در طول تاریخ اسلام و تشیع از این مدعیان دروغین بسیار آمده‌اند و به زباله‌دان تاریخ روانه شده‌اند. آیا این منطقی است که حضرت مهدی(عج) با وجود علمای اعلام و چهره‌های وارسته مورد وثوق مردم، این شخص هتاک، تناقض‌گو و بدون‌سواد را برای نمایندگی خود در دوره پایانی غیبت انتخاب کنند؟

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی قدس‌آنلاین/سید مصطفی حسینی راد: این روزها گزارش‌هایی از تحرکات تازه فرقه گمراه «احمد الحسن» که خود را «سید یمانی» می‌خواند، به دست ما رسیده که حاکی از توزیع جزوه‌هایی در برخی مناطق شهر مشهد برای معرفی و بیان ادعاهای این مدعی دروغین حوزه مهدویت است.

برای آشنایی بیشتر خوانندگان گرامی ابتدا به بیان عقاید انحرافی این فرقه و سرکرده آن‌ها می‌پردازیم و سپس به صورت گذرا این ادعاها را نقد و بررسی می‌کنیم.

  احمد الحسن کیست؟

احمد ابن الحسن یا احمد بصری که خود را «سید یمانی» خوانده، فردی عادی از قبیله‌ای غیر سادات در جنوب عراق است که ادعای فرزندی و فرستادگی امام زمان(عج) را کرده است. این مدعی دروغین که هم‌اینک متواری و به گفته طرفدارانِ اندکش در غیبت است(!) مدتی را در یکی از حوزه‌های علمیه عراق تحصیل کرده اما بشدت با مرجعیت و روحانیت مخالف است و طرفدارانش در این راه حتی دست به اقدام‌های مسلحانه هم زده‌اند، به عنوان نمونه از متهمان اصلی حمله مسلحانه اخیر به کنسولگری ایران در بصره هستند. وی از سال 1379 و با ادعای دروغین دیدن امام زمان(عج) در خواب و سپس ادعای ملاقات با ایشان در بیداری، مدعی شده است که فرستاده خاص آن حضرت و همان سید یمانی است(!) که خروجش از نشانه‌های ظهور حضرت صاحب‌العصر(عج) است. این مدعی دروغین با بیان برخی آیات قرآن و احادیث اهل بیت(ع) که اشاره به موضوع ظهور دارند، با شیوه‌هایی

عوام فریبانه نتیجه‌گیری می‌کند که رسول خدا(ص) در وصیت یا همان عهدی که نزد امیرالمؤمنین(ع) قرار داده به نام وی به عنوان اولین نایب حضرت مهدی(عج) در میان 12مهدی اشاره کرده است!

 خواب و رؤیا؛ دلیل بر حقانیت!

تخیلات مضحک این فریب‌خورده شیطان موجب شده شمار اندکی از افراد جاهل و ناآگاه گرد او جمع شوند و ادعاهایی مانند دیدن خواب درباره حقانیت وی را مطرح کنند. جالب اینجاست که قوی‌ترین دلیل و مستمسک این فرد، خواب و رؤیا و استخاره است! مواردی که هیچ‌گاه در شرع و عرف از آن به عنوان دلیل یاد نمی‌شود و کسی را نمی‌توان با استناد به خواب و رؤیا برای اثبات مطلبی، قانع کرد.

نخست اینکه روایت کننده خواب و رؤیا باید فرد امین و شناخته شده‌ای باشد، مانند خواب‌هایی که از برخی بزرگان دینی یا علمای مشهور روایت شده است. دوم، از کجا معلوم که اصل چنین خواب‌هایی، دروغی بیش نباشد برای فریب مردم و سوءاستفاده از احساسات و تعلقات مذهبی آن‌ها؟

استخاره نیز همان‌طور که علمای دین تصریح کرده‌اند، به هیچ‌وجه حجت شرعی نیست و اینکه چه استخاره‌ای از سوی چه کسی و با چه نیتی به چه جوابی رسیده است، خود هزاران اما و اگر دارد.

 استناد  غلط به حدیث وصیت
بحث حدیث «وصیت» و نتیجه‌ای که احمد الحسن برای اثبات ولایت خود از آن می‌گیرد، ادعای بدون دلیل و البته بسیار مضحکی است که طبیعتاً چون هیچ دلیل عقلی و نقلی بر آن اقامه نشده خود به خود مردود و بی‌اعتبار است. با این حال، علامه حسینی قزوینی رئیس مؤسسه تحقیقاتی ولیعصر(عج) به این ادعا پاسخ مبسوط داده است که در اینجا مرور می‌کنیم:

آیت‌الله حسینی قزوینی می‌گوید: ما بارها حدیث وصیت را برای عزیزان بیان کردیم اما آن‌ها ادعا می‌کنند چرا نمی‌گذارید مردم حدیث وصیت را ببینند! در کتاب «الغیبة» اثر «شیخ طوسی» حدیث وصیت بیان شده است. بالاترین دلیل آقایان بر حقانیتشان این حدیث است و انتقادشان هم این است که چرا نمی‌گذارید مردم حدیث وصیت را ببینند! طبق حدیث وصیت، پیغمبر اکرم(ص) در شبی که از دنیا رفت، به امیرالمؤمنین(ع) وصیت کرد و فرمود:
«یا عَلِی إِنَّهُ سَیکونُ بَعْدِی اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً وَ مِنْ بَعْدِهِمْ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِیاً...»؛

ای علی پس از من 12 نفر امام و بعد از ایشان 12 نفر مهدی است. هر گاه مرگت رسید (خلافت را) به فرزندم حسن واگذار کن، که او «بَرِّ وصول» است. چون او وفاتش رسید باید آن را به فرزندم حسین، زکی شهید مقتول بسپارد. چون هنگام شهادت حسین رسید باید به فرزندش سیدالعابدین ذی الثّفنات علی بسپارد. چون هنگام وفات او رسد باید به فرزندش محمد باقرالعلم بسپارد و چون مرگ او رسد باید به فرزندش جعفرصادق واگذار کند و چون مرگ او فرا رسد، به فرزندش موسی بن جعفرکاظم باید بسپارد و چون وفات او فرا رسد به فرزندش علی بسپارد و چون مرگ او فرا رسد به فرزندش محمدتقی واگذارد. چون هنگام وفات او شود به فرزندش علی ناصح بسپارد و چون مرگ او در رسد به فرزندش حسن فاضل واگذارد و چون وفات او برسد باید به فرزندش محمد نگهبان (آیین) آل محمد علیهم‌السلام بسپارد، پس این 12 امام است و پس از آن 12 مهدی.

این حدیث وصیت است که ما برای چهلمین و پنجاهمین بار آن را می‌خوانیم. احمد بصری ادعا می‌کند که چرا نمی‌گذارید مردم این وصیت را بشنوند!

بعد در ادامه دارد که: «چون مرگش در رسد به فرزندش که اول مقرّبین است واگذارد». شما مدعی هستید که از طرف حضرت مهدی(عج) آمدید، در حالی ‌که روایت می‌گوید: وقتی حضرت مهدی(عج) ظهور کرد، حکومت تشکیل داد و وفاتشان رسید به هنگام وفات وصیت را به فرزندش می‌دهد. شما در حال حاضر که امام زمان(عج) حتی ظهور هم نکرده، چه می‌گویید و چه ادعای دروغی مطرح می‌کنید؟! مگر شما به حدیث وصیت استناد نمی‌کنید؟ حدیث وصیت می‌گوید، بعد از وفات امام مهدی(عج) 12 مهدی است نه الآن!

در این حدیث وارد شده است که 12 مهدی می‌آید، نه 12 امام! شما «احمد بن الحسن» را «امام» می‌خوانید؛ پس حدیث وصیت شما را تکذیب می‌کند نه تأیید!

 دجالی که از بصره ظهور می‌کند!
در کتاب «التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن» اثر «سید بن طاووس» وارد شده است که: «و یخرج دجّال من دجلة البصرة»؛ دجالی از بصره قیام خواهد کرد. یمانی که در یمن است. امام صادق(ع) می‌فرماید: یمانی که از بصره می‌آید و مدعی مهدویت و نیابت است، دجال است که از من نیست و مقدمه تمام دجال‌هایی است که بعد از او خواهند آمد!

همچنین در کتاب «الغیبة للنّعمانی» وارد شده است: «حضرت ظهور نمی‌کند تا اینکه 12 نفر می‌آیند که همگی مدعی هستند ما حضرت مهدی(عج) را دیده‌ایم و حضرت مهدی(عج) هر 12 نفر را تکذیب می‌کند».

  ادعاهای بدون دلیل

این‌ها دلایل به اصطلاح «نقضی»هستند برای ادعاهای احمد الحسن و پیروانش که به صورت خلاصه‌وار بیان شد. 
اما دلایل حلّی؛ اصولاً نایبان امام زمان(عج) و بزرگانی که حضرت را در خواب دیده‌اند یا توقیعاتی از آن حضرت دریافت کرده‌اند افرادی هستند شناخته شده و مورد وثوق مردم که احتمال دروغگویی درباره آن‌ها وجود ندارد.

خوب است اگر احمد الحسن توقیع یا نامه‌ای از سوی حضرت مهدی(عج) دارد – که طبیعتاً اگر او فرستاده حضرت باشد باید چنین نامه‌ای داشته باشد – آن را منتشر کند و همگان را از نگرانی و سرگشتگی درآورد! وگرنه بیان ادعاهایی که مرغ پخته را به خنده می‌اندازد در طول تاریخ اسلام و تشیع بسیار رخ داده و این مدعیان دروغین نیز به زباله‌دان تاریخ روانه شده‌اند. آیا این منطقی است که حضرت مهدی(عج) با وجود مراجع عظام و علمای اعلام و چهره‌های وارسته مورد وثوق مردم، این شخص هتاک، تناقض‌گو و بدون‌سواد را برای نمایندگی خود در دوره پایانی غیبت انتخاب کنند و تنها در خواب‌های طرفداران این شخص، ظاهر شوند؟!

  اعتقادات انحرافی احمد الحسن

آیت‌الله حسینی قزوینی به پاره‌ای از اعتقادات ضالّه احمد الحسن نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: او نسبت به اهل‌بیت(ع) جسارت دارد. او نسبت به حضرت سیدالشهدا(ع) مدعی است که در وجود مقدس حضرت، هنوز شرک وجود دارد! او درباره آیه شریفه: «وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِی خُسْر» که روایات متعدد داریم در رابطه با دشمنان 
اهل بیت(ع) از جمله «ابوجهل» است مدعی است که این آیه در حق امیرالمؤمنین(ع) نازل شده است!

او درباره حضرت یونس (علی نبینا و آله و علیه السلام) که از انبیای مرسل و پیامبران گرامی است و قرآن کریم با جلالت از او یاد می‌کند، با کمال وقاحت اعلام می‌کند:

«حضرت یونس در شکم ماهی مُرد، وارد آتش جهنم شد و تا قیامت در آتش جهنم می‌سوزد». این ادعای او برخلاف آیه قرآن کریم است که می‌فرماید: «وَ نَجَّیناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کذلِک نُنْجِی الْمُؤْمِنِین/ از آن اندوه نجاتش بخشیدیم و همین گونه مؤمنان را نجات می‌دهیم».

  فرقه فاسد، بی‌عقل و بی‌محتوا

رئیس مؤسسه تحقیقاتی ولیعصر(عج) تأکید می‌کند: مزخرفاتی که این افراد می‌بافند و لاطائلاتی که نسبت به انبیا و ائمه اطهار(ع) بیان می‌کنند قابل تحمل نیست. 
این استاد حوزه با اشاره به اینکه متأسفانه طرفداران احمد بصری به برخی روایات ضعیف، شاذ و نادر که بزرگان ما همانند مرحوم «شیخ مفید»، «شیخ طوسی» و دیگران این روایت را رد کرده‌اند و مخالف روایات متواتر، قطعی و عقیده شیعه دانسته‌اند استناد می‌کنند و می‌افزاید: من به عصمت حضرت صدیقه طاهره(س) و به خداوند سوگند می‌خورم فرقه‌ای فاسدتر، بی‌اساس‌تر، بی‌محتواتر و بی‌عقل‌تر از طرفداران «احمد الحسن» در عمرم ندیده‌ام.

آیت‌الله دکتر حسینی قزوینی تأکید می‌کند: در گذر تاریخ افراد فتنه‌گر از ناآگاهی شیعیان درباره مهدویت سوءاستفاده کرده‌اند، از این رو ما باید با پرداختن به این موضوع و تبیین مطالب مهدویت، نگذاریم راه‌های سوءاستفاده دشمنان از این موضوع باز شود. این افراد رسماً اعلام کردند که اگر آمار ما به 10 هزار نفر برسد قیام می‌کنیم و اولین چیزی که نابود می‌کنیم مراجع و حوزه‌های علمیه است! زیرا این‌ها می‌دانند حوزه‌های علمیه‌اند که این افراد را رسوا می‌کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.