مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی گفت: طرح سازگاری با کم‌آبی در ۲۸ شهرستان خراسان‌رضوی مصوب شد.

طرح سازگاری با کم‌آبی در ۲۸ شهرستان خراسان‌رضوی مصوب شد

به گزارش قدس آنلاین، محمد علایی گفت: در استان خراسان رضوی سالانه ۷۵۰ میلیون متر مکعب بیش از میزان تغذیه سفره‌های زیرزمینی از آنها برداشت می‌شود و با توجه به وضعیت بحرانی کنونی برنامه‌ریزی برای این است که این میزان تا سال ۱۴۰۵ به صفر برسد.

وی با اشاره به آب و هوای خشک و نیمه خشک استان خراسان رضوی تأکید کرد: نیاکان ما سال‌های سال با همراهی و بر پا کردن تمدن کاریزی توانستند مصرف آب خود را مدیریت کنند و ما نیز باید همین الگو را پیشه کرده و به عبارت دیگر به همان اندازه‌ای که آب داریم استفاده کنیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی کاهش مصرف آب را نوعی تکلیف دینی دانست و خاطرنشان کرد:  کاهش حجم هدررفت آب در شبکه‌های شهری و روستایی، پیشگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز، پر کردن چاه‌های غیرمجاز و برخورد با اضافه برداشت بهره‌برداران از چاه‌های مجاز از موضوعاتی است که بخش دولتی باید برای مصرف بهینه آب به آن ورود کند.

علایی ادامه داد: همچنین کاهش مصرف آب در بخش‌های کشاورزی و صنعت، افزایش بهره‌وری آب به طوری که نه تنها به تولید صدمه نخورد بلکه توسعه این حوزه را هم به همراه داشته باشد و استفاده چند باره از آب با استفاده از عملیات تصفیه و بازگردانی از دیگر اقداماتی هستند که می‌توان برای حفظ آب انجام داد.

وی انجام عملیات آبخوان‌داری و آبخیزداری را از موضوعات بسیار مهم برای حفظ منابع آبی دانست و خاطرنشان کرد: همچنین نیاز است که شهرداری‌ها نیز مصرف آب برای آبیاری فضای سبز شهری را تا ۳۰ درصد کاهش دهند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اهمیت مسئله سازگاری با کم آبی، تصریح کرد: در این زمینه طرح سازگاری با کم آبی در خراسان رضوی برای ۲۸ شهرستان و ۳۷ محدوده مطالعاتی مصوب شده است.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.