گیلان-فیروز فاضلی با تاکید بر فراگیری سواد رسانه‌ای، گفت: مشکل عمده این بخش عدم کاربردی و عملیاتی کردن مباحث آن در جامعه است.

ضرورت کاربردی‌کردن سواد رسانه‌ای در جامعه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، فیروز فاضلی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ، در کارگاه سواد رسانه‌ایی در مجتمع خاتم الانبیاء(صلی الله علیه و آله) رشت با بیان اینکه تک واژهها زبان نیستند بلکه ساختار، زبان را تشکیل می‌دهد گفت: طبق آخرین تعریف جهانی، باسواد کسی است که قابلیت تغییر داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه هر فردی دارنده نقشی در جامعه است افزود: تغییر از خودمان آغار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه رسانه فقط فضای مجازی را شامل نمی‌شود تصریح کرد: همانطور که تهدید به معنای محدود کردن رسانه خوب نیست، گسترش و توسعه آن هم مطلوب نیست.

فاضلی با تصریح اینکه در رسانه پردازش بیش از حد به یک بعد ما را از سایر ابعاد منحرف می‌کند گفت: همه رسانه‌ها با قدرت پیوند خورده‌اند که این قدرت فردی، اجتماعی و تصوری است.

وی با بیان اینکه در شفاف‌سازی باید به قدرت تصورسازی تاکید کرد، اظهارداشت: جلسات نباید تنها در بخش تئوری باقی بماند بلکه باید جنبه کاربردی و عملیاتی داشته باشد.

فاضلی با اشاره به سواد رسانه‌ایی تصریح کرد: مشکل ما در کاربردی کردن مباحث سواد رسانه‌ایی است.

رسانه‌ها تعیین کننده سبک زندگی هستند

معصومه نصیری، نیز در این مراسم با بیان اینکه رسانه فقط روزنامه و شبکه‌های مجازی نیست بلکه دارای ابعاد مختلفی است تصریح کرد: فیلم، انیمیشن، بازی‌های کامپیوتری و هر آنچه که پیامی را منتقل کند، رسانه نامیده می‌شود.

قائم مقام انجمن سواد رسانه‌ایی کشور با تاکید اینکه مخاطب دارای سواد رسانه‌ایی تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کند اذعان کرد: سواد رسانه‌ایی همان مهارت رسانه‌ایی است.

نصیری نخستین عامل در برخورد با شایعات را توجه به منبع پیام و چرایی ارسال پیام دانست و افزود: امروزه شبکه‌های ماهواره‌ایی فارسی زبان مخاطب را شناخته و مطابق با آن برنامه تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه رسانه باعث جابجایی ارزش‌ها شده است اذعان کرد: در دنیای امروز رسانه‌ها تعیین کننده سبک زندگی هستند.

قائم مقام انجمن سواد رسانه‌ایی کشور با بیان اینکه اصل مهم در سواد رسانه‌ایی درک خط‌های نانوشته بین پیام‌هاست تصریح کرد: باید دارای چنان توانمندی بوده که در عصر رسانه بتوانید اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنید در غیر اینصورت بازیچه دست رسانه‌ها خواهید بود.

وی با اشاره به فقر سواد رسانه‌ایی در جمع مسئولان، اصحاب رسانه و جامعه اذعان کرد: مشکل سواد رسانه‌ایی محدود شدن در دایره اساتید و عدم خروجی مناسب در جامعه است.

نصیری خواستار توجه به تکنیک‌های رسانه‌ای در انتشار اخبار شد و بیان کرد: رسانه توجه شما را به یک بعد معطوف و از سایر ابعاد جدا می‌کند.

وی تاکید کرد: برجسته‌سازی، بزرگنمایی، اصطلاح سازی، بازنمایی از تکنیک‌های رسانه‌ایی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.