رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بحث نامگذاری یک معبر به نام «شهدای مرزبانی»، در کمیته نامگذاری در حال پیگیری است و به‌محض اینکه یک خیابان یا بلوار جدید احداث شود، قطعا نامگذاری به‌نام شهدای مرزبانی برای ما در اولویت است.

جای خالی شهدای مرزبان در خیابان‌های مشهد
به گزارش قدس آنلاین ، صبح یک پنجشنبه پاییزی و قطعه شهدای بهشت رضای مشهد، صدای زنی که با سوز بر سر مزاری زیارت عاشورا می‌خواند نظرم را جلب می‌کند.

کنارش که می‌نشینم و سر حرف را باز می‌کنم متوجه می‌شوم، مادر یکی از شهدای مرزبان است، جگرگوشه‌اش در آبان سال ۹۲ در نقطه صفرمرزی ایران و پاکستان به‌شهادت رسیده است.

این مادر برایم می‌گوید که پسرش نتوانست بیستمین بهار زندگی‌اش را ببیند، و در یک روز پاییزی به‌همراه ۱۳ نفر دیگر از دوستانش با اشرار مسلح درگیر می‌شوند و همه‌شان به‌شهادت می‌رسند.

می‌گوید هر صبح پنجشنبه به دیدن پسرانم می ‌آیم، و با دست اشاره‌ای می‌کند به قبور مطهر همه شهدای مرزبان و مدافع حرم و می‌گوید اینها همه پسران من هستند، این جمله‌اش تمام نشده که بغض آسمان می‌ترکد، انگار باران هم به زیارت شهدا آمده و سنگ مزارشان را می‌شوید.

وقتی تصویر شهدای مرزبانی باعث پرت شدن حواس رانندگان می‌شود! 

در حین زیارت مزار شهدا، به‌خاطر می‌آورم حدود یک ماه قبل که برای مصاحبه به مرزبانی خراسان رضوی رفته بودم، وقتی تصویر شهدای مرزبان بر دیوار داخل محوطه نظرم را جلب کرد، سرپرست معاونت اجتماعی برایم توضیح داد استان خراسان رضوی از سال ۵۹ تا کنون حدود ۲۰۰ شهید مرزبانی تقدیم انقلاب کرده است و علی‌رغم پیگیری‌های زیادی که در این سال‌ها داشته‌اند تا یکی از معابر شهر به‌نام شهدای مرزبانی نامگذاری شود، جوابی دریافت نکرده‌اند بنابراین تصمیم گرفته‌اند تمثال مبارک این شهدا را داخل محوطه نصب کنند.

یک مقام آگاه در مرزبانی استان هم از مکاتبه با اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، برای نصب بیلبورد در مسیرهای ورودی مشهد جهت تصاویر شهدای مرزبانی خبر داد و گفت: پاسخ اداره راهداری به این درخواست منفی بوده و علت این پاسخ منفی، پرت شدن حواس رانندگان بیان شده است!

نامگذاری معابر شهری در «کمیته نامگذاری» انجام می‌شود

تصمیم می‌گیرم در گام نخست، نظر مشاور استاندار خراسان رضوی در امور ایثارگران را در این زمینه جویا شوم؛ حسن فتحی‌نیا ضمن اینکه معتقد است نامگذاری یک معبر و خیابان در شهر مشهد به‌نام شهدای مرزبانی یک ضرورت حتمی است؛ می‌گوید: این موضوع را باید از شهردار و فرماندار مطالبه کنید چرا که من در «کمیته نامگذاری» سمتی ندارم اما اگر روزی نظر من را بپرسند بر ضرورت آن تاکید می‌کنم.

فرماندار مشهد موضوع نامگذاری مکانی به‌نام شهدای مرزبانی را پیگیری می‌کند

فرماندار مشهد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، از نامگذاری خیابانی به‌نام شهدای مرزبانی استقبال می‌کند و می‌گوید: امیدوارم همان‌طور که شما در حوزه رسانه این موضوع را مطالبه کردید، شورای اسلامی شهر مشهد نیز نسبت به این موضوع توجه کافی را مبذول کند.

احمدعلی موهبتی ادامه می‌دهد: قاعدتا باید خیابانی که ساختمان مرزبانی استان در آن قرار دارد به‌نام شهدای مرزبانی نامیده شود و من در اولین جلساتی که برگزار شود این مطلب را پیگیری می‌کنم.

موضوع جوابیه اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای را نیز با وی در میان می‌گذارم؛ می‌گوید: مشکل راهداری این است که ردیف اعتباری و دستورالعملی برای انجام کارهای فرهنگی وجود ندارد و اگر مرزبانی خراسان رضوی بخواهد برای نصب بیلبوردهای تصاویر شهدای مرزبانی در توقف گاه‌های جاده‌ای، با هزینه خودش اقدام کند، راهداری مخالفتی نمی‌کند.

فرماندار مشهد در پایان خواستار ارسال مکاتبات انجام شده از طریق مرزبانی به فرماندای می‌شود و اطمینان می‌دهد که موضوع را پیگیری می‌شود.

طبق پیشنهاد فرماندار مشهد، در گام بعدی، به سراغ شورای اسلامی شهر مشهد می‌روم، رئیس کمیسیون فرهنگی ابتدا به روال معمول نامگذاری معابر شهر اشاره و تصریح می‌کند: نامگذاری معابر یک روال کارشناسی دارد که در کمیته نامگذاری انجام می‌شود.

احسان اصولی با بیان اینکه درخواست‌ها و پیشنهادها برای نامگذاری معابر در این کمیته طبق ضوابط و ساز و کارهای تعریف شده بررسی می‌شود؛ می‌گوید: در موضوع نامگذاری شهدای مرزبانی دو بحث وجود دارد، یکی اینکه مثل سایر شهدا، نام هر شهید مرزبان هم که جانش را در راه امنیت و آرامش ایران اسلامی تقدیم کرده، برای کوچه و معبر محل سکونت خانواده آن شهید در نظر گرفته شود که حال حاضر چند نمونه هم انجام شده است.

بحث نامگذاری یک معبر به‌نام کلی شهدای مرزبانی، در کمیته نامگذاری در حال پیگیری است

وی در زمینه نامگذاری یک خیابان و معبر اصلی به‌نام کلی شهدای مرزبان نیز می‌گوید: بحث نامگذاری یک معبر به‌نام کلی شهدای مرزبانی، در کمیته نامگذاری در حال پیگیری است و به‌محض اینکه یک خیابان یا بلوار جدید احداث شود، قطعا نامگذاری به‌نام شهدای مرزبانی برای ما در اولویت است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تغییر نام یکی از معابر قدیمی به‌نام شهدای مرزبان وجود دارد، با استناد به مصوبه‌ای در این زمینه؛ اظهار می‌کند: مصوبه‌ای در شورای شهر به تصویب رسیده که تغییر نام معابر را به‌علت مشکلاتی که برای شهروندان ممکن است ایجاد کند، محدود شده است.

اصولی همچنین در پایان صحبت‌های خود، از مسؤولان مربوطه در مرزبانی درخواست می‌کند لیست نام همه شهدای مرزبان مشهد را به شورای شهر تحویل دهند تا در اسرع وقت نسبت به نامگذاری محل زندگی خانواده‌های این شهیدان به‌نام آنها اقدام شود. 

نصب بیلبورد برای شهدای مرزبانی در کنار پاسگاه‌های نیروی انتظامی بلامانع است

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اما نظرش این است که مرزبانی حتی با پرداخت هزینه هم نمی‌تواند بیلبوردی برای شهدای مرزبانی در جاده نصب کند، چرا که طبق ضوابط این کار ممنوع است.

ابراهیم نصری در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چطور ما در جاده شاهد بیلبوردهای تبلیغاتی مختلف هستیم اما امکان نصب بیلبوردهای فرهنگی برای شهدای مرزبان نیست؛ می‌گوید: آن بیلبوردها خارج از حریم راه هستند و ضوابط ویژه خود را دارند.

وی تصریح می‌کند: در عین حال نصب بیلبوردهای شهدای مرزبان در کنار پاسگاه‌های نیروی انتظامی جاده‌ای بلامانع است و مرزبانی می‌تواند در این زمینه اقدام کند.

پاسخ رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان، اگرچه برای من قانع‌کننده نیست اما نکته خوب این مصاحبه این شد که وی در نهایت موافقت خود را با نصب بیلبوردهای مربوط به شهدای مرزبان در کنار پاسگاه‌ها و پایگاه‌های نیروی انتظامی اعلام می‌کند.

امیدوارم به‌زودی در کل شهرهای خراسان رضوی شاهد نامگذاری یک خیابان اصلی در همه شهرها، به‌خصوص شهر مشهد به‌نام شهدای مرزبانی باشیم و کنار هر پاسگاه پلیس در جاده‌های استان تمثال یکی از شهدای مظلوم مرزبانی قرار بگیرد، شاید دلگرمی برای دل شکسته خانواده این شهدای مظلوم باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.