معاون خدمات و محیط زیست شهری شهردار مشهد گفت: برای اولین‌بار در کشور، بالغ‌بر65 درصد عملیات رینگ جداسازی آب شرب از آب خام را در شهر پیش برده‌ایم.

جداسازی آب شرب از آب خام در تصفیه‌خانه‌های محلی
 
به گزارش قدس آنلاین ، خلیل‌الله کاظمی در نشست خبری «هم‌اندیشی مدیران خدمات شهری کشور» در نمایشگاه بین‌المللی مشهد، در خصوص اقدامات شهرداری مشهد اظهار کرد: موضوع بسیار مهمی که به آن پرداختیم این است که تمام فعالیت‌های داخل و خارخ از کشور را رصد و تا جایی که امکان داشته این فعالیت‌ها را بومی‌سازی کرده‌ایم. در این راستا، دولت مصوبه‌ای را تنظیم کرده که براساس اجرای آن موجب کاهش 30 درصدی آب می‌شود. 
وی با اشاره به مصرف بی‌رویه آب ادامه داد: مصرف سرانه آب کشور 220 لیتر در روز بوده که مصرف استاندار آن، 150 لیتر است و حدود70 درصد مازاد آب به دست شهروندان مصرف می‌شود.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهردار مشهد اضافه کرد: برای کاهش مصرف آب لایحه‌ای را با هماهنگی سازمان نظام مهندسی، شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای برای شورا تنظیم کردیم که براساس آن  کلیه گروه‌های ساختمانی «ج و د» را مکلف کردیم در زمان طراحی عملیات جداسازی آب خاکستری را انجام داده و از لوازم کاهنده استفاده کنند.  
  
کاظمی بیان کرد: تبصره‌ای برای کمک به شرکت آب و فاضلاب تنظیم کرده‌ایم تا آب‌های ناشی از بارندگی و آب خاکستری را جمع‌آوری کنند و تجهیزات لازم به ساختمان‌ها وصل و مجدد برای آب سیفون و آبیاری فضای سبز جلو و داخل منازل استفاده شود. برای اولین‌بار در کشور، بالغ‌بر65 درصد عملیات رینگ جداسازی آب شرب از آب خام را در شهر پیش بردیم و سرانه مصرف آب را کاهش خواهیم داد.
وی ادامه داد: ازشرکت سهامی آب منطقه‌ای و شرکت آب و فاضلاب در سال 95، 1200 تومان و در سال 96، 1700 تومان و امسال 2200 تومان آب به صورت مترمکعبی خریداری کرده‌ایم.
 کاظمی در خصوص افزایش هزینه‌ها اضافه کرد: درسال 1395هئیت دولت مصوبه‌ای در یک کارگروه پنج‌نفره تنظیم کرد که براساس آن برای کلان‌شهرها مصوباتی را ابلاغ می‌کند. درمصوبه‌ای بیان شد اگر شهرداری در رابطه با تصفیه‌خانه‌ها سرمایه‌گذاری کند وزارت نیرو مکلف است که فاضلاب خام را رایگان در اختیاراین سازمان قرار دهد.
معاون خدمات شهری ومحیط زیست شهری شهردار مشهد خاطرنشان کرد: 13 تصفیه‌خانه لوکال درمناطق مختلف سطح شهر است که سرمایه‌گذاری آن‌ها به بخش خصوصی با قردادهای 15 ساله  واگذار شده است. این تصفیه‌خانه‌ها  فاضلاب را با استانداردهای لازم تصفیه می‌کنند و در اختیار ما قرار می‌دهند که حدود 50 درصد آب فضای سبز شهری ما را تامین خواهند کرد و تا پایان امسال یکی ازآن‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید .
وی عنوان کرد: دولت برای اجرای این تصفیه‌خانه باید از بانک توسعه اسلامی وام دریافت کند و برای لوله‌کشی‌ها چندین‌هزار کیلومتر لوله بکشد که این کارهزینه‌های زیادی را شامل می‌شود که با وجود این تصفیه‌خانه‌های محلی، دیگر نیازی به این هزینه‌ها نیست. 
کاظمی درخصوص واگذاری این تصفیه‌خانه‌ها به بخش خصوصی بیان کرد: با واگذاری توانسته‌ایم وام‌ها را کم کرده و درهزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم.  
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهری مشهد افزود: کاشت گونه‌ها و چمن‌های کم‌آب مهم‌ترین اقدام ما بوده است که حدود یک‌سوم درمصرف آب صرفه‌جویی خواهد داشت. ما توانسته‌ایم رشد و توسعه فضای سبز را به سرانه 16کیلومتر برسانیم که تا سال‌های آینده به 18 کیلومتر هم خواهیم رسانید. با این سیستم آب می‌توانیم در سال‌های بعد خود را در تامین منابع آبی فضای سبز خودکفا شویم.
وی تصریح کرد: واگذاری آتش‌نشانی به بخش خصوصی اقدام موفقیت‌آمیزی بود که واگذاری به این بخش با نظارت کامل شهرداری انجام می‌شود.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.