شعار امسال هفته‌ نیروی انتظامی "پلیس مقتدر، امین مردم " است در میان نیروهای ناجا نباید از نقش به سزای بانوان پلیس در جامعه غافل شد.

پلیس زن یاری رسان نیروی انتظامی/بانوان پلیس از جان و مال و ناموس مردم دفاع می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین، هنگامی که تیتری با این عنوان می‌خوانیم " متهم پرونده‌  چند فقره دزدی دستگیر شد " مردی را متصور می‌شویم که شرارت و بدخویی از او می‌بارد و احتمالا زخم‌های صورتش چهره اش را ترسناک‌تر هم کرده است.

هیچ یک از ما در اولین لحظاتی که با چنین تیتری در خبرگزاری‌ها و یا در روزنامه مواجه می‌شویم انتظار نداریم در شرح خبر بخوانیم یک زن مرتکب چنین جرمی شده، اما در حقیقت زنان هم ممکن است در برخی موارد جرایم و بعضا جنایاتی مرتکب شوند که متناسب با اعمالشان باید مجازات شوند.
 
آیا فرآیند دستگیری و شناسایی زنان مجرم می‌تواند تماما توسط مردان پلیس انجام گیرد؟ بدیهی است در چنین شرایطی بانوان پلیس نقش به سزایی در دستگیری مجرمان زن دارند.
تنها کلانتری بانوان ایران در مشهد است
شاید تصور اولیه عامه‌  مردم از زنان پلیس صرفا نیروهای حاضر در تیم‌های گشتی باشد، اما در حقیقت هنگامی که وارد تنها کلانتری بانوان   در مشهد می‌شوید با جمعی از بانوان پلیس رو به رو هستید که با جدیت هر چه تمام‌تر مشغول به کار هستند.

سرگرد خدیجه خزایی، رئیس کلانتری بانوان مشهد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ درباره‌  سابقه‌  فعالیت این کلانتری می گوید: حضور پلیس زن می‌تواند در مواقعی که ماموران مرد نمی‌توانند ماموریتی را پوشش دهند مثمر ثمر باشد. این امر باعث شد که کلانتری بانوان در سال ۱۳۸۲ در مشهد بنا نهاده شود.

وی ادامه می دهد: این کلانتری با هدف پیشگیری از آسیب‌های خاص زنان و رسیدگی به جرایم زنان تشکیل شد. در ابتدا اصل قضیه برآن بود که کلانتری بانوان یک بازداشتگاه داشته باشد، برای متهمین زن که از سایر کلانتری‌ها و سایر معاونت‌های تخصصی به این بازداشتگاه برای نگهداری انتقال داده شوند. اما اکنون این کلانتری دوایر تخصصی تجسس، عملیات، اطلاعات و مددکاری دارد.

سرگرد خزایی درباره‌ حوزه‌ فعالیت‌های این کلانتری می گوید: دستگیری سارقین زنی که در شهر مشهد به ویژه در اطراف حرم رضوی هستند بر عهده‌  ماست. در برخی پرونده‌ها چندین خانم سارق که پرونده‌  آنان در استان‌های دیگر کشور مورد پیگیری بوده  توسط ما دستگیر شده اند. کلانتری ما پا به پای تمام کلانتری‌های دیگرمشهد فعالیت می‌کند با این ویژگی که معطوف به زنان مجرم است.

وی در باره نگاه مردم نسبت به زنان پلیس اظهار می کند: بازخوردهای مردمی بسیار خوب بوده است. هنگام دستگیری سارقان در برخی موارد مردم به صورت حضوری به کلانتری آمده اند و تشکر کرده اند.

رئیس کلانتری بانوان مشهد درباره‌  تعامل روحیه‌  لطیف زنانه و قاطعیت لازم در این شغل می گوید: اقتدار پلیس زن تاکنون کاملا حفظ شده است نیروهای ما توانسته اند تعادل لازم را برقرار سازند، هر زمان جدیت و قاطعیت لازم است، پلیس زن از جان و مال و ناموس مردم دفاع می‌کند و هیچگاه به دلیل زن بودن "نتوانستن" ندارد.

سرگرد خزایی درباره پلیس‌های افتخاری در بخش بانوان می افزاید: ما افرادی داریم که گرچه تضمین استخدام شان وجود ندارند به صورت افتخاری با ما همکاری می‌کنند.
 
وی تصریح می کند: ما از خانم‌ها و دختران جوان دعوت می‌کنیم که در صورت تمایل و علاقمندی در بخش‌هایی که نیروی انتظامی صلاح می‌داند به فعالیت بپردازند البته در مواردی ممکن است با توجه به کارآیی و سن و شرایط فرد، به استخدام ناجا نیز در بیایند.

رئیس کلانتری بانوان مشهد ادامه می دهد: مردم از ما و ما نیز از مردم هستیم. از آن‌ها بابت تمام حمایت‌ها و همکاری هایشان ممنونیم، اما بهتر است این تعاملات بیشتر شود. هنگامی که ما گزارشات مردمی، درخواست‌ها و نقدها و نظرات آن‌ها را بدانیم در عملکرد ما تاثیر به سزایی دارد.
کار در نیروی انتظامی، تلخی‌ها و شیرینی‌ها
سید مهدی سید حسینی سرهنگ بازنشسته نیروی انتظامی است. او از اسال ۱۳۵۰ وارد این عرصه شده است و به مدت ۹ سال در شهربانی تهران مشغول به خدمت بوده، اندکی پس از انقلاب در سال ۱۳۵۹ به مشهد انتقال داده می‌شود و در این شهر مشغول به خدمت می‌شود.

سرهنگ سید حسینی درباره اینکه آیا از انتخاب این شغل راضی است می گوید: از انتخاب این عرصه برای خدمت رسانی راضی هستم و اگر به گذشته باز گردم همین شغل را انتخاب می‌کنم در این شغل می‌توان با نیت خالصانه و جهت رضای خداوند سال‌ها به مردم خدمت کرد و در راستای حق و حقوق آن‌ها تلاش کرد.
 
وی در توصیه به جوانان تازه وارد به نیری انتظامی می افزاید: بهترین کار این است که همیشه اعتقادات مان را در این شغل در نظر بگیریم و از مرز اعتقادات و قوانین عبور نکنبم و نگذاریم که خدایی ناکرده با کم کاری ما ناحقی رخ بدهد.

سرهنگ سید حسینی درباره  تلخی‌ها و شیرینی‌ها  این شغل می گوید: کار در نیروی انتظامی مثل سریال تلخ و شیرین است. شاید بتوان گفت: ۹۰ درصد زندگی ما صرف کار می شود، در ۲۴ ساعت روز و در تمام فصول ما باید آماده خدمت رسانی به مردم باشیم.سرهنگ سید حسینی ادامه می دهد: اگر فرزندانم بخواهند وارد این عرصه شوند مخالفتی ندارم، اما باید در نظر داشت این شغل خطرهای مخصوص به خودش را دارد.
 
وی می گوید: وقتی دنبال جنایتکاری هستیم هدف ما این است که در عین دستگیری وی به او آسیبی وارد نشود و خودمان را نیز از آسیب حفظ کنیم، اما برای مجرم تنها این مهم است که خودش را به هر قیمتی حتی به قیمت جان ما نجات دهد بنابر این با ید تمام این خطرات را به جان بخریم و به خدمت رسانی مشغول شویم.
 
امنیت کنونی کشور مدیون مردان و زنانی است که در این راه از آسایش و امنیت خود می‌گذرند تا مبادا به آسایش و امنیت ما خدشه‌ای وارد شود، به حق که آن‌ها مقتدرند و امین مردمانشان هستند

منبع: باشگاه خبرنگاران

پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.