شغل دامداری دیگر برای عشایر دارای صرفه ودرآمد نیست به همین خاطر بیشتر عشایر بسمت شهرها حرکت و در حاشیه آن اسکان یافته اند.

غفلت دولت درحمایت ازعشایر/کوچ عشایرخراسان به حاشیه شهرها

به گزارش قدس آنلاین، عشایر استان خراسان رضوی معتقد هستند دولت نسبت به آنها بی توجه می باشد و این غفلت باعث شده که بتدریج عشایر به سمت حاشیه نشینی گرایش پیدا کنند و با این گرایش مشاغلی نظیر دامداری و صنایع دستی نیز به سمت افول سوق پیدا کنند.

یکی از عشایر استان خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگارقدس آنلاین گفت: به دلیل   بی توجهی دولت  تعداد زیادی از اقوام عشایر ما طی سال های گذشته به شهرهایی نظیر مشهد و تهران مهاجرت کرده اند و در حاشیه این شهرها سکونت گزیده اند.

* شغل دامداری برای عشایر دارای صرفه نیست 

جواد محمدی با بیان اینکه ایل ما از ۱۰۰ خانوار در شرایط فعلی به زیر ۱۰ خانوار رسیده است، در ادامه اظهار داشت: به دلیل اینکه در مواردی نظیر نهاده های دامی با قیمت ارزان در اختیار عشایر قرار نمی گیرد و قیمت نهاده های دامی در بازار نیز بسیار گران است و  اغلب مواردی نظیر جو هایی که به عشایر می دهند از کیفیت مناسبی برخوردار نیست شغل دامداری برای عشایر دارای صرفه و درآمد  نیست  از طرفی  با اینکه برخی مناطق برای چراگاه ها را در اختیار عشایر قرار نمی دهند اما دلال هایی  این مناطق را به راحتی اجاره می کنند و عشایری که دام ان باید از طریق چراگاه ها و کوه ها رشد کند در شرایط فعلی مدام در حال خریدن آذوقه است و با قیمت های فعلی این نهاده ها هیچ صرفه اقتصادی برای عشایر ندارد.

وی تصریح کرد: نظارت جامعی بر امور عشایر صورت نمی گیرد و اغلب افرادی که قبلا عشایر بوده اند و دارای دفترچه های عشایر هستند پس از اینکه به روستاهای یا شهرها مهاجرت می کنند دفترچه های انها باطل نمی گردد و همچنان از خدماتی که در بعضی از مواقع دولت برای عشایر اختصاص می دهد استفاده می کنند مثلا اگر گاهی دولت تسهیلاتی مخصوص عشایر در نظر می گیرد این افراد با استفاده از دفترچه های خود از این تسهیلات استفاده می کنند و تا زمانی که ما مطلع می شویم و مراجعه می کنیم اعلام می کنند که این تسهیلات تمام شده است.  

* عشایرحمایت نمی شوند

یکی دیگر از عشایر با اشاره به اینکه بی‌توجهی به عشایر باعث شده است  افرادی که روزی حاکم بلامنازع  طبیعت بوده‌اند و با غرور و افتخار زندگی می کردند و دارای قوم و قبیله بوده اند، در حاشیه شهرها اسکان پیدا کنند، ادامه داد:  با اینکه فصل پاییز و زمستان در راه است و عشایر برای مواردی نظیر شستشو و  نظافت به آب گرم نیاز دارند اما هنوز کوپن نفت در اختیار عشایر قرار نگرفته است  و تداوم شرایط به گونه ای است که قوم عشایر در حال از بین رفتن هستند و ماهم با اینکه از ابتدا عشایر زاده بودیم اما ادامه این وضعیت باعث خواهد شد که ما هم دو سه سال دیگر بیشتر دوام نیاوریم و به حاشیه نشینی در شهر وروستاها بپردازیم.

میر محمد تاجی اظهار داشت: در تحویل اقلامی که بعضا از طرف دولت برای عشایر در نظر گرفته می شود برخی افراد دخل و تصرف می کنند و در این زمینه کارشکنی هایی نیز صورت می گیرد که عشایر را دلسرد می کند. زمانی خانم های عشایر با شوق و انگیزه به تولید صنایع دستی می پرداختند اما الان خانم های ما نیز در تولید این صنایع بی انگیزه شده اند زیرا  با دستانی سرد و بی روحیه تمایلی برای انها در این زمینه نمانده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.