خاندان آل سعود عزمشان را برای مقابله با جمهوری اسلامی بیشتر از گذشته جزم کرده‌اند، کینه و میل خاندان آل سعود در دشمنی با ایران موجب شده است که حتی تحقیرهای چندباره ترامپ هم را نادیده بگیرند و کماکان به تعبیر ترامپ نقش گاو شیرده را برای آمریکا ایفا کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی قدس‌آنلاین، اقدامات خرابکارانه عربستان علیه ایران را می‌توان در حوزه‌هایی همانند التهابات ارزی، جنگ نفتی آمریکا و جنگ رسانه‌ای و روانی برشمرد، البته آل ‌سعود ابایی ندارند که حتی دستشان در حملات تروریستی علیه شهروندان، کودکان و جانبازان ایرانی هم افشا شود. بااین‌حال آمریکا حساب ویژه‌ای بر روی عربستان برای جبران کاهش تولید نفت به ‌واسطه تحریم ایران باز کرده است، چراکه در صورت جبران نشدن این کاهش تولید، قیمت نفت افزایش غیرقابل‌ کنترل خواهد یافت و بسیاری از کشورهای جهان متضرر خواهند شد.

 ادعای آل سعود؛ به ازای هر بشکه نفت ایران، دو بشکه صادر کردیم!
اخیراً محمد بن سلمان وزیر دفاع و ولیعهد سعودی در گفت‌وگو با وبگاه شبکه خبری آمریکایی بلومبرگ در خصوص همکاری‌های ترامپ و سعودی‌ها در موضوع نفت گفته است: «ایالات ‌متحده عملاً از عربستان سعودی و دیگر اعضای اوپک خواست که به آن‌ها اطمینان بدهند که کاهش تولیدی از جانب ایران نخواهد بود و ما آن را جبران خواهیم کرد. همین اتفاق هم افتاد. ایرانی‌ها اگر اشتباه نکنم اخیراً ۷۰۰ هزار بشکه از تولید نفت خود را کاهش دادند و عربستان سعودی، اعضای اوپک و حتی کشورهای خارج از اوپک روزانه ۱.۵ میلیون بشکه (بیشتر) نفت تولید کردند. به این ترتیب، ما به ازای هر بشکه نفت ناپدید شده ایران، دو بشکه نفت صادر کردیم». این ادعا در حالی است که نفت حالا 80 دلار را پشت سر گذاشته و با تضمینی که ریاض و متحدانش می‌دهند، به دنبال پر کردن جای خالی نفت ایران در بازار هستند، اما بعضی از معامله گران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت نفت در زمستان به 100 دلار در هر بشکه برسد که بخشی از این افزایش ناشی از تحریم‌هایی است که در حال افزایش است.
ایران روزانه 2.5 تا 2/8 میلیون بشکه نفت صادر می‌کند، زمانی که تحریم‌ها در ماه نوامبر آغاز شود، ممکن است میزان تولید نفت ایران به حدود یک‌میلیون بشکه برسد که بسیار پایین‌تر از پیش‌بینی‌هاست. بر روی کاغذ، عربستان سعودی باید بتواند 1.5 تا 1.8 میلیون بشکه را پر کند، اما این فقط یک احتمال است. پورمختار عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس افزایش تولید نفت از سوی عربستان به 10 میلیون بشکه در روز را محکوم به شکست می‌داند و می‌گوید: «هم‌اکنون نیز عربستان در حال استفاده از ذخایر خود بوده و این افزایش صرفاً برای فشار به ایران تداوم نخواهد داشت و مجدد کشورها برای تهیه نفت خود به ایران روی خواهند آورد». این نماینده مجلس معتقد است «ملک سلمان در دوران ترامپ ذلت آل سعود را به اوج خود رساند که سبب شرمندگی مسلمانان جهان اسلام است. پادشاه عربستان عزت، جایگاه و منابع غنی این کشور را به صورت یکجا بر باد دادند و با خودفروشی ذره‌ای آبرو برای خود باقی نگذاشتند».

 جنگ روانی و رسانه‌ای در کنار جنگ تروریستی و نفتی
البته عربستان برای مقابله با ایران تنها به چاه‌های نفتش چوب حراج نزده است، بلکه میلیون‌ها دلار نیز خرج جنگ روانی و رسانه‌ای می‌کند. شبکه‌ام.بی.سی پرشیا وابسته به گروه تلویزیونی M.B.C عربستان سعودی از دیروز ساعت3:30 به وقت گرینویچ پخش برنامه‌های خود را به زبان فارسی و ویژه مخاطبین ایرانی آغاز کرد.
بنا بر اطلاعیه وبگاه این هولدینگ رسانه‌ای محور برنامه‌های این شبکه عربستانی متمرکز بر حوزه عامه‌ پسند از جمله سرگرمی و سبک زندگی است؛ بنابراین نمایش فیلم، سریال، موسیقی و... برنامه ثابت این شبکه تلویزیونی خواهد بود که البته این سیاست در واقع کپی‌برداری از سبک شبکه‌های فارسی ‌زبان شناخته ‌شده‌ای مانند من و تو و فارسی وان است. جالب اینکه راه‌اندازی این شبکه در حالی اعلام شد که رسانه‌های انگلیسی از جمله گاردین چند روز قبل پرده از منابع مالی سعودی شبکه خبری ایران اینترنشنال برداشتند.
شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال که دفتر آن در منطقه چیزیک واقع در غرب لندن است، اولین شبکه فارسی ‌زبان بود که با سخنگوی گروهک جدایی‌طلب و تروریستی «الاحوازیه» در حادثه تروریستی اهواز مصاحبه کرد.
رسانه گاردین در گزارشی اعلام کرد که ایران اینترنشنال در ماه می‌سال 2017 پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران آغاز به کار کرد و در قیاس با شبکه‌های بی.بی.سی فارسی و من و تو دستمزد مناسبی پرداخت می‌کند.
گاردین نوشته است: «یک منبع آگاه که درگذشته با محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی همکاری داشته، عنوان کرد که بودجه ایران اینترنشنال از دستگاه سلطنتی سعودی تأمین می‌شود که در حدود 250 میلیون دلار تخمین‌زده می‌شود».
به نظر می‌رسد با توجه به بدنام شدن این شبکه خبری در اذهان مخاطبان فارسی‌زبان انتظار می‌رود که از این پس شبکه‌ام بی سی پرشیا به محور پیشبرد خط رسانه موردنظر ریاض در رابطه با جمهوری اسلامی ایران بدل شود؛ لذا اگر در بین فیلم و سریال‌های عامه‌پسند این شبکه شاهد اجرای برنامه اتاق خبر ویژه ارائه تحلیل‌های ضد ایرانی بودید، نباید زیاد متعجب شوید!

 همکاری خبرنگاران خارج‌نشین با رسانه‌های فارسی‌زبان عربستان
البته عربستان در این جنگ رسانه‌ای از خبرنگاران ایرانی خارج نشین نیز استفاده خواهد برد. خبرگزاری فارس در این زمینه مدعی شده است: «اخیراً برخی خبرنگاران و اعضای شبکه «بی.بی.سی فارسی» و «رادیو فردا» از این دو مجموعه جداشده‌اند. یکی از اعضای سابق شبکه بی.بی.سی فارسی چند روز پیش در توییتر خود نوشت که «شاهد شروع به کار شبکه جدیدی خواهید بود که تصورتان را از تلویزیون کاملاً متحول خواهد کرد». قبل از شروع به کار شبکه ایران اینترنشنال نیز در اتفاقی مشابه، شماری از اعضای شبکه بی.بی.سی فارسی جدا شده و به این شبکه جدید پیوسته بودند».

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.