«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش برای نجات متحد سعودی خود از تنگنای قتل «جمال خاشقچی»، «مایک پامپئو» وزیر خارجه خود را عازم ریاض کرد.

 سه سناریوی آمریکا برای نجات عربستان سعودی از اتهام قتل "خاشقچی"

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در سفر به ریاض حامل راه‌حل‌هایی برای نجات عربستان سعودی از تنگنای قتل خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی است.

ترامپ در این باره روز دوشنبه‌ (دیروز) سعی کرد دربار سعودی را از اتهام قتل خاشقچی تبرئه کند و گفت که سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستانی در جریان مکالمه تلفنی با وی «کاملا از قضیه (خاشقچی) ابراز بی‌اطلاعی کرد».

رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت که «به نظر می‌رسد که قتل او (خاشقچی) توسط قاتلان خودسر صورت گرفته است».

روزنامه «القدس‌العربی» نیز به سه سناریو آمریکا برای حل بحران به وجود آمده برای عربستان سعودی در خصوص قضیه قتل خاشقچی خبر داد و نوشت: 

سناریو نخست این است که مسئولان امنیتی سعودی اعتراف کنند که قتل غیرعمدی بوده و در جریان بازجویی از خاشقچی در ساختمان کنسولگری یا منزل سرکنسول در نتیجه یک اشتباه رخ داده است و لذا آنها خواسته‌اند برای کتمان این قضیه آثار جرم را از بین برده و جسد را سر به نیست کنند.

سناریوی دوم این است که عربستان سعودی دستوراتی برای آزادی زندانیان سیاسی به خصوص فعالان جامعه مدنی و نیز آزادی شاهزاده‌هایی که از سال گذشته در هتل «رینز کارلتون» بازداشت شده‌اند، صادر کند.

سناریوی سوم که دشوارتر از همه است بررسی آینده «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی است چرا که با ماجراجویی‌های وی که تنها یک سال از ولایت‌عهدی او می‌گذرد، دشوار است که جامعه جهانی باقی ماندن او در قدرت را بپذیرد و اگر او پادشاه عربستان شود معلوم نیست که چه خواهد شد؟

خاشقچی که چندی بود به منتقد سیاست‌های آل‌سعود بدل شده بود، سه‌شنبه دو هفته پیش برای انجام امور اداری مربوط به ثبت ازدواج جدید خود وارد کنسول‌گری عربستان در استانبول شد ولی دیده نشد که از آن خارج شود. سه روز بعد رسانه‌های ترکیه از احتمال قتل او در کنسولگری خبر دادند.

بعد از آن روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داد که طبق شواهد، خاشقچی کشته شده و سپس برای انتقال راحت‌تر به بیرون، جسد او تکه تکه شده است (+). عربستان سعودی وجود خاشقچی در کنسولگری را منکر شد اما بعد از گذشت بیش از ده روز از حادثه گفت که با تحقیقات ترکیه همکاری می‌کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.