سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید رهبر کره شمالی از بازرسان بین‌المللی دعوت کرده از سایت اتمی تخریب‌شده «پانگی ری» بازدید کنند.

دعوت "کیم" از بازرسان بین‌المللی برای بازدید از سایت تخریب شده کره شمالی

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، «هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در دیدار با «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا بار دیگر بر تعهد پیونگ‌یانگ به حرکت به سمت خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره تأکید کرده است.

در بیانیه‌ای که در پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا منتشر شده، آمده است: «رئیس کمی از بازرسان دعوت کرد تا با بازدید از سایت اتمی "پانگی ری"، تایید کنند که این سایت به شکلی غیرقابل بازگشت، تخریب شده است.»

وی گفت پامپئو در سفر روز یکشنبه‌اش به پیونگ‌یانگ «گفت‌وگوهای سازنده‌ای» با رهبر کره شمالی داشته است.

مایک پامپئو نیز امروز (دوشنبه) در سئول گفت کیم آماده است به بازرسان بین‌المللی اجازه بازدید از سایت‌های موشکی و اتمی کره شمالی را بدهد. پامپئو افزود، وی و کیم در دیدار روز گذشته به توافق برای جزییات نشست دوم سران کره شمالی و آمریکا نزدیک شدند. 

کره شمالی امسال اندکی پس از دیدار کیم و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا سایت «پانگی ری» را که گفته می‌شود تنها مرکز آزمایش اتمی این کشور است، در حضور خبرنگاران بین‌المللی تخریب کرد. در آن زمان برخی از رسانه‌ها مدعی شدند که این سایت به دلیل آزمایش اتمی سال گذشته عملا بلااستفاده بوده و تصمیم کره شمالی برای تخریب آن امتیازی صوری به آمریکا بوده است.

«ویپین نارانگ» استادیار علوم سیاسی دانشگاه «ام. آی. تی» و کارشناس مسائل شبه جزیره کره، درباره پیشنهاد پیونگ‌یانگ برای بازدید بازرسان بین‌المللی از سایت پانگی ری، در توییتر نوشته است: «معنی واقعی این پیشنهاد درباره پانگی ری این است که کی در بهره‌برداری چند ماهه از یک امتیاز ظاهری برای وقت‌کشی، استاد است.»

وی افزود: «۶ ماه از زمانی که او وعده داد پانگی ری و "سوهایی" (سایت آزمایش موشکی کره شمالی) را تخریب می‌کند، می‌گذرد و ما هنوز داریم درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم. او به شکلی فوق‌العاده دارد یک اسب را دو بار می‌فروشد.»

دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی روز یکشنبه اعلام کرد پامپئو و کیم توافق کرده‌اند که سران آمریکا و کره شمالی در «کوتاه‌ترین زمان ممکن» برای دومین بار با یکدیگر دیدار کنند. بنا بر این گزارش، رایزنی‌های واشنگتن و پیونگ‌یانگ برای تعیین زمان و مکان این دیدار همچنان در جریان است.

پامپئو که روز یکشنبه به شرق آسیا سفر کرده بود، ابتدا به ژاپن رفت و سپس از آنجا برای دیدار با کیم راهی کره شمالی شد. وی نهایتا برای مطلع کردن مقام‌های کره جنوبی از نتایج سفرش به پیونگ‌یانگ، به سئول رفت.

وزیر خارجه آمریکا درباره دیدارش با کیم، به «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی گفته است: «همانطور که رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ گفت، در این مسیر گام‌های زیادی هست که باید برداشته شود و ما امروز یکی از این گام‌ها را برداشتیم. این گام دیگری به پیش بود. بنابراین، فکر می‌کنم این یک نتیجه خوب برای همه ماست.»

ترامپ و کیم خرداد ماه امسال در سنگاپور دیدار کردند تا اولین سران آمریکا و کره شمالی باشند که با یکدیگر ملاقات رو در رو داشته‌اند. پس از این دیدار لحن تند ترامپ در قبال کره شمالی به شدت تغییر کرد، تا جایی که او اخیر مدعی شد که او کیم «عاشق یکدیگر» شده‌اند. طرفین توافق کرده‌اند که به سمت خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره حرکت کنند و همزمان گام‌هایی را برای عادی‌سازی روابط بردارند. با وجود تخریب چند سایت اتمی و موشکی کره شمالی، واشنگتن تأکید دارد که تا زمان خلع سلاح اتمی کره شمالی، به تحریم این کشور ادامه می‌دهد.

به نوشته رویترز، پامپئو و کیم همچنین برای تشکیل یک کارگروه در آینده نزدیک برای بحث درباره روند خلع سلاح و برنامه‌ریزی برگزاری دیدار دوم ترامپ و کیم، توافق کرده‌اند. 

یک مقام آمریکایی که در مذاکرات امروز پیونگ‌یانگ حضور داشته، گفته این سفر «بهتر از دفعه پیش بود. راهی طولانی در پیش داریم.»

پامپئو ماه پیش هم به پیونگ‌یانگ سفر کرده بود، اما پس از آن مقام‌های کره شمالی چند بار از خودداری آمریکا از رفع تحریم‌ها گلایه و انتقاد کردند. «ری یونگ هو» وزیر خارجه کره شمالی دو هفته پیش در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت کره شمالی تا زمانی که به اعتماد کافی از آمریکا نرسد، سلاح اتمی را کنار نمی‌گذارد.

ترامپ در واکنش به سفر روز یکشنبه پامپئو، در توییتر نوشت: «وزیر پامپئو امروز در پیونگ‌یانگ ملاقاتی خوب با رئیس کیم داشت. درباره توافق‌های نشست سنگاپور پیشرفت‌هایی حاصل شد! مشتاقم که در آینده‌ای نزدیک دوباره رئیس کیم را ملاقات کنم.»

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.