رشد افسار گسیخته حاشیه نشینی و به دنبال آن گسترش آسیب‌های اجتماعی درسال‌های اخیر به تصمیم سازان جامعه تأکید می‌کند که ما چاره‌ای جز تدبیری برای رونق روستاها نداریم.

طرح هادی در بن بست اعتبار و نگاه‌های سلیقه‌ای

ازهمین رو یکی از مهم‌ترین طرح‌ها و برنامه‌ها که می‌توانست نقش انکارناپذیری بر ساماندهی و توسعه روستاها داشته باشد، اجرای طرح‌های هادی روستایی بوده که دربدو امر با هدف توسعه و عمران روستاها، تأمین و توزیع عادلانه امکانات شکل گرفت.

نگاه‌های سلیقه‌ای

گرچه طی سال‌ها همچنان دراسناد بالادستی بر اجرای طرح هادی تأکید می‌شود، اما بنابر شواهد و قراین این مقوله با ضعف هایی همراه بوده است.

علی اصغر بیگی ازروستای دوغشک درباره مشخص نبودن وضعیت اجرای این طرح درروستاها می‌گوید: دراغلب موارد برای تعریض معابر روستاها از دوسمت عقب نشینی می‌شده تا تنها یک فرد متضرر نشود، اما درروستای ما این طرح دریک سمت اجرا شده و بخش وسیعی از خانه‌های روستاییان حیاط خود را ازدست دادند در صورتی که هیچ مبلغی نیز به عنوان خسارت دریافت نکرده‌اند. همچنین درروستاهای اطراف مرسوم بوده که معابر را ۶ متری درنظر می‌گیرند که درروستای ما این میزان به ۱۲ متربیشتر هم می‌رسد.

اسماعیل هادی زاده، عضو شورای روستای تپه‌سلام نیز در همین زمینه اظهار می‌کند: درسال ۱۳۸۴ آخرین طرح هادی دراین منطقه اجرا شده واز آن زمان هیچ طرحی به اجرا نرسیده است. درحالی که هر۱۰ سال یک بار باید روند اجرای این برنامه بازنگری شود. به این ترتیب با وجود تقاضا برای واریز مبالغ مختلف به بهانه‌های متعدد شاهد بی توجهی از سوی بنیاد مسکن بودیم. چنانکه درچند ماهه گذشته، مبلغ ۱۵ میلیون تومان تقاضا کرده‌اند وما نیز واریز کرده‌ایم تا قسمتی از بافت روستا را که پیش ازاین جدا شده بود در این طرح بگنجانند. همچنین درتعریض معابر شاهد بوده‌ایم دربرخی روستاها کوچه هایی با ۲۰ متر وسعت نیز ساخته شده ونحوه اجرای طرح‌های هادی به نگاه مسئولان منطقه‌ای بنیاد مسکن وابسته است.

وی با تأکید بر سرگردانی این منطقه میان هویت شهری وروستایی می‌افزاید: وجود واحدهای تجاری واقتصادی همانند کشتارگاه و کارگاه‌های سنگبری ضمن آنکه موجب رونق این بخش شده و ظرفیت اشتغال زایی این روستا را افزایش داده است، باعث شده روند اجرای طرح هادی این منطقه با موانعی همراه باشد. ناگفته نماند که روستای ما با وجود ۲۵۰۰ خانوار و بیش از ۲۰۰۰ نفر جمعیت متحرک که برای اشتغال درمراکز اقتصادی این ناحیه روزانه درتردد هستند وهمچنین به دلیل وجود ظرفیت‌های خدماتی چشمگیر، قابلیت تبدیل شدن به شهر را دارد.

  بازهم اعتبارات اندک و طرح‌های ناتمام

مجید معصومی، معاون عمران ‌و روستایی بنیادمسکن استان خراسان رضوی نیز درباره وضعیت اجرای این طرح‌ها می‌گوید: برابر با تکلیف دولت، بنیاد مسکن موظف شده در روستاهای بالای ۲۰ خانوار طرح هادی را تهیه واجراکند. ازاین رو دراستان خراسان رضوی که ۲۵۹۶روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد به طورتقریبی برای ۹۷ درصد روستاهای یادشده، طرح هادی تهیه شده است. به تعبیر دیگر برای ۲۵۲۴ روستا طرح هادی تهیه شده که علت انجام نشدن این برنامه درسایر روستاها به دلیل اختلاف درارقام سرشماری سال۱۳۹۰ با ۱۳۹۵ می‌باشد. چنانکه برخی روستاها درسرشماری سال۹۰ زیر ۲۰ خانوار جمعیت داشته که حال این جمعیت درسرشماری سال۹۵ به بیش از گذشته رسیده است. همچنین به دلیل آنکه اجرای این طرح نیازمند اعتبارات فراوانی بوده از۲۵۹۶ روستای یادشده ۸۰۰ مورد یعنی درحدود ۳۱ روستا طرح هادی به اجرا درآمده است.

وی همچنین با بیان شیوه تخصیص اعتبارات می‌افزاید: اعتبارات طرح هادی درزمینه تهیه واجرای این برنامه درسال گذشته، حدود۷۱ میلیارد تومان بوده که این رقم درسال جاری کاهشی ۵۱ درصدی داشته و به حدود ۳۱ میلیارد تومان رسیده است. ازهمین روبه تناسب کاهش منابع؛ روند اجرای طرح هادی دراستان خراسان رضوی نیز با کندی پیش خواهد رفت. چنانکه درسال جاری برنامه‌ای برای افزوده شدن روستاها برای اجرای طرح هادی نداشته وبرنامه خود را بر روند تکمیلی طرح‌های ناتمام گذشته، متمرکز خواهیم کرد.

معاون عمران ‌وروستایی بنیادمسکن استان خراسان رضوی درادامه خاطرنشان می‌کند: به منظور جبران کاهش اعتبارات اجرای این برنامه از سال ۹۴ با مساعدت نمایندگان مجلس ودولت بحث اختصاص قیررایگان مطرح شد. به این ترتیب اززمان اجرای این برنامه؛ هرساله به فراخور درخواست‌های صورت گرفته ازسوی بنیاد مسکن، رقمی حدود ۲۰ تا۳۰ میلیارد تومان قیررایگان درقالب مصالح داشته‌ایم. درواقع ازاین طریق کاستی‌های اعتبارات لازم را تا حدودی پوشش داده‌ایم.

معصومی درخصوص ضرورت بازنگری درطرح‌های هادی اظهار می‌کند: بی تردید دراین زمینه شاهد بازنگری هایی بودیم چنانکه نصاب‌های تفکیک ویا تفکیک‌های اراضی را درسنوات گذشته، وسیع‌تر درنظر می‌گرفتیم، درحال حاضر به تناسب امکانات وموقعیت‌های مردم این قضیه کوچک تردرنظر گرفته شده است. همچنین به دلیل چالش‌های معیشتی بر مسائل اقتصادی این طرح بیش از گذشته تأکید می‌شود که ازاین مسائل می‌توان به اختصاص تسهیلات متعدد اشاره کرد که درقالب وام‌های خوداشتغالی و یا بنگاه‌های زود بازده به روستاییان تعلق می‌گیرد.

  تحولات روز وضرورت بازنگری درطرح ها

طی سال‌های اخیر بافت روستاها تغییرات چشمگیری را درجوانب مختلف تجربه کرده است. آیا دراجرای طرح هادی به این توجه شده است؟

مهندس نجاتی، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سبزوار دراین باره می‌گوید: با گذشت چند دهه از اجرای طرح‌های هادی با توجه به اینکه نیازهای مردم در این مدت تغییراتی داشته این برنامه‌ها نیز با نیازهای مردم تغییر اتی کرده به طوری که در بازنگری‌های طرح‌های یادشده نیازهای امروزی جامعه روستایی مدنظر قرار گرفته است. ازجمله این موارد می‌توان به موضوع گردشگری روستایی، ایجاد فضای عمومی و فضای سبز و پارک بازی کودکان اشاره کرد که متناسب با جایگاه روستاها این موضوعات مد نظر قرار می‌گیرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.