شهردار مشهد در یکی از آخرین پستهای اینستاگرامی خود نوشته است: «هنر تجسمی می‌تواند زیبایی شهرها را دو چندان کند. متأسفانه شهر ما از این هنر کمتر نصیب برده است. ان‌شاءالله هنرمندان مشهدی در این راه بکوشند و مشهد را تحت تأثیر قرار دهند». تقی‌زاده خامسی این متن را با درج تصاویری از المانهای کشورهای مختلف همراه کرده است.

«هنرهای شهری»؛ مشهد بی‌بهره است یا شهرداری همراه نیست؟

این در حالی است که مشهد دست کم در طول یک دهه اخیر قطب هنرهای شهری بویژه در حوزه تجسمی در کشور بوده و هنرنمایی هنرمندان مختلف کشور با محوریت هنرمندان مشهدی در قالب جشنواره‌های نوروزی (استقبال از بهار و بهار فیروزه‌ای) یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری کشور را در این شهر نمایان ساخته است. جشنواره‌هایی که البته امید می‌رفت در دوره جدید مدیریت شهری نیز با قوت ادامه یابد. اما نوروز سال ۹۷ با ورود مستقیم شهردار مشهد به فرایند انتخاب آثار تجسمی برای اکران نوروزی در شهر مشهد و کم کردن تعداد آثار انتخاب شده، حاشیه‌هایی را میان هنرمندان ایجاد کرد.

در همین زمینه تعدادی از هنرمندان عرصه تجسمی در گفت‌وگو با قدس درد دل‌های خود را در خصوص بها ندادن به هنرشان توسط مسئولان ذیربط و شهرداری مشهد بازگو کردند.

شهردار دعوت نکرد

یک استاد مجسمه سازی درباره پست جدید اینستاگرامی شهردار مشهد می‌گوید: از آغاز شروع طرح زیباسازی شهر مشهد به کمک هنرهای تجسمی یک دهه گذشته است و طی این مدت اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است؛ اما متأسفانه این روزها آثار هنرمندان عرصه تجسمی در مشهد دیده نمی‌شود.

علی ارغیانی ادامه می‌دهد: به اعتقاد من علت این موضوع به خاطر عدم رابطه واقعی شهرداری با انجمن‌ها و هنرمندان است.

وی تأکید می‌کند: این ارتباط یک طرفه است و تا زمانی که هنرمندان شهرمان دعوت نشوند، نمی‌توان توقع داشت و گلایه کرد که چرا شهرمان در زیباسازی از هنرهای تجسمی بهره نبرده است.

یکی دیگر از هنرمندان پیشکسوت شهرمان هم دراین باره می‌گوید: طی سال‌های اخیر مشهد در مقایسه با کلانشهرهای کشورمان، در استفاده از هنرهای تجسمی در زیباسازی شهری وضعیت خیلی خوبی داشته است.

استاد حسین دریابین می‌افزاید: اما متأسفانه در شرایط فعلی مثلاً برای ساخت یک کار حجمی در یک میدان، با توجه به نوع قراردادهای شهرداری رغبتی برای هنرمندان ایجاد نمی‌کند.

هنرمندان منزوی شده‌اند

نقاش و طراح و مجسمه ساز هم اظهار می‌دارد: در یک دهه گذشته که هنرهای تجسمی در زیباسازی شهری آغازشد، آثار خوبی را شاهد بودیم. هنوز هم استادان بنام و پیشکسوت خوبی در شهرمان هستند، اما متأسفانه در حال حاضر همه آن‌ها منزوی شده‌اند و دعوت به کارنمی‌شوند و این می‌شود که آثاری که در حال حاضر در شهر می‌بینیم متأسفانه آثار قوی نیستند.

محمد خسروی ادامه می‌دهد: خلق و نمایش آثار تجسمی در شهر مشهد شروع خوبی داشت اما باوجود تجربه‌های قبلی، درحال حاضر با ضعف آثار مواجه‌ایم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.