در رابطه با سنگ‎پرانی شناسایی، دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شدند. 
وی با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های ما برخورد با مزاحمین نوامیس است، عنوان کرد: برخورد با مزاحمت‌ها از طریق خودرو در دستور کار پلیس به ویژه پلیس امنیت اخلاقی قرار دارد که اقدامات خوبی نیز صورت گرفته و تعداد زیادی از خودرورهایی که ایجاد مزاحمت می‌کردند، در توقیف پلیس هستند.
قربانزاده در خصوص اقدامات نیروی انتظامی در زمینه دلار، اضافه کرد: بنابر مقرراتی که دولت جمهوری اسلامی ایران تعلام کرده، تعداد دلاری که نگهداری ان در منازل و در دست افراد جرم است، در دستور کار قرار دارد. تعداد محدودی در خصوص ارز دستگیر شدند که در حال رسیدگی است.
سرپرست فرماندهی انتظامی خراسان رضوی در رابطه با علت تغییر فرمانده نیروی انتظامی استان، اظهار کرد: به دلیل کسالتی که در روزهای گذشته برای فرماندهی انتظامی استان پیش آمد و حاد شدن بیماری ایشان، تدبیر فرماندهی ناجا بر این بود که سلامت فرمانده برای ما در اولویت است و ایشان باید به مداوا رسیدگی به بیماری خود بپردازند.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.