عضو کمیته انرژی تجدید پذیر از عدم توجه دولت و حمایت وزارت نیرو از احداث زباله‌سوز در کشور انتقاد کرد.

انتقاد عضو کمیته انرژی تجدیدپذیر از بی‌توجهی دولت به احداث زباله‌سوز در کشور

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، داوود مددی در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تاریخ زباله به حدود 500 سال قبل از میلاد برمی‌گردد، زمانی که بحث مشکل زباله مطرح شد، بشر به دلیل وجود فضاهای زیاد به راحتی زباله‌های خود را در یک زباله‌دانی خارج از شهر می‌ریخت و از یک زباله‌دانی تا زمانی که پر شود استفاده می‌کرد و سپس از مکان دیگری بهره می‌برد، زمانی که جمعیت افزایش پیدا کرد و مردم زمین‌ها را برای کشاورزی استفاده می‌کردند دیگر این پتانسیل از دست می‌رفت، به نحوی که از حدود سال 1388 میلادی ممنوعیت دفع زباله در نهره‌ها و گودال‌های عموم در برخی شهرهای اروپایی مطرح شد و مرزهای ویژه‌ای را برای دفن زباله‌ها در نظر گرفتند.

عضو کمیته انرژی تجدیدپذیر بیان کرد: قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی در ماده 61 اشاره به موضوع و آئین‌نامه اجرایی این قانون دارد که در انرژی‌های تجدیدپذیر و به خصوص پسماند و زباله اشاره داشته است.

وی بیان کرد: در ماده 5 آئین‌نامه اجرایی قانون اشاره شده یک کارگروه ویژه با مسئولیت وزارت نیرو، وزارت کشور، سازمان محیط زیست و معاونت علمی ریاست جمهوری برای زباله‌ها و ضریب آن تعریف شده است که در این آئین‌نامه بر تشویقات و تسهیلات برای ورود بخش خصوصی برای احداث زباله‌سوز تأکید شده است.

مددی بیان کرد: از 21 بهمن 94 زمان تصویب این آئیننامه تا به امروز متأسفانه ماده 5 آئیننامه اجرایی نشده است و همین امر مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.

عضو کمیته انرژی تجدید پذیر با بیان این که در سال 84 بنده به عنوان سرپرست وزارت رفاه منصوب شدم و در آن زمان رقم 250 میلیارد تومان به عنوان یارانه داروهای سرطانی تخصیص داده شد اما در یک فرایندی ما متوجه شدیم که مصرف این داروها افزایش چشمگیری پیدا کرده است و در نهایت متوجه شدیم که بیشترین مصرف این داروها به مازندران و گیلان ارتباط دارد و در نهایت مشخص شد که هموطنان ما در این دو شهر به دلیل این که زباله‌ها دفن نمی‌شدند و شیرابه آن در آب‌های زیرزمین نفوذ پیدا می‌کرد به سرطان مبتلا می‌شدند.

وی گفت: طی یک فرایندی آب زیرزمینی در این شهرها باعث آلودگی گیاهان و حیوانات می‌شد و مشکلات بسیاری را برای هموطنان در این دو استان‌ ایجاد کرده بود.

مددی بیان کرد: پس از این که از سرپرستی وزارت رفاه کنار رفتم مطالعاتی را در خصوص راه‌اندازی زباله‌سوز در کشور با هدف بهبود شرایط برای زندگی هموطنان پیگیری کردم و از تجربیات سایر کشورها نیز استفاده شد.

عضو کمیته انرژی تجدید پذیر گفت: در این فرایند ما بررسی کردیم که دنیا با زباله‌ها چه می‌کند، که برخی از این کشورها اقدامات مؤثری را در این حوزه انجام داده بودند و در واقع از احداث زباله‌سوز تولید برق کرده بودند و این موضوع در آن زمان رو به افزایش بود.

وی ادامه داد: در همین رابطه ما دو عنصر مهم تکنولوژی را مد نظر قرار دادیم، یکی این که آلایندگی کمتر و ساده‌تر از سایر تکنولوژی‌ها باشد و همین که به لحاظ اقتصادی پاسخگو ما باشد و در این زمینه زباله‌سوزی را در جنوب تهران احداث کردیم و ده‌ها نفر متخصص نیز در این حوزه تربیت کردیم.

مددی گفت: در فرایند احداث زباله‌سوز در تهران ما کار مشارکتی را با شهرداری تهران آغاز کردیم که 60 درصد از اعتبارات این زباله‌سوز از طریق شهرداری و 40 درصد از آن از طریق سرمایه‌گذاران خارجی تامین شد و زباله‌سوزی را در این محدوده بنا کردیم.

عضو کمیته انرژی تجدید پذیر با بیان این که ما به تکنولوژی موثری در خصوص احداث زباله‌سوز در کشور دست پیدا  کردیم، تصریح کرد: این تکنولوژی کاملا بومی بوده و نتایج خوبی را نیز در بر داشته است.

وی در ادامه با انتقاد از این که دولت در بحث احداث زباله‌سوزها حمایتی را انجام نمی‌دهد، گفت: تولید برق از طریق زباله‌سوزها 3 برابر نیروگاه‌های خورشیدی و به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند بسیاری از مشکلات در حوزه تولید برق را با قیمت مناسب مرتفع سازد.

مددی با اشاره به این که هم اکنون دولت و وزارت نیرو حمایتی را از زباله‌سوزها ندارد، تاکید کرد: در کشور ما در 4 قسمت از جمله تهران، ساری، نوشهر و رشت زباله‌سوز داریم که کل تولید برق از این بخش 12 مگاوات است، که انتظار داریم دولت نیز از این بخش حمایت لازم را انجام دهد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.