البرز- مهراب رجبی با اشاره به اینکه صد و یک سال پیش در روز بیستم مهرماه در کرج دبستان برزگران تاسیس شد، گفت: سالگرد تأسیس آن دبستان به‌عنوان روز ملی البرز انتخاب‌ شده است.

تاسیس دبستان "برزگران" مبنای نام گذاری روز ملی البرز است/ البرز را قلب ایران می دانم

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، مهراب رجبی رئیس بنیاد البرزشناسی پیش از ظهر امروز پنجشنبه در نشست خبری که به مناسبت روز ملی البرز در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، با اشاره به اینکه ایران پازلی از ۳۱ استان کشور است، گفت:هراستانی بایستی خود را معرفی کند تا بتوانیم ایران بزرگ را معرفی کنیم.

وی افزود: بیستم مهرماه که روز ملی البرز است باید این استان را به همه بشناسانیم چراکه برای آشنایی، هر استانی باید محفلی برگزارکند.

رجبی ادامه داد: اگر ایران یک پیکر باشد و تهران از لحاظ پایتخت، خط مشی و تفکر اجتماعی و سیاسی مغزاین کشورباشد، البرز نیز قلب ایران است و یکی از وظایف البرزهمچون قلب که خون را به سایر اعضا میرساند رساندن آب از دو سد بزرگ خود به برخی از استانها و تهران است.

این چهره فرهنگی البرز در ادامه گفت:برای فعال بودن استان البرزو شناساندن ظرفیت و پتانسیل آن بایستی البرزی ها را شناخت و در ادامه آن شناخت بیشتر ایرانی‌ها از البرز باشد.

رئیس بنیاد البرزشناسی با اشاره به اینکه در کل کشور ۹ استان روز ملی دارند، افزود: هر استانی روز ملی دارد از جمله روز ملی خلیج فارس، روز ملی دریای مازندران و روز ملی کارون که بیشترهدف از این نامگذاری برای فعالیت های محیط زیست است در حالی که البرز دو سال متوالی است که روز ملی دارد.

رجبی با اشاره به اینکه روز ملی البرز بیستم مهرماه همزمان با بازگشایی مدرسه برزگران است، گفت: حدود ۱۰۱ سال پیش در تاریخ بیستم مهرماه سال ۱۲۹۶ دبستان برزگران در کرج  ودر کاروانسرای شاه عباسی تأسیس شد و امروز سالگرد تأسیس آن به‌عنوان روز ملی البرز انتخاب‌ شده است.

وی در ادامه گفت:پس ازتاسیس این مدرسه سالها بعد در سال ۱۳۱۳ دانشکده کشاورزی تهران در کرج تاسیس شد که این بزرگترین افتخار البرز است و بایستی شناخته شود.

رجبی با اشاره به اینکه سال گذشته پنجمین استان بودیم که توانستیم صاحب روز ملی شویم، خاطرنشان کرد: هدف مهم ما اعلام این خبر بود، اما امسال امور مرتبط به معرفی روز ملی البرز گسترش یافت بطوریکه در سطح استان به آن پرداخته‌شده است.

رئیس بنیاد البرزشناسی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین مبنی بر اینکه به چه علت برگزاری جشن ملی البرزدر سطح شهرها برگزار نمی شود، گفت: روز ملی البرز دومین سال روز خود را سپری می کند ونهال نوپایی است.

وی در پایان گفت: در برنامه‌های آتی مقرر شد تا از طریق دبیرخانه کمیته روز ملی البرز سال آینده شهرهای استان البرز هم هرکدام روز خاصی را به نام شهر خود انتخاب کرده و به دبیرخانه معرفی کنند و درنهایت از بیستم مهرماه هفته گرامیداشت البرز داشته باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.