فیلمنامه‌نویس و کارگردان مشهدی با اشاره به‌کاهش تعداد علاقمندان به‌بازیگری در آموزشگاه‌های سینمایی مشهد؛ گفت: بازیگری رشته‌ای لوکس بوده که در سبد مخارج خانواده های مشهدی جایی ندارد.

بازیگری؛ رشته لوکس و بدون جایگاه در سبد مخارج خانواده‌های مشهدی

به گزارش قدس آنلاین، با وجود تعدد کلاس‌های بازیگری در مشهد و کسب موفقیت‌های بازیگران تئاتر و سینمای این کلانشهردر سطح استانی و ملی، اما به‌نظر می‌رسد، میزان استقبال علاقمندان از آموزشگاه‌های سینمایی و شرکت در کلاس‌های آموزش بازیگری در مشهد کاهش یافته است، این میزان کاهش در تعداد فارغ‌التحصیلان این آموزشگاه‌ها مشخص می‌شود، گرچه آمار و ارقام دقیق یا رسمی از ادارات فرهنگی مرتبط در این خصوص اعلام نشده، اما هنرجویان و اساتید کاهش میزان استقبال علاقمندان از حضور در کلاس‌های بازیگری در آموزشگاه‌های آزاد سینمایی را بیان کنند.

افزایش نرخ کلاس‌های آموزشی؛ مشکل مهم هنرجویان

یکی از هنرجویان که تاکنون چند ترم در یکی از آموزشگاه‌های مشهد با شرکت در کلاس‌های بازیگری به یادگیری این رشته پرداخته است؛   می گوید: به‌نظرم آموزشگاه‌های بازیگری ظرفیت مهمی برای علاقمندان به‌این رشته محسوب می‌شوند، چراکه آنها می‌توانند علاقه خود را از طریق شرکت در کلاس‌های آزاد به‌یک هنر تبدیل کنند.

مرضیه یارمحمدی که دانشجوی سال سوم مطالعات خانواده نیز است، ادامه می‌دهد: یکی از مهم‌ترین مشکلات یا ضعف‌های این کلاس‌ها، افزایش نرخ کلاس‌های آموزشی است که کم‌کم سبب می‌شود، هنرجویان امکان حضور در این کلاس‌ها را به‌دلیل هزینه بالا و کیفیت پایین آن از دست بدهند.

رضا اردکانی سرشت نیز دیگر هنرجویی است که در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد بیان می‌کند: اگرچه نیمی از بازیگران سینما و تئاتر کشور از هنرمندان مشهدی هستند، اما متاسفانه آموزشگاه‌های سینمایی از این هنرمندان برای تدریس بهره نمی‌گیرند و این موضوع سبب می‌شود، کیفیت آموزش کاهش یافته و میزان استقبال نیز کم شود.

نبود تولید و ضعیف بودن آثار؛ دلیل ایجاد سکون در کلاس‌های آزاد بازیگری مشهد

یکی از فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان سینما در مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد با اشاره به‌اینکه نبود تولید و ضعیف بودن آثار، دلیل ایجاد سکون در کلاس‌های آزاد بازیگری این کلانشهر است؛ می‌گوید: اساتید مجرب بازیگری در آموزشگاه‌های سینمایی این کلانشهر وجود ندارد.

مهدی رضازاده که تجربه تدریس در برخی از آموزشگاه های آزاد سینمایی مشهد را در کارنامه فعالیت هنری خود دارد؛ با اشاره به‌کاهش تعداد علاقمندان به‌بازیگری در آموزشگاه‌های سینمایی مشهد؛ اضافه می کند: بازیگری رشته‌ای لوکس بوده که در سبد مخارج خانواده های مشهدی جایی ندارد و این موضوع سبب شده تا مراجعه به آموزشگاه های آزاد بازیگری در مشهد کمتر شود.

این فیلمنامه نویس و کارگردان سینما در مشهد با انتقاد از ضعف برخی از اساتید در تدریس بازیگری در این آموزشگاه‌ها؛ بیان میکند: آن گروه از اساتید مجرب نیز ممکن است بعد از مدتی تصمیم بگیرند به‌جای حضور در آموزشگاه‌های آزاد مشهد به‌آموزشگاه‌های شهرهای دیگر همچون تهران بروند.

وی انگیزه اصلی افرادی که در کلاس‌های بازیگری شرکت می‌کنند را شهرت، ثروت و محبوبیت توصیف می‌کند و می‌افزاید: تعدادی از این افراد هم هستتد که انگیزه‌های ملی و ارزش‌آفرینی برای هنر را دارند، اما برای اغلب هنرجویان شهرت مهم‌ترین اولویت بوده، چراکه تصور این افراد از شرکت در کلاس‌ها، ثروتمند شدن و دستیابی به‌جایگاه اجتماعی است.

رضازاده ادامه می‌دهد: مدرسان به دلیل ضعف آموزشگاه‌ها در پرداخت‌ها و میزان کم مبالغ در نظر گرفته شده برای دستمزد تدریس، علاقه چندانی به‌تدریس نشان نمی‌دهند، این در حالی است که نه تنها آموزشگاه‌های آزاد سینمایی مشهد، بلکه سایر این مراکز در دیگر شهرهای کشور با وجود ظرفیت خوبی که برای تدریس در آموزشگاه‌ها دارند، با مشکل کمبود بودجه مواجه هستند.

اجرای طرح «ساماندهی آموزش تئاتر» در خراسان رضوی

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی نیز  با تاکید بر اینکه تنها نهاد رسمی و قانونی که می‌تواند وارد حوزه آموزش تئاتر و بازیگری شود، اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و در مرحله بعد، انجمن هنرهای نمایشی است؛ گفت: اداره ارشاد با ازائه مجوزهایی به‌آموزشگاه‌های دارای پروانه‌ فعالیت، اجازه برگزاری کلاس‌های بازیگری، کارگردانی، نویسندگی و رشته‌های هنری مرتبط را می‌دهد.

آرش خیرآبادی با اشاره به‌اینکه در حال حاضر ۴ آموزشگاه در مشهد دارای مجوز هستند؛ اضافه می‌کند: سایر افرادی که در مراکزِ دیگر یا به‌صورت فردی مشغول تدریس‌اند، غیرقانونی و بدون مجوز فعالیت می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: جریانی در آموزش تئاتر مشهد ایجاد شد که ابتدا به‌علت محدود بودن افراد، چندان جای نگرانی نداشت، اما به‌مرور زمان کسانی وارد فضای آموزش و تدریس بازیگری شدند که جایگاه علمی و ویژگی‌های لازم را نداشتند و خودشان هنوز در مرحله‌های پیش از هنرجویی به سر می‌برند، از همین رو با توجه به‌اهمیت موضوع، انجمن هنرهای نمایشی بحثِ آموزش را در دو، سه ماه اخیر، به‌عنوان یکی از چهار اولویت اصلی خود قرار داد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی بیان می‌کند: در حال حاضر، طرح جامعی در سه مرحله کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت آماده شده که نام آن به‌صورت خلاصه «ساماندهی آموزش تئاتر» در خراسان رضوی است، این طرح هم در این استان و هم در تهران بررسی شده و به‌زودی اجرایی می‌شود.

خیرآبادی یادآور می‌شود: در مرحله کوتاه‌مدت، چهار سال بر روی دو حوزه تربیت مربی و تربیت هنرجو تمرکز شده و انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی با همکاری آموزشگاه‌های دارای مجوز وارد بحث آموزش شده تا تصدی‌گری موضوع آموزش تئاتر را به‌مدت چهارسال بر عهده بگیرد.

وی با اشاره به‌اینکه در این برنامه، سه مورد لحاظ شده که باید حتما اجرا شود؛ متذکر می‌شود: اول «طرح درس» که از این به‌بعد توسط این انجمن به‌آموزشگاه‌ها ابلاغ می‌شود،   دوم «آزمون سراسری» که در سطح استان و پس از اتمام هر دوره آموزشی، برگزار می‌شود، سوم «ارائه گواهی پایان دوره» که بعد از تأیید انجمن، به‌همه هنرجویان اعطا می‌شود.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه تربیت مربی نیز برنامه‌ریزی ما بر این بوده که دوره‌هایی با عنوان «تربیت مدرسِ تئاتر» اجرا کنیم؛ ادامه می‌دهد: این موضوع نیز به‌زودی واردِ فازعملیاتی شده و در خراسان رضوی، طبق یک برنامه‌ی مشخص و مدون، اجرا می‌شود.

خیرآبادی یکی دیگر از اصول انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی را اجرای روی صحنه بازیگرانی که هنرجویان آموزشگاه ها هستند می داند و تصریح می‌کند: این موضوع برای این است که آموزش آنها تنها تئوریک یا صرفا اجرایی نباشد، به‌این ترتیب، محصولِ آموزش هنرجویان ترکیبی از دروس تئوری و عملی است.

وی با اشاره به‌اینکه به‌زودی در خراسان رضوی تحولی بزرگ در بحث آموزش تئاتر ایجاد می‌شود؛ اضافه می‌کند: در گام اول، سود این جریان به‌علاقه‌مندان و فعالان حوزه هنرهای نمایشی می‌رسد.

رئیس انجمن هنرهای نمیشی خراسان رضوی با بیان اینکه تاکنون در مشهد هیچ آموزشِ بازیگری در سطوحِ دانشگاهی وجود نداشته است، حمایت این انجمن را از این مقوله اعلام می‌کند و می‌گوید: در هفته‌های اخیر و طی جلسات برگزار شده با مسؤولان دانشگاه غیرانتفاعی فردوس، قرار شد تا بعد از سال‌ها، رشته‌ کارشناسی ادبیات نمایشی در این دانشگاه راه‌اندازی شود و انجمن هنرهای نمایشی، حمایت همه‌جانبه‌ خود را از راه‌اندازی این رشته اعلام کرده و همه امکانات بالفعل و بالقوه‌ خود را درراستای بهبود وضع آموزش آکادمیک در خراسان رضوی قرار می‌دهد.

خیرآبادی  می‌افزاید: با توجه به‌این برنامه به‌زودی طی امسال و سال آینده علاوه بر رشته ادبیات نمایشی، رشته کارگردانی و بازیگری در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز راه‌اندازی می‌شود.

وی یکی دیگر از برنامه‌های آموزشی این انجمن را برخورد با مدرسین غیرمجاز در خراسان رضوی عنوان می‌کند و می‌گوید: قرار است مدرسین تئاتر توسط انجمن هنرهای نمایشی این استان و زیر نظر کارگروهی ۱۵ نفره تأیید شوند و در صورت عدم تایید، امکان تدریس در آموزشگاه‌های آزاد سینمایی و کلاس‌های بازیگری را ندارند.

منبع:فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.