عضو کمیسیون اجتماعی با تاکید بر اینکه نرخ ارز ارتباطی به تصویب لوایح FATF ندارد، گفت: استدلال موافقان برای تصویب لایحه الحاق به کنوانسیون CFT باهدف خروج ایران از لیست سیاه FATF بی اساس است.

کاهش نرخ ارز ارتباطی به تصویب لوایح FATF  ندارد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، رضا شیران خراسانی پیرامون اظهارات مطرح شده در چند روز اخیر مبنی بر تاثیر لوایح FATF  بر کاهش نرخ ارز گفت: کاهش نرخ ارز خیلی جدی اتفاق نیفتاده است. اگر هم اثری را بخواهید در نظر بگیرید،   این اثر مربوط به موشک­هایی است که ما در حوزه اقتدار نظامی­ خود از آن‌ها استفاده کردیم. تاثیر آن پهبادی است که پایگاه‌های عملیاتی دشمنانان را نابود کرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس ادامه داد: علاوه بر آن، وضعیت اقتصادی ما هم هیچ وقت به گونه‌­ای نبود که نرخ دلار تا این میزان افزایش یافته باشد. ما در پنج ماه اول سال ۹۷ حدود ۱۳۰ هزار بشکه بیشتر از برنامه ای که داشتیم نفت فروختیم. یعنی دو میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه می­‌خواستیم بفروشیم که دو میلیون و ۵۴۰ بشکه فروختیم. همچنین قیمت نفت را در برنامه ۵۳ دلار پیش بینی کرده بودیم که  متوسط فروش ۷۰.۵ دلار بوده است. یعنی وضع ارزی ما نسبت به مدت مشابه سال قبل، خیلی بهتر شده است.

وی افزود: هیچ وقت قیمت برابری دلار و ریال آن قیمتی که طی یک ماه اخیردر بازار و با سایت­های جعلی می­‌بینیم نبود و این اعداد تنها به لفظ مطرح و معامله می­‌شد. اما در عمل و واقعیت، معامله ای روی این قیمت ها صورت نمی گرفت. لذا یک بخشی از آن مربوط به این است که شاید وضعیت واقعی اقتصاد ما با تصمیماتی مانند فعال شدن  بازار ثانویه و اجازه برای واردات ارز بهبود یافت.

 عضو کمیسیون اجتماعی پیرامون نرخ ارز و بررسی لوایح FATF گفت: این تنزل قیمت‌ها مربوط به تصویب لوایح FATF نیست. تصویب این لوایح در مجلس مشخص نیست. البته در صورت تصویب در مجلس، شورای محترم نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم از موضع نظراتی خود باید در مورد این لوایح اعلام نظر کنند.

وی ادامه داد: افزایش لجام گسیخته قیمت ارز تا سطوح ۲۰ هزارتومان، همانطور که اشاره شد، فقط در حد حرف و سخن و شبکه های اجتماعی بود و اینکه عده ای رسیدن قیمت به ۱۴ هزارتومان طی روزهای اخیر را به لوایح FATF مرتبط می کنند، منطقی و فنی نیست.

این متخصص حقوق بین الملل در ادامه به عدم وجود تضمین مشخص برای خروج از لیست سیاه FATF در صورت تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) در مجلس اشاره کرد و  گفت: آن چیزی که در حقوق بین­‌الملل دیده شده است، حقوق منافع است که در آن چیزی به نام خیر­اندیشی و مصلحت و خیرخواهی و امثالهم وجود ندارد. آن تجربه ما از این سازمان­های بین­‌المللی از جمله همین نهادهایی حوزه­ پولی و بانکی، می گوید که اینها به هیچ یک از تعهدشان وفا نداشته­‌اند و هیچ اعتمادی به آنها نیست.

شیران گفت: فرض کنیم ایران الحاق به FATF را پذیرفت و ما از لیست سیاه بیرون آمدیم، فردا ده­ها نهاد دیگری که در دنیا ایجاد کرده‌­اند و آنها هم اثربخش هستند، بهانه دیگری از یک مدل دیگری می­‌گیرند. سوالی که از موافقان الحاق به  کنوانسیون CFT  وجود دارد، این است که بهانه های محتمل بعدی را چه می خواهید بکنید؟

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.