حجت الاسلام و المسلمین محمد صابر جعفری گفت: بی شک راهپیمایی اربعین درس عبرت آموز وزمان مناسبی برای تفکر است، اینکه اسیر تعلقات دنیا نشویم و تنها به دنبال سود و تجارت برتر برای آخرتمان باشیم،...همه و همه از دروسی است که پیاده روی اربعین به ما می دهد.

اگر فرهنگ همدلی اربعین در جامعه ساری و جاری شود، مشکلات اقتصادی حل و قابل درمان خواهد بود

حجت الاسلام و المسلمین محمد صابر جعفری رئیس انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار فرهنگی قدس آنلاین، با بیان ویژگی‌های پیاده روی اربعین حسینی گفت : اربعین جلوه عظیمی از حرکت انسانها است که نکات و درسهای عظیمی به دنبال دارد؛ توجه به این نکات است که می تواند در سبک زندگی انسانها تحولات جدی و ویژه ای به جای بگذارد. بی شک حرکت میلیونها انسان شیفته عدالت و آزادی و مبارزه با ظلم وستم به سوی کربلای معلی اولین حرکت بی نظیر در تاریخ است که میلیونها انسان همانند رودهای خروشان به صورت پیوسته به سمت احیای آزادگی قدم بر می‌دارند.

وی در این باره افزود: به نظر میرسد در طول تاریخ چنین حرکتی با این عظمت وجود نداشته بنابراین انتظار می رود این حرکت به ثبت جهانی برسد. عشق امام حسین علیه السلام تجمیع جلوه همه محبت هاست، بنحوی که خواهران و برادران از نژادها و قومیت های مختلف از سراسر جهان را گرد هم جمع می کند تا همگی بر یک نکته تاکید کنند؛ هر چند زبان یکدیگر را متوجه نمی شوند، اما برآن هستند تا شعار آزادگی و مبارزه با ظلم وستم امام حسین علیه السلام را یک بار دیگر بر سر بیدادگران عالم فریاد بزنند.

این پژوهشگر دینی با بیان اینکه زبان همه زوار عشق به امام حسین علیه السلام است اظهار داشت: زبان اربعین، زبان عشق و ارادت به فرهنگی است که امام حسین علیه السلام برای کل تاریخ از خود به جای گذاشتند؛ هر چند در حزن شهادت امام محزون هستند، اما می دانند که عشق به امام حسین علیه السلام است که همه آنها را در یک مکان با یک دل و یک عقیده و نیت همراه کرده است.

حجت الاسلام جعفری در تشریح ویژگی های اربعین گفت: بی شک حرکت اربعین حسینی یادآور حمایت از امام زمان علیه السلام است، به‌نحوی که جلوه‌ای از خصلت های خوبی است که می تواند انسان را در مسیر یاری رساندن به امام زمانش هدایت کند؛ اربعین نماد  ایثار، گذشت و مهربانی است؛ در مراسم اربعین بد اخلاقی و تندی رفتار با دیگران دیده نمی شود.

 وی افزود: در محبت ایجاد شده به نام و یاد امام حسین علیه السلام است که دلها در کنار هم قرار می گیرند به نحوی که شیعه و سنی در حال حرکت به سمت یک مسیر مشخص، زیارت امام حسین علیه السلام در هنگامه شب و روز بارها و بارها خود را با شاخص رفتاری و سبک زندگی امام حسین علیه السلام می سنجند.

این کارشناس مهدویت با بیان اینکه اربعین بهترین زمان تفکر است تصریح نمود: سنجیدن با شاخص رفتاری و سبک زندگی امام حسین علیه السلام منجر می شود که انسان خود را با همان شاخص و معیار به امام معرفی کند، لذا دراین فضا خود را در موقعیتی قرار می دهد که مورد رضایت امام باشد؛ از سوی دیگر حرکت در راهپیمایی اربعین فرصت تفکری سالم را به انسان می دهد که اگر در روز عاشورا حضور داشتم در کدام سوی جبهه قرار می گرفتم؟ این تفکر منجر به شناخت بیشتر انسان و آموزش وی در همراهی و حمایت از امام زمان عصر خویش می شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمد صابر جعفری رئیس انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم گفت: زلال شدن در خلوت درونی خود، هرچند جاده های منتهی به کربلای معلی شلوغ است اما انسان را وظیفه شناس کرده و عقل را در بستر و مسیری قرار می دهد که به دنبال بهترین راه و مسیر و انتخاب بهترین سبک زندگی برای آینده خود و جامعه باشد؛ بی شک حضور در مراسم اربعین بهترین زمان برای تفکر است، چرا که تفکر بهترین عبادت است و نتیجه آن زلال شدن تعهد و پیمان با امام زمان علیه السلام خواهد بود.

وی تاثیر اربعین را در زدودن رفتارهای غیر انسانی با توجه به وقایع اخیر اقتصادی کشور اینگونه مورد تحلیل قرار داد: هر چند متاسفانه در حوزه اقتصادی در هفته های گذشته شاهد رفتارهای غیر دینی از جمله احتکار و حریص بودن برخی در جمع آوری مواد غذایی تا اقلام ضروری مردم بودیم، در حالی که به صورت طبیعی نمی‌توان برای یک ماه از میلیونها انسان پذیرایی کرد اما اربعین حسینی به ما نشان می دهد ده ها میلیون انسان در اربعین به بهترین  نحو ممکن یا حتی تشریفاتی ترین وجه مورد پذیرایی قرار می گیرند، شکوه پذیرایی از میلیونها زائر انسانی در ویژگی ایمانی پذیرایی کنندگان و پذیرایی شوندگان است که به اندازه وسع خود ایثار می کنند و آنهایی که مورد پذیرایی قرار می گیرند هرگز حرص نزده و به دنبال برداشت بیش از سهمشان نیستند.

پژوهشگر دینی اظهار داشت: مسلما اگر فرهنگ همدلی اربعین در جامعه ساری و جاری شود، مشکلات اقتصادی حل و قابل درمان خواهد بود. اینکه هر کسی به اندازه توان خود به جامعه کمک کند و هر کس به میزان نیازش بردارد، حرص و طمع ازجامعه رخت برمی بندد، بنابراین شرکت در مراسم اربعین حسینی جلوه ای از همدلی و همراهی با جامعه و در غم و شادی آنها سهیم بودن است که بالاترین درس زندگی به شمار می رود.

حجت الاسلام والمسلمین محمد صابر جعفری رئیس انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم ویژگی های یاران امام زمان علیه السلام و زوار اربعین حسینی را اینگونه عنوان نموده گفت: درباره  یاران امام زمان علیه السلام آمده بدون اطلاع قبلی از سراسر جهان برای یاری حضرت  دور هم جمع می شوند، بی شک این موضوع یادآور حرکت میلیونی مردم در اربعین به سمت کربلاست؛ جلوه ای از همراهی و یاری امام زمان علیه السلام که خود را در حرکت انسانهایی با زبانهای مختلف از اقصی نقاط جهان به سمت سرزمین نینوا نشان می دهد؛ انسانهایی که زیارت اربعین را قرائت می کنند و در کنار دعا خواندن به این موضوع مهم می‌اندیشند که چه کسانی در برابر امام حسین علیه السلام ایستادند، چرا دلبسته و فریفته دنیا شدند؟ و آیا این دلبستگی برایشان سودی به دنبال داشت؟

وی افزود: بی شک راهپیمایی اربعین درس عبرت آموز و زمان مناسبی برای تفکر است، اینکه اسیر تعلقات دنیا نشویم و تنها به دنبال سود و تجارت برتر برای آخرتمان باشیم، اینکه نباید در کنار عده ای سود جو به امام زمانمان پشت کنیم، اینکه تا پای جان از امامی دفاع کنیم که مخالف جهالت و گمراهی و به دنبال نجات انسانهاست؛ همه و همه از دروسی است که پیاده روی اربعین به ما می دهد.

حجت الاسلام جعفری در پایان با اشاره به درس آزادگی امام حسین علیه السلام و جاری بودن آن در زندگی امروز عنوان نمود: اینکه امام حسین علیه السلام درآن نطق تاریخی فرمودند: من حسینی هستم که با مثل یزید اهل بیعت و همراهی نیستم و خطم از او جداست؛ به ما می آموزد که در اربعین حسینی باید خط و راه و روش خود را مشخص کنیم، یا یزیدی می شویم یا در خط امام حسین قرار میگیریم؛ بی شک اربعین خط و مشی انسان را مشخص می کند و جلوه های این حرکت حسینی است که علاوه بر افزایش معرفت این شادی را در قلوب مومنین ایجاد می کند که جامعه اربعین ساز می تواند بسترهای ظهور حضرت مهدی علیه السلام و همراهی و حمایت از ایشان را رقم بزند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.