ایلام- دکتر مهتاب شاهماری گفت: کمبود اقلام دارویی همواره و در شرایط عادی کشور هم وجود داشته و دارد و بسته به شرایط؛ تعداد اقلام مشمول کمبود ممکن است افزایش یابد.

کمبود اقلام دارویی موجب اختلال در روند درمان بیماران نمی‌شود/ کمبود دارو در استان به دلیل شرایط سخت‌گیرانه شرکت‌های توزیع‌کننده

مهتاب شاهماری معاون غذا و دارو علوم پزشکی استان ایلام روز یک شنبه در گفتگو با قدس آنلاین، با بیان اینکه تأمین دارو در ایلام تابع شرایط کشور است، اظهارداشت: کمبود و یا کاهش برخی اقلام دارویی همواره و در شرایط عادی کشور هم وجود داشته و دارد، اما برای کاهش اثرات تحریم‌ها در بازار دارویی کشور،   تصمیمات مناسبی از سوی دولت اتخاذ شده است.

وی با اشاره به اینکه  برای رفع نیاز بیماران خاص در استان مشکلی نداشته ایم و خدمات به این بیماران در راستای بسته های خدمتی طرح تحول نظام سلامت در حال انجام است، افزود: تعداد محدودی از اقلام تجویزی برای بیماران صعب العلاج مشمول کمبود کشوری بوده که هفته گذشته توزیع آنها انجام و کمبود آنها مرتفع شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام به وضعیت اقلام دارویی بیماری های صعب العلاج اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از کالای ایرانی و برنامه دولت در این راستا، شرکت های دارویی تولیدات خود را روانه بازار کرده و در برخی موارد جایگزینی تولیدات داخلی به خوبی توانسته نیاز بیماران را مرتفع کند.

مهتاب شاهماری یکی  از گلایه های بیماران از حوزه دارو را افزایش تعداد کمبود اقلام دارویی برند عنوان و تصریح کرد: داروهای تولید داخل با کیفیت مناسب در بسیاری از موارد توانسته اند نیاز بیماران را مرتفع سازند و کمبود اقلام دارویی در حدی نیست که موجب اختلال در روند درمان بیماران شود و در حال حاضر توزیع دارو در داروخانه های استان از طریق ویزیت مستمر بیش از ۴۰ شرکت توزیعی خارج از استان و ۲۳ شرکت توزیع دارویی مستقر  در داخل استان،   به صورت منظم انجام می شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام مشکل اصلی داروخانه های استان را عدم نقدینگی کافی برای خرید دارو عنوان کرد و ادامه داد: بعلت شرایط اقتصادی کنونی، شرایط فروش توسط شرکت های توزیع کننده دارو سخت گیرانه شده و در برخی موارد کمبود دارو به این دلیل در استان اتفاق می افتد.

مهتاب شاهماری با بیان اینکه در هفته های اخیر سازمانهای بیمه گر بطور متوسط مطالبات داروخانه های سطح استان را تا خرداد ماه پرداخت کرده اند، یادآور شد: سازمان های بیمه گر با داروخانه های ایلام همکاری مناسبی داشته اند .

وی با قدردانی از پیگیری سازمانهای بیمه گر پایه و مکمل در پرداخت مطالبات به داروخانه ها، ادامه داد: با توجه به لزوم تامین به موقع دارو،   پیگیری و پرداخت مطالبات داروخانه ها بر اساس ماده ۳۸ مورد انتظار است .

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با بیان اینکه بیماران میتوانند کمبودهای دارویی را از طریق سامانه ۱۹۰ اعلام و پیگیری کنند، خاطرنشان ساخت: دانشگاه علوم پزشکی ایلام از تمام ظرفیت های قانونی خود جهت تامین داروی بیماران استفاده خواهد کرد .

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.