رئیس‌پلیس راهنمایی‌ورانندگی خراسان رضوی گفت: با ورود بخش خصوصی به آموزش رانندگی موتورسیکلت و خودرو، هزینه‌های مختلفی ایجاد شده و این موضوع دیگر دست ما نیست.

بالا رفتن هزینه گواهینامه ربطی به پلیس ندارد/موافقت مشروط با خط3 بی آرتی
 
به گزارش قدس آنلاین ؛ محمدباقر سلیمی ،  در خصوص موسسات خصوصی خدمات تعویض پلاک، اظهار کرد: در یک مقطع زمانی، کشور به سمت خصوصی‌سازی پیش رفت و اکثر سازمان‌ها برای خدماتی که قابل برون‌سپاری به بخش خصوصی بود و برای خدمات‌دهی بهتر به مردم، به این کار تن دادند.
وی ادامه داد: در حال حاضر، در همه استان آموزشگاه رانندگی وجود دارد که قبل از خصوصی‌سازی، صدور گواهینامه تنها در 8 شهرستان صورت می‌گرفت که با این برون‌سپاری، خدمات‌دهی بیشتر شد. در حال حاضر، در 28 شهرستان استان دفتر تعویض پلاک وجود دارد که با همکاری بخش خصوصی و ناجا انجام می‌شود که عمده کارشناسان در این مراکز از بازنشستگان ناجا و پلیس راهنمایی و رانندگی هستند.
رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی در خصوص هزینه بالا ثبت نام گواهینامه موتور سیکلت بیان کرد: با واردشدن بخش خصوصی به این مجموعه هزینه‌های مختلفی ایجاد شده است که دیگر در دست سازمان ما نیست.
سلیمی درخصوص نظارت بر این موسسات نیز عنوان کرد: خود مؤسسات و بازرسی پلیس راهنمایی و رانندگی بر عملکرد این موسسات در کل استان خراسان رضوی نظارت کامل  دارند.
وی با اشاره به اینکه «احتمال خطا در این موسسات وجود دارد»، خاطرنشان کرد: درهمه کارها احتمال خطا وجود دارد، ولی تمام تلاش ما بر این است که این خطا به صفر برسد و خوشبختانه در استان خراسان رضوی کم‌ترین خطا در این موسسات دیده می‌شود. 
سلیمی در خصوص آخرین موضع نیروی انتظامی درباره خط سه بی‌آرتی،بیان کرد: یکی از اصول کنترل ترافیکی در سطح بین‌المللی حرکت به سمت انسان‌محوری است که با تکنیک‌های خاصی این حرکت شکل می گیرد. یکی از مهم‌ترین کارها در این زمینه، مدیریت تقاضای سفر است که راهبرد اصلی آن ترافیک موفق است که بتواند تغییر مدل حمل‌ونقلی ایجاد کند. از جمله آن، خودرو تک‌سرنشین را به چندسرنشین و خودرو شخصی به خودرو انبوه‌بر و در مراحل بعد به خودرو انسان‌محور و حمل‌ونقل  پاک تبدیل شود. 
وی افزود: در مراکز مهم کشور و بین‌المللی تجربه‌های موفقی وجود دارد که توسعه پیاده‌راه‌ها که در سطح کشور حدود هشت سال شروع شده است، یکی از همین الگوهاست. در مدیریت تقاضای سفر استراتژیِ رژیم جاده است؛ یعنی از عرض سوارروها کم و فضای بیشتری به عابرپیاده داده شود. یکی از تکنیک‌های دیگر خطوط مدیریت شده است که سوارروها نیز مدیریت شوند. 
سلیمی ادامه داد: 40 سرنشین اگر قرار باشد با 40 خودرو تک‌سرنشین به خیابان بیایند، فضای 600 متری در طول، در حداقل سه خط عبوری اشغال می کنند و اگر همین 40 خودرو تک‌سرنشین با یک اتوبوس جابه‌جا شوند نیاز به 28 مترمربع فضا نیاز داریم. 
وی خاطرنشان کرد: اگر اقدامات انگیزشی و مشوقات برای افراد گذاشته شود، خودروهای خود را در بخش مرکزی در شهر کنار بگذارند و با حمل‌ونقل عمومی جابه‌جا شوند، خودبه‌خود خطوط عبوری اضافه خواهند شد. 
رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی با بیان این که «دیدگاه مدیران ترافیک -چه در مدیران شهری و چه در پلیس- به‌خصوص در بافت مرکزی شهر، باید به سمت انسان‌محورشدن برود»، افزود: پلیس راهنمایی و رانندگی با رفتن به سمت اتوبوس های تندرو و بی‌آرتی مشکلی ندارد، ولی همه این حرکت‌ها نیاز به یک زیرساخت‌هایی دارد که تا این زیرساخت‌ها انجام نشود، نمی‌توانیم کار را انجام دهیم. اولاً حتما باید در حریمی که انسان‌محور است، پارک‌سوارهای خیلی خوبی داشته باشیم؛ اگر این زیرساخت وجود نداشته باشد، یک قسمت از کار نقص دارد. دوم اینکه نیاز بقیه شهروندان نیز باید دیده شود. فضا برای کسبه، خودروهای امدادی و... پیش‌بینی شود که همه نیازها در کنار لحاظ شود.
سلیمی با اشاره به این که «با خط سه بی‌آرتی موافق هستیم»، ادامه داد: اما تا مادامی که زیرساخت‌های آن فراهم نشود، کار ناقص و مردم ناراضی می‌شوند و از نظر حمل‌ونقلی و ترافیکی کار ناقص، موفق نخواهد بود.
رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی در خصوص راه حل ترافیک میدان امام حسین(ع)، گفت: در کنار مدیریت تقاضا مدیریت عرضه نیز داریم. سالیان سال راهبردها بر این بود که عرضه زیاد شود، خطوط عبوری زیاد شود و... اما به سرعت برنامه‌ریزان شهری متوجه شدند، معابر اضافه‌شده از خودرو پر شده و تبدیل به پارکینگ خودروها گشته است. در کنار آن مدیریت تقاضای سفر بسیار اهمیت دارد باید هرچه می توانیم سفرها را کم کنیم. با استفاده از IT، حمل‌ونقل عمومی، محدودسازی حمل‌ونقل شخصی، تفکیک حمل و نقل شهری و جاده‌ای می‌توانیم سفرها و خدمات را کمک کرده و به سمت تغییر مد حمل‌ونقلی برویم.
وی ادامه داد: از مشکلاتی که در بزرگراه‌های قائم، شهید چراغچی، شهید بابا نظر، هاشمی رفسنجانی (میثاق) و... مواجه هستیم، تداخل ترافیک جاده‌ای و شهری است که نمود آن خودروهای سنگین و حادثه‌خیزبودن این بزرگ‌راه‌هاست. برای حل این معضلات، نیاز است زیرساخت‌هایی ایجاد شود و همه سازمان‌ها به کمک بیایند. از جمله آن می‌توان به انتقال ترافیک عبوری و جاده‌ای از شهر به کمربندی سبز و دوم تکمیل پروژه کمربندی جنوبی اشاره کرد که از مشکلات این کمربند نبود امکانات رفاهی و تعمیرگاه در بخش‌هایی از کمربندی است که باعث می‌شوند رانندگان ترغیب شوند از سطح شهر عبور کنند. 
سلیمی افزود: پل میدان امام حسین (ع) و سپاد مادامی که خطوط عبوری همگرا نشده و تداخل خط دارند طول صف ایجاد می‌شود. هرجایی که تداخل خط عبوری است حتماً باید منتظر ایجاد صف باشیم که از کامل‌ترین خطوط شبدری میدان قائم است.
رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی در خصوص صدور گواهینامه دوچرخهدر گذشته عنوان کرد: صرفاً دوچرخه‌های موتوردار نیاز به گواهینامه در کشور ما داشتند که در گذشته به آن موتور گازی نیز گفته می‌شد که در سال‌های گذشته با شرایط سنی 15 سال به بالا، از سال 70 از آیین‌نامه جدید خارج شد. قبول دارم که این خلأ از کسانی که  دوچرخه استفاده می‌کنند، هیچ آموزش علمی وجود ندارد مگر خود آن‌ها اطلاعاتی کسب کنند که باید آموزش‌ها از مهدکودک به افراد شروع شود. 
وی در خصوص شرایط سخت گواهینامه موتورسیکلت، اظهار کرد: اگر فردی شرایط دریافت موتورسیکلت یا خودرو و آمادگی گذراندن تمام مراحل گواهینامه را داشته باشد، تقریبا کمتر از یک هفته طول می‌کشد که موفق به اخذ گواهینامه شود. 
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.