روزنامه رای الیوم با ارائه ده توصیه، از مقامات سعودی خواست برای برون‌رفت از بحرانی که بعد از ناپدید شدن جمال خاشقجی به وجود آمده است به این توصیه‌ها عمل کند.

ده توصیه به عربستان که می‌تواند آن را از بحران کنونی نجات دهد

 به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه اینترنتی رای الیوم در یادداشتی به قلم حمدی جوارا نوشت: این صحنه تاریک نیست و عربستان می‌تواند خود را از این موقعیت نجات دهد. بدون شک از زمانی که عربستان خود را به دامان آمریکا انداخت اعتماد امت اسلامی به ریاض متزلزل شده است، اما معتقدم هنوز فرصت برای خروج از تنگنا و بازگرداندن اعتماد به امت اسلامی و حتی چشم‌پوشی از اشتباهات کشنده محمد بن سلمان وجود دارد. ده اقدام هست که ولیعهد باید خودش انجام دهد و بدون تردید با آنها رو به رو شود.

نخست: آزادی فوری جمال خاشقجی یا اعلام کشته شدن او و اظهار تاسف و عذرخوهی از امت اسلامی است.

دوم: پایان دادن فوری به جنگ یمن و اخراج همه نیروهای خارجی از خاک این کشور و اعلام آغاز بازسازی و ورود به گفتگوی مستقیم با انصارالله برای رسیدن به توافق سیاسی بین همه یمنی‌ها بدون آن که هیچ گروهی کنار گذاشته شود.

سوم: آزادی فوری و بدون قید و شرط همه زندانیان سیاسی از جمله فعالان حقوق‌بشر و علمای دینی و عذرخواهی از آنان و بازگرداندن اعتبار به آنها.

چهارم: ورود مستقیم به آشتی داخلی با مردم کشور در داخل و خارج و عفو کسانی که در تبعید هستند و دادن خسارت به آنها برای جبران سال‌های تبعید و ارائه تضمین های بین‌المللی در این زمینه.

پنجم: انحلال هیئت موسوم به علمای بزرگ و سازمان های وابسته به آن و پایان دادن به نقش آنها در کنترل مردم و تشکیل یک شورای دیگر از علما که اعضای آن از بین علمای بزرگ و استادان دانشگاه ها انتخاب شوند نه با فرمان پادشاه.

ششم: پایان دادن به روابط مشکوک ریاض با دشمنان امت اسلامی و برائت از حمایت هایی که از کودتاچیان و ظالمان و توطئه‌گران علیه امت اسلامی می شود.

هفتم: پایان دادن به سیاسی کردن حج و عمره و پایان دادن به ممنوعیت (ورود به عربستان و زیارت) برای کسانی که رویکرد سیاسی متفاوتی دارند و شفافیت در نحوه هزینه ناشی از درآمدهای حج و عمره و سپس توزیع آن در میان امت اسلامی به خصوص مستضعفان و آغاز فعالیت های خیرخواهانه بر اساس این درآمدها.

هشتم: پایان دادن به سیستم حکومتی مبتنی بر کفالت و زورگویی (به اتباع خارجی) و دادن آزادی به کارگران خارجی برای این که هر زمان مایل بودند بتوانند کار را رها کنند و به کشور خود بازگردند و عدم ضبط گذرنامه‌های آنان.

نهم: پایان دادن به رنج خارجی‌های مقیم عربستان و اعطای تابعیت به کسانی که در این کشور متولد می‌شوند و فراهم کردن امکان برخوداری از همه تسهیلات برای خانواده‌های آنها تا بتوانند در سرزمین وحی و شهر پیامبر (ص) زندگی کنند که چه بسا ایشان از آنچه امروز بر آنها می گذرد شرمگین هستند.

دهم: باید به مقام نبوت و صحابه و تاریخ اسلام احترام گذاشته شود و هر خطایی که باعث مخدوش شدن چهره قدسی حرمین شریفین در جهان شود مورد پیگرد قرار گیرد.

البته این ها راهکارهایی برای آشتی با امت اسلامی و بازگرداندن عربستان به جایگاهش به عنوان نماینده اسلامی سنی بود. ریاض باید با ایران هم مذاکره کند تا راه حل ریشه‌ای برای مشکلات امت اسلامی پیدا شود. اما باید قبل از هر چیز فورا سرنوشت جمال خاشقجی به عنوان نخستین گام برای برون رفت از بحران کنونی مشخص شود.

نویسنده این گزارش در پایان تاکید کرد: تاکید می‌کنم هر ساعتی که بدون حل این موضوع می‌گذرد به معنای بحران زایی بیشتر و هدف قرار گرفتن نظام کنونی سعودی است چون مطالبه حقوقی برای پیگرد عوامل این جنایت ممکن است ولیعهد را هم هدف قرار دهد. به علاوه قطع سرمایه‌گذاری‌های خارجی و توقف اصلاحات اقتصادی مورد نظر و خشم مسلمانان از کشوری که مقبره بهترین انسان را در خود دارد، به دنبال خواهد داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.