این روزها قیمت خودرو داخلی در بازار در حالی روند نزولی در پیش گرفته که کارشناسان بازار خودرو بر این باورند که قیمت‌ها باز هم کاهش پیدا خواهد کرد. کارشناسان معتقدند که طرح‌های فروش خودرو از سوی خودروسازان تا حدی در تعدیل قیمت خودرو اثرگذار بوده و برخی دیگر اما می‌گویند که این طرح‌ها تنها روی کاغذ است و فعلاً خودروای وارد بازار نشده که بخواهد قیمت‌ها را تعدیل و تنظیم کند.

فرمان قیمت خودرو در دست دلالان

با این حال اما از هفته گذشته همزمان با کاهش نرخ ارز حباب قیمتی برخی خودروها شکسته شده و به گفته نمایشگاه‌داران خودرو، یکی از دلایل اصلی شکسته شدن حباب برخی مدل‌های داخلی، رکود بازار و نبود معامله بوده است؛ این در حالی است که شواهد بازار خودرو نشان می‌دهد که در حال حاضر همه در این بازار فروشنده شده‌اند.

 رکود در بازار

یکی از نمایشگاه داران خودرو در بولوار معلم مشهد با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بازار که قیمت‌ها تثبیت نشده است، خریداران برای خرید دست نگه داشته‌اند، به خبرنگار ما گفت: طی چند روز گذشته هیچ خرید وفروشی در بنگاه‌ها صورت نگرفته است؛ چرا که مصرف کنندگان احتمال می‌دهند هنوز هم طی روزهای آینده با توجه به پیش فروش‌های صورت گرفته و افزایش عرضه، قیمت‌ها در بازار کاهش یابد.

محمد نمازی با بیان اینکه این روزها هر کس هر قیمتی بخواهد بر روی خودروی خود می‌گذارد و به عبارت بهتر دلالان، فضای مجازی وسایت‌های فروش خودرو، تعیین کننده قیمت خودروها شده‌اند، گفت: معاملات خودرو در بازار مشهد بسیارراکد است وقریب به اتفاق نمایشگاه داران مستأجر هستند و در وضعیت کنونی بازار توان پرداخت اجاره بها را ندارند، به طوری که از ابتدای امسال تاکنون بسیاری از همکاران ما جواز کسب خود را باطل کرده‌اند.

 بازار خودرو کشش افزایش قیمت را ندارد

مسئول یکی دیگر ازنمایشگاه‌های فروش خودرو در میدان بوعلی مشهد با اشاره به اینکه در حال حاضر کمتر مشتری‌ای برای خرید خودرو به نمایشگاه‌های خودرو مراجعه می‌کند؛ گفت:در حال حاضر قیمت‌ها در ظاهر کاهش پیدا کرده است، اما فروشندگان(شما بخوانید دلالان) حاضر نیستند، خودرو صفر یا کارکرده خود را به قیمت پایین بفروشند و به دنبال سودهای بیشتر هستند.

عادلی نیا با اشاره به اینکه به عقیده بنده قیمت‌ها در حال افت کردن است، ادامه داد: به نظر می‌رسد بازار خودرو دیگر کشش افزایش قیمت ندارد؛ زیرا اگر قیمت‌ها افزایش یابد، رکود شدت بیشتری خواهد گرفت.

اما به عقیده کارشناسان نوسانات قیمتی که در بازار طی چند ماه اخیر رخ داد، بی سابقه بوده است؛ ولی همگام با کاهش نرخ ارز، کاهش قیمت خودرو در روزهای گذشته در بازار به گونه‌ای بوده که به نظر می‌رسد همه چیز خودروهای داخلی وابسته به نرخ دلار بوده و کاهش شدید قیمت دلار به مثابه مواد اولیه این خودروها محسوب می‌شود که موجب کاهش قیمت آن‌ها شده است.

 

کاهش قیمت‌ها ادامه دارد

در همین خصوص یکی از کارشناسان خبره بازار خودرو در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار می‌کند: اگر نرخ ارز در ماه‌های آینده با ثبات قیمتی همراه شود، طبیعتاً بازار خودرو نیز تحت تأثیر آن به آرامش می‌رسد.

شاهین نگارستانی با اشاره به نرخ خودروهای داخلی که طی دو هفته اخیر خرید و فروش شده‌اند، بیان می‌کند: «بیشترین کاهش قیمت مربوط به خودروهای گروه ایران خودرو با ۴میلیون تومان و دیگری مربوط به گروه سایپا با کاهش حدود ۳ میلیون تومانی قیمت بوده است».

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت خودروهای داخلی بین ۲ تا ۴ میلیون تومان کاهش یافته است، گفت: هم اکنون قیمت خودروهای پر فروشی مانند پراید ۱۳۱ به کمتر از ۳۰میلیون تومان رسیده است، این در حالی است که قیمت پراید ۱۱۱ نیز که بیش از ۳۵ میلیون تومان فروخته می‌شد به ۳۳ میلیون تومان ودر برخی موارد کمتر از ۳۳میلیون هم قیمت گذاری شده است اما قیمت پژو ۴۰۵ نیز از حدود ۵۱ میلیون تومان در روزهای گذشته به کمتراز ۴۹ میلیون تومان در بازار رسیده است.

وی با اشاره به اینکه این کاهش قیمت‌ها باز هم ادامه خواهد داشت، افزود: کاهش نرخ ارز موجب خروج دلالان از بازار خودرو خواهد شد و در صورتی‌ که نرخ ارز در یک قیمت مشخصی به ثبات برسد و دلالان از نوسانات صعودی نرخ ارز ناامید شوند، این افراد دیگر انگیزه‌ای برای نگهداری خودرو با هدف افزایش نرخ ارز و کسب سود نخواهند داشت و برای جلوگیری از بلوکه شدن نقدینگی خود نسبت به فروش خودروهای در اختیار اقدام خواهند کرد. این موضوع تأثیر مثبتی بر بازار خودرو داشته و موجب افزایش عرضه و افت قیمت‌ها خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.