گزارش جدید بانک جهانی حاکی از آن است که رشد اقتصادی ایران در سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ به ۳.۸ درصد کاهش یافت.

اقتصاد ایران با رشد منفی روبرو خواهد شد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، رشد اقتصادی ایران در سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ با کمرنگ شدن تاثیر جهش بزرگ در درآمدهای نفتی ، به ۳.۸ درصد کاهش یافت. بیشترین رشد اقتصادی در این دوره از بخش غیرنفتی به دست آمد و بیش از نیمی از آن ناشی از رشد ۴.۴ درصدی بخش خدمات بود.

بخش‌های نفت، کشاورزی و خدمات، حالا به بالاتر از سطوح فعالیت خود که قبل از تحریم‌های ۲۰۱۲ داشتند، بازگشته‌اند. اما به دنبال رکود در رشد بخش‌هایی مانند ساخت‌وساز و تجارت، خدمات رستورانی و هتل‌داری، و مشکلات بخش بانکی در دوره تحریم‌ها، در ۲ سال اخیر هیچ جهش قدرتمندی در این بخش‌ها رخ نداده است. بخش نفت و گاز شاهد رشدی ۰.۹ درصدی بوده‌اند، که با سهمیه‌بندی اوپک در دوره توافق شده محدود شده بود.

بانک جهانی در گزارش تازه خود عنوان کرده است که در میان‌مدت، اقتصاد ایران با رشد منفی روبرو خواهد شد چراکه به دنبال بازگشت تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران که تاثیر آن از نوامبر ۲۰۱۸ به بیشترین حد خود خواهد رسید، انتظار می‌رود صادرات نفت ایران به نصف سطح سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ افت پیدا کند.

در دوره بین سال مالی ۲۰۱۷-۲۰۱۸ تا سال مالی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ انتظار می‌رود اقتصاد ایران به طور متوسط ۱.۴ درصد منقبض شود. در این دوره ایران در بخش تقاضا با افت صادرات و مصرف روبرو می‌شود و در بخش عرضه با انقباض (رشد منفی) بخش صنعت روبرو خواهد شد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.