حسینعلی حاجی‌دلیگانی با تصریح به اینکه ریشه تحریم‌های بانکی را FATF دانستن دادن آدرس غلط به مردم دادن است گفت: با امضای ده FATF نیز مشکل تحریمهای بانکی حل نخواهد شد.

محرمانه‌بودن ۳۷ بند از ۴۰ بند FATF/ریشه تحریم‌های بانکی را FATF دانستن دادن آدرس غلط به مردم دادن است

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، گروه ویژه اقدام مالی پول‌شویی «FATF» در سال ۱۹۸۹ در نشست سران جی۷ در پاریس برای مبارزه با مشکل رو به رشد پول‌شویی تأسیس شد. اکنون بحث الحاق ایران به این سازمان وجود دارد که در این رابطه با توجه به سابقه و نوع تعهداتی که ایران باید به این سازمان به‌صورت داوطلبانه بدهد باعث انتقاد بسیاری از کارشناسان شده است در این رابطه با حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم.

وی با هشدار نسبت به تبعات منفی الحاق به FATF گفت: الحاق به این کنوانسیون باعث می‌شود که دشمن از تمامی تراکنشهای مالی مردم ایران از مردم عادی گرفته تا نهادها و سازمانهای دولتی و حکومتی باخبر شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در چنین شرایطی تحریم ایران بسیار آسانتر خواهد شد چرا که برای تحریم کشور شناخت گلوگاه‌های حیاتی کشور چندان کار مشکلی نخواهد بود و در این صورت دور زدن تحریمها نیز امکان نخواهد داشت.

حاجی‌دلیگانی با انتقاد از رویکرد کارشناسانی که نسخه الحاق به FATF را طرح می‌کنند گفت: دشمنی که در راه دشمنی خود از ایجاد قحطی در کشور حمایت می‌کند با چه استدلالی می‌خواهیم تمامی  معاملات بانکی و غیربانکی خود را تحت رصد و اشراف آنها قرار بدهیم.

وی با تصریح به اینکه اگر درد برخی از نسخه‌پیچان FATF فقدان یک سیستم جامع مالی است بایستی اشاره کرد که جوانان این مرز و بوم پیام‌رسانهای مالی داخلی در این زمینه طراحی کرده‌اند که به‌راحتی می‌تواند جایگزین شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد بحثی که پیرامون ضرورت روابط بین الملل برای پیوستن به FATF مطرح است نیز افزود: راهکار بستن پیمانهای پولی دوجانبه و چندجانبه پولی با کشورهای همسایه و همسو است.

* حل‌نشدن تحریم بانکی با امضای ده FATF

حاجی‌دلیگانی با تصریح به اینکه ریشه تحریمهای بانکی را FATF دانستن دادن آدرس غلط به مردم دادن است و با امضای ده FATF نیز مشکل تحریمهای بانکی حل نخواهد شد گفت: ریشه تحریمهای بانکی تحریمهای مرتبط با دلار است که از سال ۱۳۵۹ وضع شده است و تا کنون هیچ‌گاه حتی با امضای برجام نیز این تحریم برداشته نشد.

وی با ابراز اینکه اساس تحریم بانکی تحریم دلار به‌وسیله آمریکا است گفت: برخی ساده‌لوحانه حل مشکل اقتصادی کشور را مرتبط با تغیر جناح‌های سیاسی در آمریکا می‌دانند در صورتی که حتی با امضای برجام و دادن آن‌همه امتیاز نیز تحریم دلار در زمان قدرت جناح سیاسی مقابل در آمریکا برداشته نشد بنابراین فردی که صادقانه و عاقلانه به‌دنبال راهکار اساسی و درست است هیچ‌گاه رفاه اقتصادی کشور را به مبادلات سیاسی خارج از کشور گره نمی‌زند.

حاجی‌دلیگانی در رابطه با راهکار پیشنهادی خویش گفت: راهکار ما برای گذر از این مسأله بی‌اثر کردن تحریمها است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: برای گذر از تحریمهای دلاری کار سختی پیشِ‌روی ملت ایران نیست چرا که اکنون عموم کشورهای دنیا نیز از سیطره دلار و انحصاری بودن آن در جهان خسته شده است و به‌سمت جایگزینی ارزهای خود به‌جای دلار می­‌روند.

حاجی‌دلیگانی با اشاره به کشور چین به‌عنوان نمونه گفت: کشور چین طی یکی دو سال اخیر ۴۰ پیمان مبادله ارزی  دوجانبه و چندجانبه با سایر کشورها برای رهایی از سیطره دلار امضا کرده است، بنابراین راهکار برای کشورمان نیز این است و راهکار زیر بار قراردادهای ننگین رفتن نیست.

وی با ابراز اینکه اکنون یک باشگاهی متشکل از کشورهای مورد تحریم کشور آمریکا در حال شکل‌گیری است گفت: جمعیت مردم باشگاه کشورهای تحریمی در حدود ۸۰۰ میلیون نفر است که کافی است این کشورها بر اساس همین نقطه مشترک که به‌وسیله آمریکا مورد تحریم واقع شده‌اند با یکدیگر  همکاری داشته باشند که در این صورت هیچ کشوری نمی‌تواند به آنها تحکم کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اظهار اینکه این تحریمها یک فرصت نیز به‌همراه خود دارد چرا که هر تهدیدی به‌همراه خود یک فرصت به‌دنبال دارد گفت: فرصتی که این تحریمها برای کشور ایران دارد این است که مسائل داخلی کشور را درست سازماندهی کنیم.

وی به‌عنوان مصداق به بحث بی‌نیازی نظام بودجه‌بندی کشور از درآمدهای نفتی اشاره و اضافه کرد: بحثی که بین تمامی کارشناسان اقتصادی بالاتفاق وجود دارد ضرورت عدم اتکای بودجه سالیانه کشور به درآمدهای نفتی است که آن را یک چالش برای اقتصاد کشور می‌دانند اکنون تحریمها این فرصت را به دولتمردان می­‌دهد که به‌سمت نظام بودجه‌ریزی بدون اتکای به درآمدهای نفتی هرچه سریعتر حرکت کنند.

* عدم‌اهمیت فشار اقتصادی به مردم برای برخی از دولتمردان به‌جهت نیل به اهداف سیاسی خود

حاجی‌دلیگانی  در پاسخ به این پرسش که آیا تعمداتی در به زمین زدن اقتصاد کشور وجود دارد که ملت ایران را ناچار از پذیرش قراردادهایی چون FATF کند گفت: این‌که در هر دولتی امکان وجود خائنین باشد وجود دارد که این مدیران  از اینکه مردم تحت فشار اقتصادی برای رسیدن به مقاصد آنها باشند ابایی ندارند و به همین سبب بود که تعدادی از نمایندگان مجلس به تحقیق و تفحص پرداختند و برخی از مدیران دوتابعیتی را کشف کردند اما نظارت دقیق احتیاج به مجلس همراه دارد که بدون تعارف و مماشات به بررسی مفاسد بپردازد.­

وی با ابراز کوتاهی­های صورت‌گرفته در زمینه مؤسسات مالی و اعتباری گفت: بانک مرکزی به‌راحتی می­‌توانست از ورشکستگی این مؤسسات جلوگیری کند مثلاً ساده ‌ترین راه ادغام این مؤسسات بود و هزاران راهی که متخصصان اقتصادی بیان می‌دارند اما گویی هدف، زمین‌زدن مؤسسات بود که در این رابطه هیچ گام مؤثری برای جلوگیری از ورشکستگی آنها برداشته نشد.

حاجی‌دلیگانی افزود: تنها خسارت ورشکستگی مؤسسات به مردم سپرده‌گذار نبود بلکه ۳۰هزار میلیارد از منابع بانک مرکزی برای ساماندهی این مؤسسات صرف شد که اگر ضرب در ۷، میزان سرعت گردش پول کشور، کنیم قدرت فزاینده‌ای که ایجاد می‌کند چیزی حدود ۲۰۰هزار میلیارد تومان اثر تخریبی بر اقتصاد کشور ایجاد می­‌کند.

وی ادامه داد: وقتی قرار بر تحقیق و تفحص در این زمینه از بانک مرکزی شد رئیس سابق بانک مرکزی اصرار به عدم دخالت مجلس داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اشکال دیگری که در مدیریت بانک مرکزی وجود داشت نحوه مدیریت ارز بود گفت: حتی اگر نرخ ارز به میزان سابق نیز بازگردد نحوه مدیریت بسیار بد بود به‌گونه‌ای که اگر به بقال سر کوچه نیز این حجم ارز و ۵۷ تن طلای سرمایه کشور داده می‌شد بهتر می‌توانست اداره کند.

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: تا قبل از دستور العمل دوم ارزی یعنی ۲۲ فروردین ماه ۳/۲۲ میلیارد ارز کشور مصرف شد در حالی که اگر مدیریت بهتری می‌شد این میزان از ارز کشور بیهوده خرج نمی‌شد که ۴ ماه بعد این رویه یعنی در ۱۵ مردادماه اصلاح شد.

وی با اشاره به محرمانه بودن ۳۷ بند از ۴۰ بند امضاشده در FATF گفت: این قرارداد بدون هماهنگی با مجلس شورای اسلامی امضا شد و از کجا معلوم از مفاد این ۳۷ بند محرمانه که نه‌تنها مردم بلکه نمایندگان ملت نیز از آن بی‌خبرند تجویز فروپاشی مؤسسات مالی و نوسانات اخیر ارز نباشد که یکی از مهترین عوامل نوسانات در بازار ارز بخشنامه‌های متعدد و متضاد بانک مرکزی بود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.