علیرضا صحرایی گفت: ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار مناطق سیل خیز بحرانی در استان خراسان داریم که ۲۵ شهرستان و چیزی در حدود ۵۰۰ روستا از استان تحت تاثیر سیلاب های مخرب هستند.

۲۵ شهرستان خراسان رضوی در معرض سیلاب های مخرب هستند

علیرضا صحرایی در جمع خبرنگاران و در محل یکی از پروژه های آبخیزداری که در حوضه آبریز شهرستان طرقبه شاندیز درحال اجراست، در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص وضعیت استان در مواجه با سیلاب ها گفت: به جهت کاهش اثرات تخریبی سیلاب کارشناسان منابع طبیعی، اقدام به تهیه نقشه سیل خیزی برای استان کرده اند. با این نقشه مشخص می شود که از لحاظ بروز سیلاب های مخرب، کدام مناطق از استان بحرانی، نیمه بحرانی و فوق بحرانی است. بر همین اساس مناطق را اولویت بندی کرده و پروژه های آبخیزداری را اجرا می نماییم.

وی افزود: اولویت ما بر اساس سیل خیزی مناطق است. به خصوص مناطقی که تراکم جمعیتی بیشتری را دارا باشند و یا مکان هایی که دارای مناظر طبیعی هستند و مورد استفاده مردم قرار می گیرند. در این مناطق در صورت بروز بارش های رگباری و ایجاد سیلاب بیشترین خسارت مالی و جانی را خواهیم داشت. لذا اجرای پروژه های آبخیزداری برای جلوگیری از بروز سیلاب های مخرب ضروری است و در اولویت کاری ما قرار دارد.

وی بیان داشت:بر اساس نقشه سیل خیزی استان ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار مناطق سیل خیز بحرانی داریم. یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مناطق فوق بحرانی هستند. ۲۵ شهرستان و چیزی در حدود ۵۰۰ روستا از استان تحت تاثیر سیلاب های مخرب هستند. لذا جلوگیری از بروز سیلاب در این مناطق در اولویت کاری ما قرار دارد.

وی تنها راه مقابله با سیلاب را احداث پروژه های آبخیزداری عنوان کرد و گفت: متاسفانه اثرات تغییر اقلیم در جهان، در مناطق خشک اثرگذاری بیشتری داشته است. تغییر الگوهای بارشی باعث شده است که بارش ها با شدت بسیار زیادتری اتفاق بیافتد که منجر به سیلاب می شود. یعنی بارشی که سالهای نه چندان دور در مدت زمان بیشتر و با شدت کمتری رخ می داده است امروزه همان حجم آب با زمان کمتر و شدت بیشتری نازل می شود. این موضوع اهمیت اجرای پروژه های آبخیزداری را برای ما نشان می دهد.  

وی ادامه داد: بوسیله احداث بندهای خاکی یا سنگی ملاتی و یا گابیون، زمان جاری شدن سیلاب را طولانی تر می کنیم. در نتیجه آبهای جاری شده در کانال های بالادست دیرتر با یکدیگر تجمیع  می شوند و حجم آب موجود در رودخانه اصلی بدون اضافه شدن سیلاب های دیگر از منطقه خارج می شود. این کار باعث می شود که قدرت تخریب و ضرر رسانی سیلاب کاهش یابد.

مهندس صحرایی اظهار کرد: از دیگر اهداف ساخت پروژه های آبخیزداری افزایش پوشش گیاهی در منطقه است. در مناطقی که پوشش گیاهی زیاد باشد در حدود ۴۰ برابر در مقایسه با مناطق بدون پوشش گیاهی، نفوذ آب در زمین افزایش پیدا میکند. این کار باعث ذخیره آب و تغذیه منابع آب زیرزمینی است.

وی عنوان کرد: اکنون بیش از ۹۰ پروژه آبخیزداری در استان در حال اجراست.  ۶۴ پروژه توسط مردم محلی و با همکاری آنها و ۳۳ پروژه از محل اعتبارات استانی در حال ساخت است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بیان کرد: بر اساس ابلاغ مقام معظم رهبری برای مقابله با دو معضل خشکسالی و ریزگردها در کشور مجوز برداشت ۱۵۰ میلیون دلار از  صندوق توسعه ملی صادر شد، که مبلغ  ۲۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سهم خراسان رضوی است. پس از این موضوع بود که روند ساخت پروژه های آبخیزداری شدت گرفت و تاکنون پیشرفت خوبی در این زمینه داشته ایم. امیدواریم تا پایان آذرماه به تمام برنامه ای که برای امسال در نظر گرفته بودیم دست یابیم.

وی گفت: به جز پروژه هایی که از طریق اعتبارات استانی در حال احداث است، ۳۰ درصد پروژه های دیگر هم وجود دارد که با مشارکت مردم و روستاییان منطقه در حال اجرا داریم. برخی از آنها مربوط به پروژه های بیولوژیکی است. این پروژه ها در  ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار در حال اجراست که باعث می شود پوشش گیاهی منطقه افزایش یابد.

وی با ذکر این نکته که اولویت اول ما افزایش پوشش گیاهی توسط مردم است خاطرنشان کرد: با اجرای پروژه های آبخیزداری، قنات روستا پر آبتر و فضای سبز و پوشش گیاهی آن منطقه بیشتر می شود. لذا روستاییان اهمیت این پروژه ها را می دانند و خودشان با جدیت در اجرای آن با ما مشارکت می نمایند. در واقع پروژه هایی که مردم بیشترین تقاضا و مشارکت را داشته باشند در اولیت اجرا قرار خواهند گرفت.

وی افزود: استفاده از کمک های مردمی جزئی از اهداف سازمان است. زمانی که مردم خصوصاً در پروژه های بیولوژیکی احساس مسئولیت و مشارکت می کنند، قدر این پوشش گیاهی را هم بیشتر می دانند و خودشان در حفظ آن تلاش مضاعفی خواهند داشت.

سالانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب توسط سازه های آبی استان کنترل می شود.

در ادامه معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: یکی از اقدامات مهم آبخیزداری، پخش سیلاب در حوزه هایی است که دارای قابلیت هستند. یعنی از دشت هایی که عرض زیاد و شیب کم دارند استفاده می شود. این کار باعث می شود که سفره های زیرزمینی در پایین دست غنی شوند.

محمود روشندل افزود: با آموزش و اجرای طرح های بیولوژیکی و بیومکانیکی، تغذیه سفره های زیرزمینی و استحصال آب از مناطق پایین دست و افزایش پوشش گیاهی مناطق تضمین می شود. این موارد باعث آبادانی روستا و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها می گردد.

وی بیان کرد: بر اساس برنامه ریزی و مطالعات در بخش آبخیزداری استان برای حدود ۲ میلیون ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های قابل فعالیت از لحاظ آبخیزداری مطالعه انجام شده است. این مناطق در قالب ۳۳۰ حوضه تقسیم بندی می شود که هزینه مطالعه و اجرای ۸۵ حوضه از آن به مساحتی بالغ بر ۲۵۰ هزار هکتار توسط خود مردم به صورت صددرصد، تقبل شده است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین براساس اعتباراتی که برای اجرای این پروژه ها در نظر گرفته شده است، تاکنون ۲۵ حوزه به مساحت ۱۶۰ هزار هکتار به صورت کامل اجرا گردیده و یک میلیون هکتار نیز در دست اجرا است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی اظهار داشت: بیش از ۷۵۰۰ هکتار فعالیت های بیولوژیک در نظر داشته و تعداد ۶۴ سازه مکانیکی در مسیر آبراهه ها برنامه ریزی کرده ایم که شامل ۲۳ مورد بند خاکی، ۳۵ مورد بند سیمانی و ۶ پروژه پخش سیلاب و یک مورد یک مورد هم سد زیرزمینی را برای اولین بار در استان اجرا خواهیم کرد.

وی افزود: بر اساس کل پروژه های آبخیزداری که در استان انجام داده‌ایم بیش از ۵۰۰ پروژه شامل بندهای خاکی سنگی ملاتی و گابیون اجرا کردیم. این پروژه ها می‌توانند سالانه در حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب را کنترل کرده و از سیلابی شدن آن جلوگیری نمایند

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.