گیلان- پویا شهشانی گفت: بخش زیادی از قطعات زباله‌های الکترونیکی که در ردیف پسماندهای ویژه و خطرناک قرار دارد، به همراه زباله‌های معمولی سر از ۲۶ جایگاه دفن زباله گیلان در می‌آورد.

بازیافت زباله‌های الکترونیک در گیلان وجود ندارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی شهرداری رشت، پویا شهشانی مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری‌های تابعه استانداری گیلان در خصوص وضعیت زباله های الکترونیکی استان گفت: برنامه مدون و تکنولوژی مورد نیاز برای ساماندهی و بازیافت زباله‌های الکترونیک در گیلان وجود ندارد و اقدام موثری انجام نشده است.

وی افزود: گستردگی مشکل پسماند و تولید شیرابه‌های مراکز دفن در استان، باعث شده بیشتر روی این موضوع تمرکز کنیم، هر چند می‌دانیم  زباله های الکترونیکی با وجود حجم کمی که دارد صدمات خطرناک تر و جبران ناپذیرتری بر پیکره محیط زیست جانوری و انسانی وارد می‌کند.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری های تابعه استانداری گیلان با اعلام اینکه روزانه حدود ۲ هزار تن زباله در این استان تولید می‌شود که البته در ایام تعطیل سال و با ورود گردشگران، این میزان به حدود ۲هزار و۵۰۰ تن می‌رسد، ادامه داد: بخش زیادی از قطعات زباله‌های الکترونیکی که در ردیف پسماندهای ویژه و خطرناک قرار دارد، به همراه زباله‌های معمولی سر از ۲۶ جایگاه دفن زباله گیلان در می‌آورد.

وی تصریح کرد: بخشی از اجزای غیرقابل مصرف و البته خطرناک و سمی زباله های الکترونیکی در گیلان به همراه زباله‌های خانگی و دیگر پسماندها سر از سطل های زباله در می آورند و در نهایت با ماشین های حمل زباله به مراکز دپو و دفن  زباله راه می یابد.

وی خاطرنشان کرد: مقدار قابل توجهی از لوازم الکترونیکی از دور خارج شده، مایه درآمد دوره گردها و ضایعات جمع کن‌ها است و سر از بازار لوازم الکترونیکی دست دوم درمی‌آورند. 

شهشهانی افزود: برخی از قطعات سالم این لوازم از دور خارج شده، با استفاده از روش‌های بازیافت و امحای سنتی، جدا و به مراکز تعمیر لوازم الکترونیکی رایانه و گوشی های تلفن همراه فروخته می شود و قطعات بی مصرف به جا مانده، سر از سطل های زباله سمساری ها در می آورد و دوباره به همان مراکز دفن و در نهایت به چرخه طبیعت بر می‌گردد.

وی گفت: اگرچه تلاش می کنیم از مشارکت تشکل های مردم نهاد برای نهادینه کردن فرهنگ تفکیک زباله های الکترونیک بهره بگیریم اما چون زیرساخت های لازم برای ساماندهی و بازیافت این دست زباله ها در کشور مهیا نیست، باز با مشکل مواجه خواهیم شد.


انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.