رئیس اتحادیه صنف قماش فروشان مشهد گفت: فقط ۲۰درصد از فروش چادر مشکی‌کالای ایرانی است .

قواره چادرمشکی راگرانی دلار به 110هزارتومان رساند/چادر مشکی ایرانی همراه با ارز گران شد  و همان بالا ماند/قیمت دلار استفاده از پارچه ایرانی را بیشترکرد

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: رکود عمومی اقتصادی طی ماه‌های اخیر بر بازار منسوجات بویژه قماش مشهد هم تاثیر گذاشته است. شاید بخشی از این مساله به تغییر نگاه مصرفی و اقبال بیشتر مردم به سمت استفاده و خرید لباسهای آماده و نیز تهیه منسوجاتی مانند لحاف، تشک به صورت آماده برمی گردد، که همه و همه دست به دست هم داده تا بیش از پیش  بازار قماش از رونق بیفتد.

درهمین خصوص با مجید شادمهر رئیس اتحادیه صنف قماش فروشان به گفت‌وگو نشسته‌ایم که می‌خوانید:

قدس آنلاین:وضعیت قیمت پارچه چادر مشکی بعد از نوسانات قیمت دلار به چه شکلی بود و الان چه قیمتی دارد؟

شادمهر:چون بخش عمده‌ای از پارچه‌های چادر مشکی که در بازار وجود دارد از طریق واردات بوده است بعد از اینکه قیمت دلار بالا رفت تا جایی که موجودی بازار اجازه می‌داد قیمتش با یک شیب ملایم  افزایش پیدا کرد ولی زمانی که موجودی بازار خودمان تمام شد و جنس‌های جدید وارد بازار شدند تقریبا افزایش قیمتی مطابق با افزایش قیمت دلار پیدا کرد ، یعنی هر یارد ۹هزار تومان رفته رفته رسید به هر یارد ۲۲هزار تومان به این معنی که برای هر قواره چادری که ۵یارد است  به ۱۱۰هزار تومان رسید.

قدس آنلاین: به چه دلیل چادر مشکی‌های داخلی اینقدر گران شد؟

شادمهر:دقیقا! ما یکی دو کارخانه بافت چادر مشکی داریم که خلاف انتظار ما که توقع داشتیم وقتی جنس خارجی گران شد این‌ها تولیدشان را بالا ببرند و جایگزین جنس خارجی کنند ولی متاسفانه در همین زمان افزایش قیمت کالای داخلی از جنس خارجی هم بیشتر شد.

یعنی زمانی قیمت هر یارد چادر مشکی ایرانی ۷هزار تومان بود ولی بعد ار افزایش قیمت ارز به یاردی ۲۲هزار تومان رسید و تقریبا چادر مشکی ایرانی و خارجی یک قیمت پیدا کردند  که این جای تاسف دارد و جای سئوال اینکه چرا چنین اتفاقی افتاده است. جالب اینکه این پارچه های ایرانی  حتی بعد از پایین آمدن قیمت دلار همچنان به قیمت قبلی باقی مانده است.

قدس آنلاین: با این حساب پس بازار چادر مشکی الان در دست اجناس خارجی است؟

شادمهر:بله درست است الان اقبال از  چادر مشکی خارجی به خاطر تنوعی که دارد بیشتر از جنس داخلی  است.

قدس آنلاین:در حال حاضر ما در مشهد چند کارخانه یا کارگاه تولید چادر مشکی داریم؟

شادمهر:مادر مشهد اصلا کارخانه چادر مشکی نداریم.   فقط حدود ۲۰درصد از فروش چادر مشکی‌ دربازار پارچه های ایرانی هستند.

قدس آنلاین:وضعیت قیمت کلی پارچه در این دو سه ماهه اخیر چطور بوده و چقدر نوسانات داشته است؟

شادمهر:در سطح تولید پارچه تا جایی که خریدهای قبل را در فروشگاه‌های سطح شهر داشته‌ایم خیلی افزایش قیمت نداشته‌ایم ولی زمانی که موجودی مغازه‌ها کم شده اندک افزایش داشته‌ایم و در واقع می‌شود گفت که در جنس خارجی یا داخلی حداقل ۵۰درصد تفاوت قیمت در عمده فروشی داشته‌ایم.

قدس آنلاین:در این چند ماهه اخیر افت بازار داشته اید؟

شادمهر: بشدت! مخصوصا زمانی که اجناس وارداتی با نرخ ارز جدید وارد بازار شدند که ناخودآگاه به خاطر این بالا رفتن قیمت‌ها افت فروش هم داشتیم چون قدرت خرید مردم پایین آمد و فروش فروشگاه‌های ما کم شد و ما هم به مانند بقیه مشاغل یک رکود نسبی در این بازار را تجربه کردیم.

قدس آنلاین:آیا در سالهای اخیر صنف شما کاهش یا افزایش عضو هم داشته است؟

شادمهر:صنف ما چون یک صنف سرمایه بری است از نظر اقتصادی خیلی توجیه ندارد و مانند خیلی از مشاغل نیست چرا که سرمایه زیادی می‌خواهد به همین دلیل خیلی گرایش به سمت این شغل وجود ندارد.

قدس آنلاین:پارچه هایی که الان در بازارهای روز وجود دارد عموما از قیمت پارچه‌های فروشگاه‌ها و بازارهای قماش ارزان‌تر است آن‌ها سود کمتری می‌برند یا شما سود بیشتری دریافت می‌کنید؟

شادمهر:در بحث پارچه درجه بندی وجود دارد. عمده فروشگاه هایی که در سطح شهر وجود دارند چون همگی مشتری‌های ثابتی دارند از جنس درجه یک استفاده می‌کنند ولی کارخانه همیشه جنس درجه یک و نیم هم دارد.

کسانی که در بازارهای هفتگی  حضور دارند چون جای ثابتی ندارند می‌توانند از جنس کم کیفیت هم  ارائه دهند.

 البته کسانی هم که یا مغازشان را جمع کرده‌اند یا به هر دلیل می‌خواهد جنسش را بفروشد هم در این بازارها اجناسش را عرضه می‌کند. البته گاهی هم پیش می‌آید که در این بازارها اجناس قاچاق هم توزیع می‌شود.

قدس آنلاین:طی سالهای اخیر و وضعیت بازار قماش ، خریداران عمده از کارگاه های تولیدی اجناسشان را تهیه می کنند یا مستقیما خودشان اجناس را وارد می کنند؟

شادمهر:ما کارگاه عمده تولیدی برای قماش نداریم کسی که به صورت عمده خرید می کند بسته به سیستم کارکردشان از اجناس داخلی یا خارجی استفاده می کنند.

مثلا ما در ایران ملحفه زیاد داریم و اکثر این اجناس ایرانی هستند. البته در سالهای قبل که ارز قیمت مناسبت تری داشت به خاطر اینکه استفاده از این اجناس هم برای وارد کننده و هم برای مصرف کننده به صرفه تر بود دیده میشد که فروشگاه ها هم از این اجناس عرضه می کردند ولی الان با بالا رفتن قیمت دلار برای وارد کننده جنس خارجی مقرون به صرفه نیست و همکاران ما ترجیح می دهند که بیشتر از اجناس داخلی استفاده کنند. البته این مساله در خصوص چادر مشکی صدق نمی کند.

به هرشکل فروشگاه ها  ترجیح می دهند از هر جنسی که به صرفه تر باشد و سود دهی بیشتری داشته باشد استفاده کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.