۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹
کد خبر: 623346

حضرت امام رضا(ع) در رساله طب الرضا به بررسی حجامت و بهترین روش ها برای انجام این عمل پرداخته اند.

بایدها و نبایدهای "حجامت" در رساله "طب الرضا"

به گزارش خبرنگار اجتماعی قدس آنلاین، حضرت امام رضا(ع) در رساله طب الرضا اشاره کرده اند که در تصمیم برای انجام حجامت به لحاظ زمانی نباید بیرون از دوازدهم تا پانزدهم ماه نباشد زیرا که خون در این دو، سه روز بیشتر به بدن سلامتی می بخشد، از این مدت که گذشت اگر اجباری نبود بهتر است حجامت نکنید، چرا که هر چه ماه رو به پایان داشته باشد، هیجان خون کاسته می شود و هر چه در ابتدای ماه باشیم هیجان خون بیشتر است.

حجامت تابع سن نیز می باشد، کسانی که در مرحله بیست سالگی هستند، هر بیست روز، مرحله سی سالگی هر سی روز و همچنین چهل ساله و پنجاه ساله نسبیت به هر ده سالی که از عمرشان می گذرد ۱۰ روز دیرتر حجامت کنند.

حجامت خون را از کجای بدن خارج می کند؟

خونی را که به وسیله حجامت از بدن خارج می شود از رگهای کوچکی است که در میان گوشتها و ماهیچه ها پنهان می باشد، همینطور که در حجامت بر خلاف عمل فصد، فرد ضعیف نشده و قوای آن تحلیل نمی رود.

حجامت در کجای بدن مفید تر است؟

حجامت در گودی پس گردن برای سنگینی سر بسیار مفید است.

حجامت اخدعان ( دو رگی است که در دو طرف پشت گردن واقع شده است) سر و صورت و چشمها را از سنگینی بیرون می آورد و برای درد دندان سودمند است.

حجامت بین دو کتف برای بیماری های، خفقان، طپش قلب و دردهای معده بسیار مفید است و در بعضی موارد دردهای مزمن که در کلیه ها، مثانه و رحم وجود دارد را کاهش می دهد.

به فرموده امام رضا(ع) چیزی که در کاهش درد حجامت بسیار موثر است، این است که در دفعه اول که تیغ حجامت را می گذارند کم و سبک خون گرفته شود و به تدریج به شدت آن اضافه شود.

همچنین تیغ را در محل حجامت باید به نرمی و آرامی کشید و قبل از زدن تیغ بهتر است با روغن محل مورد حجامت ماساژ داده شود.

در روزی که قصد انجام حجامت دارید، حمام نکنید زیر باعث افزایش درد می شود، و بعد از حجامت هم از حمام کرده پرهیز کنید چرا که باعث به وجود آمدن تب می شود، اگر چنان که به هر دلیلی بعد از حجامت بدن خود را شستشو دادین، قطعه ای پارچه ابریشم و نرم بر روی محل حجامت قرار بدهید.

بعد از حجامت چه خوراکی هایی را مصرف کنیم؟

بعد از حجامت در زمستان و هوای سرد مقداری سکنجبین عسلی بنوشید که از درد و کاهش قدرت بدن در امان خواهید بود.

از خوردن انار غفلت نکنید زیرا که خون را تصفیه می کند و تا سه ساعت بعد از حجامت از خوردن غذای شور پرهیز کنید تا از ابتلا به خارش بدن جلوگیری کنید.

خوردن ترشی بعد از حجامت بسیار سودمند است و استعمال روغن بنفشه، گلاب و کافور هم توصیه می شود.

در روزی که حجامت کرده اید از تحرک زیاد، خشم و غضب پرهیز کنید و گوشت ماهی و تخم مرغ را با هم در یک وعده مصرف نکنید چرا که مصرف همزمان این دو با یک دیگر معده را ناخوش، نقرس، قولنج و درد دندان را به وجود می آورد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.