محمد تولایی، طلبه جوان مشهدی بود که اواسط شهریور ماه مورد حمله یک فرد قرار گرفت و پس از ۱۲ روز جان خود را از دست داد. مدتی است که موضوع اهمال ‌کاری تیم درمان این طلبه جوان بر سر زبان‌ها افتاده است.

از تیم پزشکی به دلیل اهمال شکایت می‌کنم

برادر روحانی جان باخته بر اثر حمله فردی ناشناس در خصوص پیگیری پرونده قصور پزشکان در زمان بستری بودنش در بیمارستان به خبرنگار ما گفت: واقعیت این است که شرایط برادر من زمانی که به بیمارستان مراجعه کرد طوری نبود که با یک ضربه چاقو از بین برود. وی ادامه داد: متأسفانه پزشکان اصلاً تشخیص ندادند که ضربه به کجا خورده است. آن‌ها حتی نمی‌دانستند که ضربه چاقو قسمتی از قلب را هم پاره کرده است. وی اظهار داشت: بعد از ۶ روز وقتی داشتند لخته خون را از ریه‌های برادرم خارج می‌کردند تازه فهمیدند قلب هم مشکل دارد.

تولایی در ادامه افزود: اگر تشخیص پزشکان درست بود سبب نمی‌شد برادرم آمبولی کند و ما امروز شاهد از بین رفتنش نبودیم. تازه روزی هم که حال برادرم در بیمارستان بد شده بود از ساعت ۴ و ۱۵ دقیقه بعد از ظهر تا حدود یک بامداد روز بعد در انتظار ورود به اتاق عمل بود، اما کاری نشد و زمان طلایی از دست رفت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما پیگیر آنچه که گفتید هستید، اظهار داشت: از تیم پزشکی شکایت می‌کنم و تا جایی که به نتیجه برسیم ما پیگیر این جریان خواهیم بود. نظام پزشکی هم گفته تا ارسال جواب پزشکی قانونی باید صبر کنیم، اما با این وجود از طریق دادگستری هم پیگیر ماجرا هستیم.

 موضوع در دست بررسی است

در همین حال مدیر اجرایی سازمان نظام پزشکی مشهد در خصوص پرونده محمد تولایی به فارس گفت: اثبات اهمال‌ کاری فرآیندی دارد که طبق این فرآیند خانواده مورد نظر بایستی شکایت خود را به دادستانی ببرند و دادستانی پرونده را به پزشکی قانونی ارجاع می‌دهد تا پزشکی قانونی علت فوت و اهمال کاری احتمالی را مشخص کند.

هادی بیژن‌نژاد با اشاره به این نکته که پزشکی قانونی بر حسب وظیفه‌ای که قانون به او محول کرده موضوع را پیگیری می‌کند، تصریح کرد: ادعاهایی که خانواده این طلبه جوان مطرح کرده‌اند در حد یک فرض است و مسیری که پیش از این گفته شد برای تعیین تکلیف پرونده باید طی شود تا موضوع و علت فوت و اهمال ‌کاری ادعا شده تأیید شود.

چندی پیش نیز نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه مجلس را برعهده داشته است در خصوص این اتفاق اعلام می‌کند: شکی در مظلومیت این طلبه وجود ندارد، بر اساس اطلاعاتی که کسب کردم بیمارستان در انجام عمل‌ها دقت لازم را نداشته است. علی مطهری ادامه می‌دهد: ظاهراً این طلبه رفتنی نبود؛ اما تاکنون هیچ توضیح روشنی ارائه نشده است که قاتل چه کسی بوده و مسئولان باید در این زمینه توضیح دهند.

همچنین حجت‌الاسلام نصرالله پژمان ‌فر، نماینده مجلس نیز در این جلسه در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس می‌گوید: در کمتر از ۲۰ روز گذشته طلبه جوانی در مشهد مورد ضرب و جرح قرار گرفت، با توجه به نحوه قتل این طلبه لازم می‌دانم به این موضوع تذکر دهم.

وی با بیان اینکه نخستین‌ بار نیست که در کشور و مشهد چنین اتفاقی رخ می‌دهد؛ اضافه کرد: زمانی که به طلبه مذکور حمله شد بیمارستان اعلام کرد جراحت جدی به او وارد نشده؛ اما چند روز بعد فرد به کما رفته و مشخص شد چاقو سه سانت وارد قلب او شده بود.

 بررسی پرونده چند ماه طول ‌می‌کشد

وی ضمن بیان این موضوع که تاکنون فرض گفته شده تأیید نشده است، خاطرنشان کرد: این روند چند ماه به طول می‌انجامد.

مدیر اجرایی سازمان نظام پزشکی مشهد اظهار کرد: در صورتی که پس از بررسی‌ها موضوع اهمال ‌کاری تشخیص داده شد، در قانون هم موضوع دیه و هم مجازات اهمال ‌کاران مشخص شده است.

آنچه که در این پرونده مهم است علاوه بر اقدام ناجوانمردانه ضارب، اهمال کاری تیم پزشکی است که متأسفانه در ایران کم رخ نمی‌دهد.

اشتباهات تیم پزشکی و درمان مدت‌هاست که بلای جان بیماران شده و متأسفانه تاکنون هیچ یک از مراجع رسمی و مسئولان امر فکری به حال این موضوع نکرده‌اند و همین موضوع سبب شده هرازگاهی برخی بیماران به دلیل قصور پزشکی و یا بی‌تعهدی تیم درمان جان خود را از دست بدهند و یا علاوه بر بیماری اصلی، دردی دیگر بر آلامشان اضافه و هزینه خانواده‌ها افزایش یابد.

 منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.