مصر تهدید کرده است که از میانجی گری دو پرونده آشتی ملی فلسطین و آرام سازی اوضاع بین گروه های فلسطینی و رژیم صهیونیستی در نوار غزه دست خواهد کشید.

تهدید مصر به کنار کشیدن از پرونده آشتی‌ملی و آرام‌سازی اوضاع در غزه

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه "اسرائیل الیوم" امروز یکشنبه در گزارشی ضمن اعلام این خبر تاکید کرد که در سایه تشدید تنش در نوار مرزی باریکه غزه، مسئولان سازمان اطلاعات مصر که واسطه دو پرونده آشتی ملی بین حماس و فتح و آرام سازی اوضاع بین مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی در غزه بودند، تصمیم گرفته اند از این دو پرونده کنار بکشند.

این روزنامه مدعی شد که مصر به هیئت حماس به ریاست صالح عاروری و هیئت جنبش فتح در جریان دیدار هفته گذشته آن ها با مسئولان بلندپایه سازمان اطلاعات این کشور ابلاغ کرده است که تصمیم به تجدیدنظر در مشارکت خود  در این دو پرونده حساسی فلسطینی گرفته است.

به  گفته این روزنامه، در پی اظهارات مسئولان سازمان اطلاعات مصر، هیئت های فلسطینی که قرار بود چند روز دیگر در قاهره بمانند، ظرف 24 ساعت مصر را ترک کردند.

"اسرائیل الیوم" به نقل از یک مسئول امنیتی مصری آورده است که این دلیل تشدید فشارهای حماس بر رژیم صهیونیستی در نوار مرزی غزه و گسترش دامنه تظاهرات بازگشت است.

این مسئول مصری تاکید کرد که اگر مصر از میانجی گیری پرونده های آشتی ملی و آرام سازی اوضاع در غزه کنار بکشد، احتمال وقوع جنگی دیگر در غزه و اعمال فشار هرچه بیشتر حماس بر رژیم صهیونیستی بسیار زیاد خواهد بود.

وی اشاره کرد که طرح مصر شامل چندین مرحله خواهد بود که اولین مرحله آن توقف درگیری و تنش و بازگشت آرامش به مرزهای غزه خواهد بود.

به گفته این مسئول امنیتی مصری، در مرحله بعد در صورت ادامه آرامش حماس و رژیم صهیونیستی بر سر مبادله اسرا مذاکره خواهند کرد.

همچنین قرار است میلیون ها دلار برای بازسازی غزه و زیرساخت های آن هزینه شود و گذرگاه زمینی رفح بین غزه و مصر نیز به طور پیوسته بازگشایی شده و تسهیلات دیگری نیز به این باریکه داده می شود از جمله افزایش مسافت مجاز برای ماهیگیری فلسطینیان.

مرحله سوم این طرح عبارت است از تلاش برای تحقق آشتی ملی میان جنبش های فتح و حماس و انتقال تدریجی اداره این باریکه به تشکیلات خودگردان و ادغام نیروهای امنیتی حماس در سرویس های امنیتی وابسته به این تشکیلات.

مصر از تشکیلات خودگردان به خاطر کارشکنی و بر هم زدن طرح سازمان اطلاعات این کشور به شدت انتقاد کرده است.

مسئول امنیتی مذکور اشاره کرد که حماس جز بند مربوط به خلع سلاح شاخه نظامی خود دیگر بخش ها را پذیرفته است اما عباس حتی حاضر نیست این طرح را بررسی کند و از عبدالفتاح سیسی خواسته است تا فورا آن را کنار بگذارد.

لازم به ذکر است که گروه های مقاومت فلسطین از جمله حماس، جهاد اسلامی، جبهه خلق و دمکراتیک و دیگر گروه ها به شدت مخالف هرگونه بحث و گفتگو بر سر سلاح مقاومت هستند.

منبع: مرکز اطلاع رسانی فلسطین

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.