رسانه‌های آمریکایی می‌گویند از سال ۲۰۱۴ تاکنون قیمت بنزین در این کشور -آنهم در فصل کم‌مسافرت پاییز- هرگز به این گرانی نبوده است.

سیاست خود تحریمی ترامپ در برابر ایران/ قیمت بنزین در آمریکا رکورد زد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، در حالی که حامیان سیاست تحریمی آمریکا علیه ایران ادعا می‌کنند که اجرای این سیاست تاثیری بر افزایش قیمت‌ها در بازار نفت نداشته است، رسانه‌های آمریکایی می‌گویند از سال ۲۰۱۴ تاکنون قیمت بنزین در این کشور -آنهم در فصل کم‌مسافرت پاییز- هرگز به این گرانی نبوده است.

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی هفته گذشته در مصاحبه با بلومبرگ مدعی شد کشورش با کمک اعضای اوپک و غیراوپک به خواسته آمریکا عمل کرده و برای کنترل قیمت‌ها در بازار، کاهش نفت صادراتی ایران را جبران کرده و به ازای هر بشکه نفتی که از تولید ایران کاسته شده، ۲ بشکه نفت وارد بازار کرده‌اند!

این ادعای ولیعهد سعودی در حالی مطرح شد که بهای نفت طی هفته گذشته به دلیل کاهش عرضه جهانی آن به بالاترین رقم خود در چهار سال اخیر (۸۶ دلار در هر بشکه) رسیده بود.

بن سلمان همچنین مدعی شد قیمت بالای نفت در ماه گذشته میلادی به خاطر ایران نبود بلکه بیشتر با مسائل مرتبط با تولید نفت کانادا، مکزیک، لیبی، ونزوئلا و دیگر کشورها ارتباط داشت. اما رویترز روز گذشته (سه‌شنبه) در پی کاهش اندک بهای نفت در بازار، دلیل آن را انتشار اخباری درباره احتمال صدور معافیت‌های نفتی برای مشتریان ایران عنوان کرد.

دولت آمریکا نیز با وجود وعده‌های متحدان منطقه‌ای خود برای جبران کاهش عرضه نفت ایران، به خوبی متوجه تاثیر تحریم نفتی ایران بر افزایش قیمت آن در بازار و در نتیجه افزایش قیمت سوخت در داخل آمریکا شده است و درست به همین دلیل است که تحلیلگران «کومرتس‌بانک» می‌گویند آمریکا مواضع سختگیرانه اولیه خود را در قبال تحریم نفتی ایران کنار گذاشته است.

طبق گفته کارشناسان، افزایش بهای سوخت در آمریکا در پی نگرانی بازار نفت از تحریم ایران، مهمترین فاکتوری است که پیروزی جمهوری‌خواهان را در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره به خطر انداخته است و با توجه به تقارن این انتخابات با زمان اجرا شدن تحریم‌های نفتی کشورمان (آبان ۱۳۹۷)، این مشکل، به اذعان بلومبرگ، تنها به دست ایران قابلِ حل است.

در حال حاضر، نگرانی‌های داخلی از افزایش قیمت سوخت در داخل آمریکا در پی نوسانات اخیر بازار نفت به اندازه‌ای است که شب گذشته تصاویری در رسانه‌های آمریکایی منتشر شد که نشان می‌داد رانندگان وسایل نقلیه از بیم افزایش احتمالی قیمت نفت در روز سه‌شنبه (امروز) و گران‌تر شدن قیمت بنزین در آمریکا، به جایگاه‌های عرضه سوخت در این کشور هجوم برده‌اند.

سیاست خودتحریمی ترامپ در برابر ایران جواب داد!
هجوم شبانه خودروها به سمت جایگاه‌های عرضه سوخت در آمریکا پس از اطلاع از احتمال افزایش مجدد قیمت نفت

بلومبرگ اواسط تیرماه سال جاری پس از انتقاد ترامپ از اوپک به خاطر بالا رفتن قیمت نفت در گزارشی نوشت اگر ترامپ واقعا می‌خواهد قیمت بنزین را در آمریکا پایین نگه‌دارد، تنها راهش این است که سیاست خود را در قبال ایران تغییر دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.