خوش‌نویس مشهدی گفت: بهره‌گیری از هنر خوش‌نویسی در زیباسازی فضاهای شهری و بهبود کیفیت بصری منظر شهری حرکتی ارزنده است.

بهره‌گیری از خوش‌نویسی در زیباسازی فضاهای شهرمشهد ارزنده است

به گزارش قدس آنلاین، ابوالقاسم مدارا خوش‌نویس مشهدی در حاشیه افتتاح دومین نمایشگاه انفرادی اش با عنوان «کرشمه‌های قلم» در نگارخانه رضوان مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار آستان نیوز بیان کرد: بهره‌گیری از هنر خوش‌نویسی در زیباسازی فضاهای شهری و بهبود کیفیت بصری منظر شهری مانند استفاده از خط نستعلیق در تابلوهای شهری، حرکتی ارزنده و اثرگذار بر روحیه شهروندان است.

وی با اشاره به اینکه معماری حرم مطهر رضوی با هنر خوش‌نویسی عجین شده است، گفت: از هنرمندان بزرگ کشور و همچنین خطوط مختلف، برای خلق کتیبه‌های بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) استفاده شده است.
مدارا افزود: هنرمندان با برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی بیشتر می‌توانند از نظر استادان و هنرمندان حاضر در نمایشگاه و و نقد و بررسی آثار توسط آنان استفاده کنند. همچنین فرصتی برای معرفی بیشتر هنرمندان فراهم می‌شود. این امر در حالی است که هنرمندان ممکن است در مدت برپایی نمایشگاه‌های گروهی حضور کامل هم در نمایشگاه نداشته باشند.
وی ابراز کرد: بیشتر موضوع آثارم را با توجه به حال و هوای درونی‌ام انتخاب می‌کنم، در واقع خوش‌نویسان تا شعری بر دل‌شان ننشیند خطاطی نکرده و ترکیب جدیدی خلق نمی‌کنند. به‌طور نمونه بیت «موی سپید را، فلکم رایگان نداد این رشته را به نقد جوانی خریده‌ام» را ماه‌ها در ذهن داشتم و سپس آن را کتابت کردم که در نمایشگاه حاضر به نمایش درآمده است.
مدارا با بیان اینکه کارمند بازنشسته شهرداری مشهد است، گفت: از آنجایی که پدرم خوش‌نویس بود، از دوران نوجوانی با این هنر آشنا شدم. همچنین به همت یکی از دوستانم، از حدود سال ۱۳۶۵ در انجمن خوش‌نویسان مشهد مشغول به کار شدم. بنابراین با توجه به حضورم در این انجمن تصمیم گرفتم از موقعیت خوب فراهم شده برای فراگیری خوش‌نویسی هم استفاده کنم.
وی تصریح کرد: جوانان علاقه‌مندی که می‌خواهند در هنر خوش‌نویسی وارد شوند، در درجه اول باید مسائل اخلاقی را مد نظر خود قرار دهند و با احترام با استادان‌شان رفتار کنند. همچنین مطالعه، تمرین و تلاش بی‌وقفه را فراموش نکنند، چرا که هنرجویان برای رسیدن به مدارج بالای هنری باید راه دشواری را طی کنند.
این هنرمند خوش‌نویس ادامه داد: متأسفانه در سال‌های اخیر حس کردم تعداد هنرجویان علاقه‌مند به هنر خوش‌نویسی کاهش یافته است که این امر بی‌تردید دلایل مختلفی دارد. اگر از دوران دبیرستان آموزش هنر خوش‌نویسی جدی دنبال شود، بستر خوبی برای پیشرفت نسل جدید فراهم خواهد شد.
وی با بیان اینکه دارای گواهی‌نامه درجه دو هنری و گواهی‌نامه فوق ممتاز از انجمن خوش‌نویسان ایران است، گفت: در محضر استادانی مانند اسماعیل قوچانی، قاسم توکلی‌راد، احمد قائم مقامی، یدالله کابلی خوانساری، علی‌اکبر رضوانی، رسول مرادی و هادی سیدخوانی مشق هنر کرده‌ام. همچنین آثارم در نمایشگاه‌های گروهی مختلف به نمایش درآمده و در جشنواره‌های متعدد خوش‌نویسی کشور شرکت داشته‌ام.
منبع:آستان نیوز
 انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.