استاندار خراسان رضوی گفت: فرمانداران باید در بازارها حضور پیدا کرده و به بررسی کالاها بپردازند و با مردم ارتباط نزدیکی داشته باشند که این امر بسیار مهم و تاثیرگذار است.

فرمانداران به بازارها بروند و با مردم در ارتباط باشند

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا رشیدیان شب گذشته ۲۱ مهرماه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در استانداری، اظهار کرد: ما در رابطه با طرح‌های اقتصادی برای مناطق محروم و روستایی که یکی از اقدامات جدی دولت خصوصا در دولت دوازدهم بوده، با کسب نظر مقام معظم رهبری و تاییدیه مجلس شورای اسلامی، ۱۲ هزار میلیارد تومان برای این موضوع به صورت تسهیلات ارزان قیمت  اختصاص دادیم.

وی افزود: در مرحله اول حدود ۲۴۰ میلیارد تومان به بانک‌های عامل در استان ابلاغ، بیش از ۳۵ هزار طرح از روستاها جمع‌آوری و بیش از دو سوم رد شد، به این دلیل که این طرح‌ها متناسب با اهداف اقتصادی نبودند و تنها برای گرفتن تسهیلات ارائه شده بودند، بدون اینکه به مزیت‌های اقتصادی روستایی، زنجیره‌های ارزش افزوده و خوشه‌های تولید توجهی شده باشد.

رشیدیان بیان کرد: جهاد دانشگاهی در اجرای این پروژه کار مهمی انجام داد و بیش از حد انتظار واقع شد. روستاها به ۴۶۲ روستا ارتقا پیدا کرد که این امر به همت دانشگاهیان هم از لحاظ تعداد روستا و هم از نظر تعداد پروژه‌های مورد مطالعه قرار گرفته در این موضوع بود. این مطالعه زمانی کارایی و کارآمدی پیدا می‌کند که فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها در طرح‌های اقتصادی خود به این زنجیره‌های ارزش افزوده و خوشه‌های تولید که بر اساس مزیت‌های بالقوه در روستاها و ظرفیت‌ها و کشش‌های موجود در بازارها طراحی شده، توجه کنند.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: امیدواریم فرمانداران به عنوان مسئولین کارگروه‌های اشتغال و کارگروه‌های مربوطه در حوزه گسترش تولید و اشتغال شهرستان‌ها، به این موضوع توجه کنند. زمانی مطالعات ارزشمند تاثیر خود را در زندگی مردم می‌گذارند که همه ما متعهد شویم تا این مطالعات را اجرایی کنیم و اگر در جایی نقصی داشت، می‌توانیم آن را مورد بررسی قرار دهیم. زمانی که ما برنامه، طرح و هدف‌گذاری مشخصی نداشته باشیم، نمی‌توانیم به اشکالات رسیدگی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تمام فرمانداران موظف هستند که این طرح را اجرایی کنند و در این صورت باید ۲۳ هزار اشتغال از ۱۱۰ هزار اشتغالی که در  استان دیده شده، در حوزه‌های روستایی عملی شود که امیدواریم فرمانداران به این مهم توجه کنند. جهاد دانشگاهی در این مطلب این تعهد را دارندکه به عنوان مشاوران اجرای این پروژه در کنار فرمانداران تا مرحله عملیاتی شدن و پیش رفتن این پروژه‌ها خدمت و به مسائلی که حین اجرا به وجود می‌آید کمک کند تا بتوانیم به سرانجام مقصود برسیم.

رشیدیان در خصوص بودجه کشف‌رود، عنوان کرد: کشف‌رود بودجه مستقل دارد که به طور قطع پرداخت خواهد شد. کشف‌رود باید از ردیف خود پیگیری شود. بنای ما بر این بوده که با توجه به کاهش بودجه تمام کشور، از سهم درصدی حوزه آب با توجه به مشکلات در این حوزه نه تنها کم نکنیم بلکه آن را افزایش دهیم.

استاندار خراسان رضوی گفت: سند توسعه پایدار استان بر اساس برنامه ششم نوشته، تنظیم، مصوب و برای تهران ارسال شده است. این شورا و کارگروه بحث توسعه امنیت پایدار شرق و غرب است که از ۴۰ سال پیش در غرب و بعد نیز در شرق شروع شد. رویکرد اول آن بیشتر بحث ایجاد امنیت پایدار بود و بعد با توجه به تاثیرگذاری حوزه‌های اقتصادی و توسعه‌های عمرانی در حوزه مسائل امنیتی پایدار، به این مطلب از نگاه موضوع تاثیرگذاری آن پروژه‌ها در امنیت پایدار پرداخته شد.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد سند توسعه استان را ارائه کنیم، همان سند برنامه ششم در راستای سند چشم‌انداز است که باید دنبال شود. بیش از ۹ هزار میلیارد برای پروژه‌های استان تعیین شده که وجود خارجی ندارد. توسعه پایدار بدون توجه به مسائل فرهنگی، اجتماعی، ظرفیت‌ها و زمینه‌هایی که در حوزه‌های مختلف وجود دارد، ممکن نیست. مهلت یک هفته‌ای برای این طرح در نظر گرفته شده اما از این مهلت گذشته است. سند توسعه‌ای یک هفته‌ای وجود ندارد. باید با نگاه امنیتی، سند را واقعی کرد. حفظ جمعیت در مناطق مرزی به عنوان یک مسئله امنیتی برای ما فوق‌العاده اهمیت دارد.

رشیدیان گفت: برخی از اشکالات قابل رفع است، فرصت وجود دارد و باید کاری قانونی و اداری انجام شود تا مشکلی ایجاد نشود. فرصت هست تا اشکالاتی که در حوزه‌های عملکردی وجود دارند، حل شوند.

استاندار خراسان رضوی در خصوص سفر اربعین و دهه آخر صفر، تصریح کرد: مسئولین باید با تدبیر، هدایت و مدیریت مدیران به نحو موثر در سفر اربعین مشارکت داشته باشند. باید برای ارائه خدمت به زائرین در دهه آخر سفر و میزبانی از آن‌ها آمادگی داشت.

وی با بیان اینکه از زمان‌های تنش شدید قیمت ‌ها فاصله گرفتیم و جهت‌گیری و حرکت به سمت ثبات نسبی در شرایط بازار است، عناون کرد: با این وجود هنوز هم فشار بر مردم ما زیاد است و تمام دستگاه‌ها باید تلاش کنند و با اقدامات و هماهنگی‌های خود به دنبال کاهش فشار از روی مردم، ارائه خدمات مناسب برای مردم و پرهیز از ریخت و پاش‌های غیر ضرور باشند.

رشیدیان اضافه کرد: باید دقت شود که روی موضوع ارائه خدمات با کیفیت و با بهره‌وری بالاتر به مردم تمرکز بیشتری داشته باشیم، در این خصوص نیز نظارت مدیران و فرمانداران بسیار مهم است. فرمانداران باید در بازارها حضور پیدا کرده و به بررسی کالاها بپردازند و با مردم ارتباط نزدیکی داشته باشند که این امر بسیرا مهم و تاثیرگذار است.

استاندار خراسان رضوی گفت: حدود ۵۰ درصد تخصیص عمرانی به پروژه‌ها و دستگاه‌ها داده شده اما پیشرفت کار متناسب با این میزان نبوده که مدیران باید به این امر توجه کنند. اگر اشکالی در پیشرفت کار وجود داشته، باید پیگیری شود تا به پیشرفت نزدیک‌تر شوند.  

وی بیان کرد: مدیران باید همکاری‌های لازم را با معاونت عمرانی استانداری در خصوص واگذاری پروژه‌های جدید و نیمه تمام و حتی پروژه‌های تمام شده، با توجه به پیگیری ویژه‌ سازمان برنامه و بودجه و اقتصاد و دارایی، داشته باشند. با توجه به اینکه در مصوبات سران سه قوه حداکثر ظرفیت انعطاف را برای توجیه، اقتصادی بودن و ظرفیتی که در واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی دیده شده، باید از آن استفاده کرد. به هر میزان که ممکن است باید پروژه‌ها و طرحهای دولتی را به بخش خصوصی واگذار کرد.

رشیدیان خاطرنشان کرد: با توجه به تغییر و تحولاتی که در حوزه قیمت‌های مصالح داشتیم، بخشنامه‌های جدیدی در حوزه تعدیل قیمت‌ها ابلاغ شد که باید به آن توجه شود. در بسیاری از قیمت‌هایی که سال گذشته داشتیم، تغییراتی صورت گرفته که باید از این ظرفیت برای رفع مشکلات پیمانکاران استفاده شود.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: در گذشته ظرفیت تغییر و تحولات برای ثابت کردن اسناد خزانه اسلامی، تا ۱۵ درصد بود اما در حال حاضر به صورت کامل ۱۵ درصد در نظر گرفته شده است. باید از این ظرفیت استفاده شود تا پیمانکاران استفاده مناسبی ببرند.

وی اضافه کرد: نکته دیگری که جزو نگرانی‌های پیمانکاران بود، بحث تغییر قیمت‌های ناشی از کاهش قیمت برابری ارز با پول ملی بود که در بخشنامه جدید در این رابطه نحوه جبران آثار ناشی از تغییر قیمت ارز برای کالاهای متاثر از این موضوع در نظر گرفته شده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.