مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: ۶۶ درصد طلاق‌ها در خراسان رضوی به صورت توافقی انجام می‌شود.

چند درصد طلاق‌ها در خراسان رضوی توافقی است؟

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا پوریوسف اظهار کرد: بیش از ۶۶ درصد طلاق‌ها در استان به صورت  توافقی و ۳۴ درصد طلاق‌ها یک طرفه انجام می‌شود. در بین طلاق‌های یک طرفه کمترین میزان طلاق به درخواست زوج است.

وی در خصوص مهمترین دلایل طلاق در خراسان رضوی گفت: طلاق یک پدیده چند عاملی است و به هیچ عنوان نمی‌توان یک عامل را برای آن مشخص کرد. عامل عدم مهارت زندگی خانوادگی و همچنین عدم مسئولیت‌پذیری افراد شاید مهمترین دلایلی باشد که بتوان برای طلاق ذکر کرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد: گرچه عواملی همچون اعتیاد و عدم اشتغال هم نقش موثری در طلاق دارند اما پدیده طلاق معمولا تک عاملی نیست و مواردی وجود ندارد که به دلیل فقط یک عامل طلاق گرفته شود. تجمع  دو یا چند عامل باعث می‌شود خانواده در معرض از هم پاشیدگی قرار بگیرد.

پوریوسف در خصوص طرح کاهش طلاق بهزستی استان تصریح کرد: در اصل باید تمام افراد جلسات مشاوره مددکاری، مشاوره حقوقی و مشاوره مذهبی قبل از طلاق را بگذرانند اما روند طرح مشاوره و سامانه طلاق  این اجازه را می‌دهد که همکاران ما در برخی موارد بدون گذراندن جلسات مشاوره اجازه طلاق را صادر کنند.

به این دلیل که تاخیر طلاق در برخی موارد ممکن است آسیب‌زا باشد و باعث خشونت شود مددکار چاره ای جز این ندارد که  هرچه زودتر با درخواست طلاق موافقت کند. برای حدود ۱۰ درصد متقاضیان، بدون  گذراندن مراحل مشاوره، اجازه طلاق صادر می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطر نشان کرد:همچنین برای تعداد بسیاری از افراد که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و تشخیص مددکار این است که  هزینه  مشاوره‌ها را نمی‌توانند پرداخت کنند، مشاوره‌ها به صورت رایگان انجام می‌شود. مرکز مشاوره دولتی هم داریم که افراد بی بضاعت را به آنجا می فرستیم تا با هزینه اندک این کار انجام شود.

پوریوسف در خصوص ایرادی که حقوقدانان به طرح کاهش طلاق بهزیستی گرفته‌اند و گفته‌اند مشاوره قبل از طلاق در قانون فقط برای طلاق‌های توافقی است، بیان کرد: اجرای اسن طرح با کمک دادگستری انجام شده است و به دنبال اینکه نتایج خوبی در طرح طلاق توافقی داشتیم با دستور مقام قضایی و رییس کل دادگستری استان تصمیم بر این شد در سایر انواع طلاق هم انجام شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: در شش ماه دوم سال ۹۶، سایر دعاوی خانواده را هم در بستر مشاوره قرار دادیم حدود ۸ ماه می شود این طرح در حال اجراست. کلیه دعاوی نفقه و تمکین قبل از اینکه به دادگاه خانواده بروند در مرکز کلینیک مددکاری انجام می‌شود. در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد دعاوی نفقه و تمکین هم به سازش منجر می‌شود و نیاز به طرح دعوا در محاکم قضایی نیست.

منبع :ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.