محمود بنانژاد گفت :چون برخی از شرکت‌ها هنوز هم نتوانسته‌اند ارز نیمایی دریافت کنند و ناچار برای هزینه‌ها باید از بازار آزاد ارز تأمین کنند بر این اساس طبیعتاً تغییری در نرخ توافق شده رخ نداده است.

واکنش کند بازار به کاهش قیمت دلار/مردم منتظر ثبات قیمت ارز هستند

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، در نیمه نخست امسال، هزینه زندگی در ایران به طور متوسط۳۰ درصد گران‌تر شد. این یعنی عمده فروشان و بازار خرده فروشی کشور ۳۰ درصد بیشتر درآمد داشتند و این اتفاق را به گردن گرانی دلار انداختند، اما با فروکش کردن ۴۰ تا۵۰ درصدی قیمت ارز ظاهراً بسیاری از بازارها نسبت به کاهش قیمت‌ها همچنان مقاومت می‌کنند.

محمود بنانژاد نماینده اتاق‌های اصناف در اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین از یک رکود در بازار سخن می‌گوید که به خاطر کم شدن تقاضا برای اقلام مختلف دامن بازار را گرفته است.

 باید صبر کرد

وی با بیان اینکه ادامه روند کاهش نزولی نرخ ارز باعث می‌شود، کفه ترازوی عرضه و تقاضا متعادل شود، می‌گوید: با افزایش نرخ ارز شاهد بودیم که یک تقاضای کاذب دربازار ایجاد شد که مردم بیش از نیاز، متقاضی کالاها بودند. این حجم تقاضا قیمت‌ها را بشدت افزایش داد و حال که قیمت ارز کاهش یافته، مردم دست از خرید کشیده‌اند و منتظر کاهش بیشتر هستند. به نظر می‌رسد این رکود منجر به این شود که اصناف برای دستیابی به نقدینگی و جذب مشتریان پا به عرصه رقابت گذاشته و با کاهش قیمت‌ها پای مصرف کنندگان را به فروشگاه خویش باز کنند که این موضوع به زمان نیاز دارد و باید کمی صبر کرد. همچنین برخی کالاهایی که در انبار نگهداری می‌شود نیز از ترس کاهش قیمت به احتمال زیاد به بازار تزریق خواهند شد که در این صورت باز هم شاهد افت قیمت خواهیم بود.

وی در پاسخ به چرایی مقاومت اصناف در مقابل کاهش قیمت‌ها با وجود کاهش نزدیک به ۵۰ درصدی قیمت ارز می‌گوید: افزایش قیمت‌ها در تمام اقلام وجود داشت، ولی هیچ کدام متناسب با نرخ ارز افزایش نداشت، یعنی نرخ هیچ کالایی جز کالاهای گروه چهارم، پا به پای ارز چهار برابر نشد و در بالاترین حد به دو برابر قیمت قبلی خود رسید. باید گفت که کاهش قیمت ارز ابتدا باید تأثیر خودش را روی کالاهای بزرگ مثل خودرو، طلا و سکه بگذارد و در بلندمدت به دیگر موارد سرایت پیدا کند. 

وی با بیان اینکه ارز دولتی اغلب به مواد اولیه داده شد که بعد از فرآیند تولید باید تأثیر خودش را در متعادل کردن قیمت‌ها بگذارد، ادامه می‌دهد: کاهش قیمت ارز تأثیر خودش را روی بازار گذاشته، ولی نمی‌توانیم روی کاهش قیمت اجناس به نسبت کاهش قیمت ارز حساب کنیم. اگر قیمت ارز به دوبرابر قیمت دولتی یعنی حدود ۸۰۰۰ تومان برسد، تازه باز هم باید گفت با رشد قیمت اجناس همخوانی پیدا کرده که هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است. مثلاً در برخی کالاها مثل لاستیک تولید داخل افزایش اندک در حد ۱۰ درصد داشتیم و تنها در نوع وارداتی نزدیک به ۲.۵ برابر رشد را شاهد بودیم. مصطفی احمدی رئیس اتحادیه خشکبار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه نوسانات ارز تأثیر مستقیمی بر آجیل و خشکبار دارد، می‌گوید: درحال حاضر قیمت‌ها اندکی متعادل‌تر شده و در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است، ولی به حد مورد انتظار ما نرسیده چون هنوز هم مردم قدرت خرید پیدا نکرده‌اند.وی می‌افزاید: در فضای رکودی که بر بازار خشکبار حاکم شده، دست یک عده سودجو در کار است که یک جنس را درحالی که در انبار است، ظرف یک هفته بین هشت نفر دست به دست می‌کنند درحالی که جنس سرجایش مانده و مصرف کننده آن را نخریده است.

 شرکت‌ها سود کرده اند

حسین درستی رئیس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری و تلفن موبایل نیز در پاسخ به اینکه اگرچه افزایش نرخ دلار، افزایش قیمت کالاهای صوتی و تصویری را هم سبب شد، چرا کاهش قیمت ارز به همان سرعت بر کاهش قیمت این کالاها تأثیر نگذاشته است؟ می‌گوید: سود اصلی را در این میان شرکت‌ها برده‌اند چون صنف ما اغلب آن قدر جنس در مغازه ندارند که بخواهند انبار کنند و از آن سود ببرند.

معمولاً خرید روز دارند و آن را هم به قیمت روز می‌فروشند، ولی اگر این روند ادامه و ارز قیمت نهایی خودش را پیدا کند و درهررقمی که هست، ثابت شود، ما می‌توانیم برای خرید و فروش هایمان برنامه ریزی کنیم.

وی می‌افزاید: از مسئولان ذی ربط درخواست دارم ۷۰۰ هزار گوشی را که در گمرک هست یا توقیف شده یا اجازه فروش ندارند هرچه زودتر تعیین تکلیف و قیمت گذاری کنند و رسیدگی به تخلفات را نیز تسریع کنند تا قسمتی از این گوشی‌ها وارد بازار شود و وضعیت را بهبود بخشد چون الآن گوشی همراه در بازار کم شده و بازار با گوشی‌های مسافر اداره می‌شود. 

وی با بیان اینکه قیمت در برخی انواع گوشی بین ۱۰ تا ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است، می‌افزاید: وقتی قیمت‌ها رو به فزونی بود، مردم برای خرید هجوم آوردند و الآن چون سیر نزولی قیمت‌ها آغاز شده، مردم دست از خرید کشیده‌اند و این یک رکود سنگینی را بر این صنف حاکم کرده است که با ورود گوشی‌های جدید احتمال دارد بازار تکان بخورد.از سوی دیگر صحبت‌های دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز نشان می‌دهد که کاهشی در قیمت بلیت هواپیما نیز نخواهیم داشت زیرا به گفته وی به دلیل اینکه تغییری در نرخ ارز سامانه نیما نیفتاده درحال حاضر کاهشی در قیمت بلیت هواپیما اتفاق نمی‌افتد.

به گفته مقصود اسعدی چون برخی از شرکت‌ها هنوز هم نتوانسته‌اند ارز نیمایی دریافت کنند و ناچار برای هزینه‌ها باید از بازار آزاد ارز تأمین کنند بر این اساس طبیعتاً تغییری در نرخ توافق شده رخ نداده است.

 طرحی برای کاهش قیمت‌ها

با این حال با اعلام طرح پیش‌فروش لوازم خانگی انتظار می‌رود که قیمت‌ها در این شاخه، رو به کاهش بگذار

طبق مجوز ستاد تنظیم بازار، تولیدکنندگان می‌توانند براساس ضوابط سازمان حمایت اقدام به پیش‌فروش لوازم خانگی کنند. مرحله اول این طرح با فروش ۱۶۰ محصول با قیمت قطعی آغاز می‌شود. بر این اساس طرح فروش ۱۶۰ مدل محصول لوازم خانگی شامل یخچال، فریزر، لباسشویی، اجاق گاز، ال‌ ای ‌دی و لوازم خانگی کوچک از صبح امروز در دو شیوه قیمت مقطوع و خرید با قیمت غیرقطعی و با سود مشارکت، آغاز می‌شود.بر این اساس مصرف‌کننده می‌تواند با مراجعه به سایت و واریز وجه محصول خریداری شده، رنگ، مدل و شرایط زمانی تحویل را تعیین کرده و چنانچه تولیدکننده نتواند در موعد مقرر به تعهد خود عمل کند، مشمول ۲۵ درصد جریمه ماهانه خواهد بود.

گفتنی است، در مرحله اول این طرح، ۵۰ هزار قلم لوازم خانگی به فروش می‌رسد.

تمامی قیمت‌های درج شده برای محصولات عرضه شده در این طرح با هماهنگی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین شده و قیمت کالاها نیز بر روی سامانه ۱۲۴ (سامانه نظارت بر قیمت کالاها و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان) ثبت شده است.

به نظر می‌رسد با توجه به استفاده اقلام اساسی از ارز۴۲۰۰تومانی، قطعاً دولت باید روی تعاونی‌های مصرف حساب ویژه‌ای باز کند و شبکه توزیع کلان خود را به خرده فروشان واگذار نکند.

نظارت بر واحدهای تولیدی برای کنترل لبنیات و پروتئین، نظارت بر واردکنندگان برنج برای مهار قیمت و جلوگیری از احتکار از گزینه هایی است که می‌تواند به کاهش و تثبیت قیمت در بازار بینجامد.

حتی حواله‌ای شدن کالا کمک می‌کند که تولید ملی به ثروت باد آورده برای دلال‌ها تبدیل نشود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.