معاون اسبق صمت معتقد است که مجلس باید نقش واقعی خود را ایفا کرده و اجازه ندهد بحث مهم ترمیم کابینه به چرخش مدیران دولتی از یک وزارتخانه به وزارتخانه دیگر محدود شود.

دولت دنبال ترمیم کابینه نیست

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، امیررضا واعظی آشتیانی معاون اسبق وزارت صمت با اشاره به زمزمه‌های تغییر کابینه و چرخش وزرا گفت: شرط اول در تغییر و تحولات مدیریتی این است که باید در ابتدا کارنامه مدیریتی مدیر مربوطه ارزیابی کارشناسی شود، تا مشخص شود که چه دستاوردی داشته و شیوه مدیریتی وی و نتیجه آن چگونه بوده است.

وی افزود، وقتی از کارنامه مدیریتی و شیوه مدیریت صحبت می‌کنیم، درواقع به خوبی‌ها ضریب مثبت داده و از بدی‌های مدیریتی نمره کم می کنیم تا در نهایت به نظام مدیریتی برسیم که اصول مدیریتی قانون اساسی را مبتنی بر شایسته سالاری محقق کند. نظام شایسته سالاری که مدیران را پس از ارزیابی کارنامه مدیریتی ارتقا می‌دهد و یا از چرخه مدیریت کشور کنار می‌گذارد. اگر این چرخه معیوب باشد و درست کار نکند نتیجه عکس اتفاق می‌افتد. به این معنا که مدیران ضعیف با چرخش از سمتی به سمتی دیگر در راس نظام تصمیم‌گیری باقی مانده و افراد شایسته کنار گذاشته می‌شوند. اتفاق تلخی که متاسفانه روی داده است و نتیجه آن را همه مردم حس کرده‌اند.

معاون اسبق صمت ادامه داد، در روزهای اخیر اسامی چندی در موضوع تغییر کابینه مطرح شده است؛ مانند جابه‌جایی وزیر کنونی صمت و رفتن ایشان به وزارت رفاه، و یا رفتن یکی از معاونان وزارت اقتصاد به راس این وزارتخانه مهم، که به نظر بنده نگران‌کننده است و این مدیران بدون اینکه پاسخگوی کارنامه خود باشند به راحتی برای سمت‌های موازی و یا ارتقا کاندیدا شده‌اند؛ که نشان می‌دهد کلا مبحث شایسته‌سالاری را جدی نگرفته‌ایم.

واعظی آشتیانی سپس با اشاره به نگرشی که در ۵ سال گذشته به اداره کشور وجود داشته است، گفت: اگر افراد ضعیف با افراد بهتر هم جایگزین شوند، اما در شیوه اداره کشور تغییری روی ندهد باز هم اتفاقی نخواهد افتاد و تغییر؛ به تغییرات افراد محدود شده و خروجی متفاوتی را شاهد نخواهیم بود. عجیب است که دولت نه درباره نگرش مدیریتی خود وارد بحث‌های کارشناسی با کارشناسان و منتقدان دلسوز می‌شود و نه مدیران خود را ارزیابی فنی می‌کند. گویی تنها به دنبال تقسیم سمت‌ها بین عده‌ای بخصوص هستند که باید تحت هر شرایطی در راس هرم مدیریتی کشور حضور داشته باشند.

وی گفت: در دنیا با تغییر وزیر؛ تغییرات واقعی در سیستم مدیریتی روی می‌دهد و قرار نیست با تغییر وزیر فقط چند اسم تغییر کند و بدتر از همه اینکه جای وزرا در کابینه تغییر کند.

واعظی آشتیانی تاکید کرد، مردم شاهد مدیریت غلط حاکم بر وزارت صمت بوده‌اند و رفتن وزیر مربوطه به وزارت رفاه بدون اینکه پاسخگوی کارنامه مردودی و پرآسیب خود باشد را فراموش نکرده و نوعی دهن‌کجی به خواست‌های خود می‌دانند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به نقش مجلس گفت، مردم کارنامه مجلس را خوب ارزیابی نمی‌کنند و درصورتی که مجلس در این مرحله هم تغییرات را به شیوه سطحی که دولت دنبال می‌کند بپذیرد و نقش واقعی خود را ایفا نکند، در انتخابات آینده از طرف مردم جریمه خواهد شد. نمایندگان فکر نکنند که می‌توانند با مخفی شدن پشت حاشیه‌سازی‌ها و اظهارات بی‌ربطی که دغدغه مردم نیست، کارنامه ضعیف خود را بپوشانند.

وی در پایان گفت، متاسفانه کم نیستند کسانی که در مجلس از ابزارهای استیضاح و تغییر به عنوان ابزارهای تعقیب منافع شخصی استفاده می‌کنند، و مطمئن باشند که مردم کاسبی با آرایشان را می‌بینند و فراموش نمی‌کنند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.