کارگردان مجموعه تلویزیونی «گشت پلیس» گفت: اگر ریشه توزیع موادمخدر خشکانده شود، بسیاری از جرایم کاهش خواهد یافت

خوشبخت:سعی کردیم پلیس واقعی را نشان دهیم

گروه فرهنگی قدس‌آنلاین/ زهره کهندل: «گشت پلیس» سریال جدید پلیسی تلویزیون است که به گفته سازندگان آن قرار است همزمان با هفته نیروی انتظامی روی آنتن برود. تصویربرداری و مراحل فنی این مجموعه تلویزیونی به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی سعید پروینی به پایان رسیده است. این سریال که فصل دوم از سریال «گشت ویژه» محسوب می‌شود، داستان چهار مأمور نیروی انتظامی است که به فواصل مختلف درگیر عملیات‌های شهری می‌شوند. با مهرداد خوشبخت، کارگردان سریال «گشت پلیس» درباره این مجموعه تلویزیونی گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید: 

قدس‌آنلاین: درباره ماجرای اصلی سریال «گشت پلیس» توضیح می‌دهید؟

خوشبخت: یک ماجرای پلیسی است که درگیری‌هایی بین پلیس و باندهای توزیع مواد مخدر پیش می‌آید. پلیس در آغاز گمان می‌کند که با یک پرونده کوچک سرقت روبه‌روست، اما وقتی درگیر می‌شوند، می‌بینند که به باندهای بزرگ توزیع موادمخدر گل در مدارس وصل می‌شوند. خرده داستان‌هایی هم حول محور داستان اصلی وجود دارد که در هر اپیزود به آن پرداخته می‌شود. 

قدس‌آنلاین: چرا معمولاً در سریال‌های پلیسی، درگیری با باندهای توزیع موادمخدر پررنگ است؟

خوشبخت: البته ما در این سریال به مسائل اجتماعی هم پرداختیم، اما با نگاهی به پرونده‌های جنایی متوجه می‌شویم که منشأ بسیاری از جرایم به موادمخدری مثل گل و شیشه ربط پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد اگر ریشه توزیع موادمخدر خشکانده شود، بسیاری از جرایم کاهش خواهد یافت. 

قدس‌آنلاین: چرا به سراغ موضوع باندهای توزیع موادمخدر در مدارس رفتید، آیا این مسئله خیلی جدی است؟

خوشبخت: این موضوع، مسئله جدیدی نیست و نمی‌توانیم منکرش هم شویم. آمارها نشان دهنده، اهمیت موضوع است و نمی‌توان آن را پنهان کرد. پنهان کردن این مسائل نتایج عکس دارد. باید به بحث آموزش بیشتر توجه شود، ضمن اینکه آموزش به خانواده‌ها می‌تواند موجب آگاه سازی جامعه شود.

 قدس‌آنلاین:سریال‌هایی از این دست چقدر می‌تواند به آموزش خانواده‌ها و نوجوانان کمک کند؟

خوشبخت: به موضوع مخدرهایی همچون گل و ماری جوانا و نحوه توزیع آن به صورت جدی در سریال‌های تلویزیونی پرداخته نشده و معمولاً خط قرمزی بوده است. ما سعی کردیم که این خط قرمز را بشکنیم یعنی شکل این موادمخدر، نحوه مصرف آن و اثرات سوء جبران ناپذیرش را به مخاطب نشان می‌دهیم تا خانواده‌ها و نوجوانان نسبت به آن آگاه شوند. متأسفانه خانواده‌ها هم مثل مسئولان، فکر می‌کنند که با پنهان کاری و نگفتن، مسائل حل می‌شود در حالی که برای حل مسائل نباید صورت مسئله را پاک کرد. والدین درگیر مسائل خودشان هستند و بچه‌ها فراغت بیشتری دارند که در فضای مجازی بچرخند به همین دلیل کمتر با والدینشان در ارتباطند. 

قدس‌آنلاین: چقدر سعی کردید که از نمایش تصویر کلیشه‌ای که از پلیس در فیلم و سریال‌های ایرانی نشان داده می‌شود، فاصله بگیرید؟

خوشبخت: به نظر من، بسیاری از فیلم‌های ما تخیلی هستند حتی فیلم‌های اجتماعی. ما در سریال سعی کردیم که پلیس واقعی‌تر نشان داده شود؛ اما محدودیت‌هایی هم وجود دارد چون نمی‌خواهند که به مباحثی پرداخته شود، مثلاً پلیسی که رشوه می‌گیرد را نمی‌توان نشان داد. تنها راه فرار برای این موضوع این است که نشان دهیم پلیس خوب می‌تواند آن چیزی باشد که در این سریال نشان می‌دهیم. 

قدس‌آنلاین: بازیگران این سریال هم معمولاً در فیلم و سریال‌های دیگر، نقش پلیس داشته‌اند، مثلاً یکی از نقش‌های کلیشه‌ای فرهاد قائمیان، پلیس حرفه‌ای بوده است، انتخاب بازیگران این سریال بر چه اساسی بوده است و نگران نبودید که بازی‌هایشان لو برود ؟

خوشبخت: خب، فرهاد قائمیان به نقش ما می‌خورد چون بازیگر توانمندی است. محدوده بازیگرانی که تصور می‌شود نقش‌هایشان کلیشه‌ای شده بسیار محدود است، ما نیازمند بازیگری بودیم که توانمندی ایفای این نقش را داشته باشند و از لحاظ توانایی جسمی و تیپ ظاهری، آمادگی اجرای این نقش را داشته باشند. این نقش به قائمیان می‌آمد. قائمیان رئیس این تیم سه نفره و پلیسی مقتدر، با تجربه، باهوش و توانایی است.

امیر دلاوری نقش خوبی را بازی می‌کند و شخصیت خاصی دارد؛ او سعی می‌کند از اسلحه استفاده نکند و با حرکت فیزیکی کار خود را پیش ببرد. سومین نفر، پلیس تازه وارد و کم تجربه‌ای است که تجربه‌هایی را در این گروه به دست می‌آورد که برزو ارجمند نقش آن را بازی می‌کند.

قدس‌آنلاین: با توجه به اینکه ژانر این سریال، اکشن و پلیسی است شاهد جلوه‌های ویژه خاصی در این مجموعه هستیم؟

خوشبخت: بسیار زیاد، معمولاً در هر اپیزود، یک اکشن مفصل داریم که سبب شد کار برایمان سخت‌تر شود. هرچه جلوتر رفتیم، مسئولان نیروهای انتظامی دوست داشتند که توانایی‌های فیزیکی پلیس را بیشتر نشان دهند. این موضوع از لحاظ بودجه و زمان فیلمبرداری خیلی به ما فشار آورد، ولی در زمان مقرر که مجموعه باید ساخته می‌شد، این کارها انجام شد.

قدس‌آنلاین: برخی براین باورند که آثار سفارشی به دلیل دخالت‌های سفارش دهنده، کارهای ضعیفی از آب در می‌آیند در حالی که در مجموعه‌های پلیسی با توجه به اشرافی که کارشناسان نیروی انتظامی به پرونده‌ها و جرایم دارند، این می‌تواند به یک نقطه قوت بدل شود؟

خوشبخت: بحث درباره خوب و بد سفارشی بودن یا نبودن، نتیجه‌ای ندارد. هر ارگان و نهادی حتی یک کارخانه تولید ماکارونی هم می‌تواند سفارش تولید فیلم بدهد و دوست دارد که خودش در آن دیده شود، چون دارد پولش را می‌دهد. به نظر می‌رسد در حال حاضر دیدگاه‌های نیروی انتظامی رشد کرده است و روی جنبه‌های پیشگیرانه و آموزشی هم در فیلم و سریال‌هایش تأکید دارد به جای اینکه فقط توانایی‌هایش را نشان دهد.

در مجموعه «گشت پلیس» هم تا جایی که امکان داشته، سعی کردیم سریال را باورپذیر و قابل قبول بسازیم. سعی کردیم که سریال سرگرم کننده باشد تا مردم از ابتدا تا انتها، قصه‌ای جذاب را پیگیری کنند و در خلال آن نکات آموزشی و پیشگیرانه را هم بیاموزند.

 قدس‌آنلاین: نقاط خلأ در مورد سریال‌های پلیسی را چه می‌دانید، مثلاً جرایم فضای مجازی که این روزها شایع شده و فعالیت‌های پلیس فتا، ظرفیت سریال سازی دارد؟

خوشبخت: فکر می‌کنم که در این باره هم کارهایی در حال انجام است و فیلمنامه‌هایی در این باره آماده شده است که روی این موضوع هم سرمایه‌گذاری شود. اگر سناریوی خوبی در این باره به من پیشنهاد شود، حتماً قبول می‌کنم.
از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزارم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.