گیلان- لیلا بذرکار گفت:‌ وقوع سرمازدگی بهاره امسال در استان گیلان به کاهش تولید و بهره‌وری باغات گردو تا میزان ۵۰ درصد منجر شده است.

محصول باغات گردوی گیلان ۵۰ درصد کاهش یافت

 به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی،  لیلا بذرکار معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان اظهار داشت:‌ وقوع سرمازدگی در بهار امسال به باغات گردو و فندق استان گیلان خسارات بسیار زیادی وارد کرد به طوری که پیش‌بینی می‌شود امسال با کاهش ۵۰ درصدی برداشت و بهره‌وری گردو روبه‌رو شویم.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان عنوان کرد: ۳ هزار و ۸۳۸ هکتار باغ گردو در استان گیلان وجود دارد که از این میان‌ حدود ۳ هزار و ۳۱۳ هکتار آن به مرحله باروری و میوه‌دهی رسیده و در حدود ۵۲۵ هکتار آن نیز مراحل رشد خود را در سیکل تعیین شده طی می‌کند.

بذرکار به زمان آغاز برداشت گردو از باغات استان گیلان اشاره کرد و افزود: از حدود یک ماه قبل‌ برداشت محصول از سطح بیش از ۳ هزار هکتار باغات گردو استان توسط کشاورزان و بهره‌برداران آغاز شده و در حال حاضر نیز رفته رفته به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود.

وی میزان برداشت محصول گردو توسط باغداران گیلانی را در سال زراعی فعلی برشمرد و در تشریح آن تصریح کرد:‌ با توجه به سرمازدگی بهار امسال پیش‌بینی می‌شود باغداران گیلانی از اراضی زیرکشت گردو خود بیش از ۳ هزار تن محصول برداشت و به بازار مصرف عرضه کنند.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان به ارزش ریالی این مقدار محصول گردو برداشت شده اشاره کرد و گفت:‌ با توجه به اینکه قیمت هر کیلو گردو تر در بازار ۲۰۰ هزار ریال برآورد می‌شود ارزش ریالی کل محصول برداشت شده امسال حدود ۶۰۰ میلیارد ریال تخمین زده می‌شود.

بذرکار مهم‌ترین شهرستان‌هایی که بیشترین محصول گردوی گیلان را تولید می‌کنند را برشمرد و عنوان کرد:‌ رودبار، آستارا،  املش، تالش، رضوانشهر، رودسر و سیاهکل هفت شهرستانی هستند که بیشترین سطح زیرکشت و برداشت محصول گردوی استان گیلان را به خود اختصاص داده‌اند.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان در مورد نوع مصرف گردوی برداشت شده توسط باغداران استان را نیز متذکر شد و گفت:‌ با توجه به اینکه باغات و سطح زیر کشت گردو در گیلان چندان زیاد نیست بنابراین تمام محصول برداشت شده به مصرف داخلی خود استان می‌رسد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.