وقتی در محل پارک ویژه معلولان خودرومان را پارک می کنیم، موتور سیکلت مان را در روی رمپ ویژه عبور نابینایان متوقف می کنیم یا برای آنها در پیاده رو سد معبر می کنیم و یاپاسخ آنها را در پرسیدن نشانی و مسیر اتوبوس و زمان حرکت مترو با بی اعتنایی می دهیم نباید انتظار داشته باشیم این عزیزان ما را شهروندان خوبی بنامند.

چرا مسوولان مشکلات نابینایان را کمتر می‌بینند؟/قانون حمایت از معلولان بودجه ندارد/ بهزیستی برای بیمه تکمیلی معلولان پول ندارد

به گزارش قدس آنلاین، نابینایان بخشی از جامعه و درصدی از خانواده های این جامعه  هستند و باید به عنوان قشر مهمی از شهروندان مورد توجه برنامه ریزان شهری و اجتماعی و فرهنگی قرار گیرند ،اما آنچه از شواهد بر می آید این است که به قول یکی از دوستان نابینایم گرچه گمان می‌کنیم که  نابینا ها چشم ندارند و نمی بینند ،اما این مسئولان هستند که چشم دارند ولی مشکلاتشان این قشر را  کمتر می‌بینند.

*فراموشی مسئولان از وعده‌های دهان پرکن برای نابینایان

این عزیزان نیز شهروندانی صاحب حقوق هستند که فقط از نعمت بینایی محروم هستند که توانمندی‌های بسیاری دارند و ثابت کرده اند در صورت بهره‌مندی از امکانات مورد نیاز حتی بهتر از افراد سالم شهرمان  استعدادهایشان را شکوفا و به جامعه خدمت می کننداما...

دوشنبه ۱۵ اکتبر روز جهانی عصای سفیداست. نابینایان، وکم‌بینایان و حتی افراد با نقص بینایی مانند دیگر شهروندان حق برخورداری و استفاده از خدمات و امکانات شهری و دولتی را دارند و باید حقوق آنها مورد توجه قرار گیرد امانگاه جامعه به  این قشر محدود به برنامه‌های روز عصای سفید شده و پس از آن مسئولان وعده‌های دهان پرکن خود را فراموش می کنند.

*دیده نشدن نابینایان آنها را منزوی می کند

 خانم فائزه توتونی کارشناس ارشد مترجمی زبان و عضو انجمن حامیان شهر بدون مانع در این  باره به خبرنگار قدس آنلاین می گوید:دیده نشدن نابینایان از سوی مسئولان و دستگاهههای خدمات رسان آنها را نامید، گوشه گیر و منزوی می کند.

وی می افزاید: گرچه از سوی شهرداری و برخی نهادها برای حل مشکلات این افراد تلاش شده و مثلا برای مناسب سازی و ایجاد گذرگاه مخصوص نابینایان درپیاده روها کار های خوبی صورت گرفته اما نبود اطلاع رسانی و نداشتن پیوست فرهنگی باعث شده این عزیزان نتوانند از رمپ های ویژه و همان امکانات حداقلی نیز استفاده کنند.

*حذف اردوها به دلیل کاهش اعتبارات

این همشهری روشندل و نخبه که در حوزه آموزشهای تخصصی و مترجمی دارای تالیفات کاربردی تحسین شده ای است و برای نابینایان تلاشهای زیادی دارد، یادآور می شود:در بهزیستی و نیزمرکز شهید جلیلیان برای کم بینایان کارهای فرهنگی خوبی آغاز شده است مثلا کتاب صوتی و بریل تهیه و ارائه می شود، در زیر فصلهای هنر ی جشنواره داریم، وبرای استعداد یابی این عزیزان  تلاش می شود اما به دلیل کاهش اعتبارات اردوها حذف شده وجذب نیروبرای خدمت به این قشر جامعه متوقف شده است.

این فرهیخته عضو جامعه نابینایان خراسان رضوی با بیان اینکه حتی برخی پیمانکاران شهرداری نیز در باره دلیل ایجاد رمپهای نابینایان در پیاده روها و اماکن عمومی توجیه نشده اند و در برخی موارد بودجه ها به هدر می رود، تاکید می کند:من از یکی از همین افراد پرسیدم چرا موزاییک های  برجسته نصب می کنید گفت برای زیبایی!

*هدایت نابینایان با رمپ پیاده رو به سمت پرتگاه!

وی تصریح می کند: این درحالی است که به دلیل نداشتن آگاهی لازم همین افراد در برخی موارد رمپها را به سمت پرتگاه یا موانع فیزیکی مانند نرده ها، پل ها و یا جوی خیابان هدایت می کنند که باعث آسیب دیدن افراد می شود-که برادر خودم برایش همین مشکل ایجادشدو سرش با دیواره فلزی پل هوایی برخورد کرد- و این نا آگاهی افرادخیلی آزار دهنده است.

این کارشناس ارشد مترجمی زبان همچنین با بیان اینکه رسانه ها بجز مناسبتها روزهای دیگر از نابیناها فراموش می کنند، می افزاید:سازمان جهانی یونسکو و شورای جهانی نابینایان روز ۱۵ اکتبر مصادف با ۲۳ مهرماه را به عنوان روز جهانی «عصای سفید» نامگذاری کرده اند وباید فرصتی  باشد مرور آنچه انجام شده و نیازهایی که این افراد در طول سال دارند تا هم مسئولان و هم مردم و سمنها برای حمایت هرچه بیشتر از حقوق این شهروندان که از نعمت بینایی محروم هستند تلاش کنند اما هنوز تا رسیدن به این مرحله فاصله زیادی داریم.

*از همه نابینایان عذر می خواهم؛ کوتاهی داشتیم و شرمنده ام

دکتر مسعود فیروزی معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ما می گوید: واقعیت این است که هنوز برای این عزیزان کار چندانی انجام نداده ایم، من خودم از همه نابینایان عذر خواهی می کنم که کوتاهی داشته ایم و شرمنده این عزیزان هستم.

وی با بیان اینکه دستگاههای دیگر نیز باید همکاری داشته باشند، می افزاید: اینکه همه مان کوتاهی داریم یک واقعیت است و باید جبران شود البته  بهزیستی به تنهایی نمی توان دهمه مشکلات را حل کند ودر مقابل این عزیزان  سمن ها وخود این عزیزان وظیفه مطالبه گری دارندو باید هم بهزیستی هم سمن ها و نهادهای دیگرخستگی ناپذیرانه تلاش کنند.

 *۶۰۰ هزار نفر سالمند و ۱۵ هزار نفر نابینا در خراسان رضوی

این مقام بهزیستی با اشاره به آمار معلولان با نقص بینایی و نابینای استان خراسان رضوی یادآور می شود: ۶۰۰ هزار نفر سالمند و ۱۵ هزار نفر نابینا در استان وجود دارند و با توجه به پردامنه بودن مشکلات معلولان باید دستگاههای دیگر نیز به کمک این نهاد حمایتی حل مشکلات این عزیزان بیایند.

وی همچنین به قانون الزام آور استخدام ۳ درصد معلولان در دستگاههای دولتی اشاره کرده و می گوید: این سالهااصلا استخدام دولتی وجود ندارد که بخواهیم مطالبه گر ۳ درصد باشیم از سویی موانع و بهانه ها باعث دور ماندن این عزیزان از حقوق  اولیه شان شده است.

*لزوم بازنگری در اجرای قانون استخدام ۳ درصد معلولان

وی تصریح می کند: مثلا برای آزمونهای استخدامی از کم بینا ها و یا حتی افراد با نقص  بینایی مانع استخدام گذاشته شده است در صورتیکه بسیاری از توانایی هایی که همین عزیزان کم بینا دارند برخی افراد سالم ندارند و باید در این قانون بازنگری شود.

دکتر فیروزی همچنین با تاکید بر اینکه کار فرهنگ سازی و رسانه ای بر عهده بهزیستی نیست در ادامه بیان می کند:ما دست یاری به سوی رسانه ملی و نیز جراید دراز کرده ایم و همه رسانه ها  باید در این زمینه همکاری کنندو اطلاع رسانی در اختیار بهزیستی نیست.

* قانون حمایت از حقوق معلولین بدون بسته بودجه ای

به گفته این مقام حمایتی قانون حمایت از حقوق معلولین که امسال ابلاغ شده است خیلی کارگشا و کامل است اما ردیفهای اعتباری اش پیش بینی نشده بود امیدواریم از سال آینده تلاش شود تا کامل اجرا گردد.

وی یادآوردر باره مناسب سازی محیط برای تردد معلولان-بویژه نابینایان- نیز یاددآو می شود: هنوز بصورت کامل زیر ساختها فراهم نیست، گرچه شهرداری تلاش می کند و رمپ ایجاد می کند اما اطلاع رسانی کافی نبوده و مردم اصولا از ایجاد این زیر ساختها و کاربری اش  اطلاع کافی ندارند.

*وجود دست نامرئی برای جلوگیری از پیشرفت نابینایان

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در باره مشکلات این افراد در سطح جامعه و با گلایه از عدم درک نارساییهای آنان بیان می کند: متاسفانه یک دست نامرئی برای جلوگیری از پیشرفت این افراد (نابینایان و نیز معلولان) در جامعه وجود دارد و به همین دلیل هنوز درک کاملی از نیازهای بحق آنان در بین مردم و مسئولان ایجاد نشده است.

وی می افزاید: توانبخشی مبتنی بر جامعه یک نیاز ضرور ی است تا این عزیزان بتوانند در جامعه وموفق تر ظاهر شوند همچنین کمک سمنها و خانواده ها  ونیز نهادهای حمایتی همه باید برای حل مشکلات نابینایان به میدان بیایند.

*عدم همکاری بیمه ها برای بیمه تکمیلی

مثلا در بحث بهداشت و درمان ، بهزیستی اعتبار کافی ندارد ودستگاههای دیگرنیز مسئولند و در بحث درمان باید بیمه ها برای بیمه تکمیلی همکاری کنند اما اینگونه نیست همچنین رسانه ها فقط در مناسبتهای روز جهانی از معلولان و نابینایان  یاد می کنند و تا سال آینده فراموش می شودبه همین دلیل شناخت کافی از نیازهای این عزیزان ایجاد نشده و نابینایان همچنان گمنام هستند.

دکتر فیروزی وجود نخبگان و دانش آموختگان موفق در بین این عزیزان را باعث افتخار خراسانیها دانسته و می گوید: افراد دارای معلولیت از توانمندی بالایی در جامعه برخوردارند وبرای دفاع از حقوق آنها باید همه مان سنگ تماام بگذاریم.

*تیم پر افتخار ۲۱ نفره المپیک از خراسان رضوی

وی تصریح می کند: مثلا در رشته های ورزشی همین المپیک جاکارتا باعث سربلندی استانش شده اند و از تیم ۱۰۰ نفره ۲۱ نفرشان از خراسان رضوی هستند که مدالهای خوشرنگی گرفته اند و درجشنواره های مختلف نیز خوش درخشده اند.

این مسئول امور نابینایان بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه همکاری‌هایی با شهرداری و سایر ارگان‌های مربوطه در این راستا انجام شده اما هنوز با حد مطلوب فاصله بسیار داریم و باید در مقابل نیازهای روشندلان هم افزایی، همدلی و تلاش شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.