مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه نباید برای رفع مشکلات نیروهای نظامی را در برابر مردم قرار داد، گفت: به جای این کار باید بسته‌های فرهنگی و اجتماعی را اجرا کرد.

نباید بخاطر آب، نیروهای نظامی را در برابر مردم قرار داد
 
به گزارش قدس آنلاین ، محمد اعلایی در ستاد رفع موانع تولید و سرمایه گذاری کاشمر که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، با بیان اینکه تا شش دهه گذشته مساله‌ای به نام بحران آب نداشته‌ایم، گفت: در زمان ادیان گذشته آب مقدس بوده و حرمت آب را نگه می‌داشتند.
وی با اشاره به اینکه از سال 32 و به خصوص بعد از انقلاب که پول نفت وارد اعتبارات شد گمان کردند دیگر مشکلی نیست اما بعد از پنج دهه با بدترین شرایط در حوزه آب مواجه شدیم، افزود: اکنون شاهد نشست زمین در نقاط مختلف استان هستیم.
اعلایی با اعلام اینکه حرف بی منطقی است که می‌گویند کشاورزی منابع آبی را نابود کرده است، عنوان کرد: کل بحران آبی که در استان داریم نزدیک به یک میلیارد متر مکعب است که قابل حل است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اعلام اینکه متاسفانه در گذشته به کشاورزی کشور توجه نشده است، بیان کرد: با این شیوه نمی‌توان برای رفع بحران آب اقدامی کرد.
وی با بیان اینکه باید مسئله نبود آب به دغدغه‌ای جدی برای همه مردم تبدیل شود، گفت: هیچ اعتقادی به اجرای طرح‌های مدیریتی آب با کمک شورای تامین ندارم.
اعلایی با اشاره به اینکه نباید برای رفع مشکلات نیروهای نظامی را در برابر مردم قرار داد، گفت: به جای این کار باید بسته‌های فرهنگی و اجتماعی را اجرا کرد.
وی با اعلام اینکه باید مدیریت را به خود مردم سپرد، بیان کرد: معتقد نیستم که آب منطقه‌ای می‌تواند مشکل چاهه‌ای غیر مجاز را رفع کند چون تا این مساله تبدیل به یک عرف نشود نمی‌تواند آن را حل کرد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه 28 شهرستان در استان خراسان داریم که 28 سیمای آب هر شهرستان تهیه و تقدیم فرمانداران شده است، اظهار کرد: از سویی سیمای 37 محدوده مطالعاتی استان نیز تهیه و به استاندار داده شده است.
وی با اشاره به اینکه براساس طرح‌های تهیه شده اکنون میانگین حجم آب تجدید پذیر دشت کاشمر 87 میلیون متر مکعب در سال است، کسری مخزن دشت کاشمر را 36.2 دهم اعلام کرد و افزود: اضافه برداشت از این دشت بالغ بر 56 میلیون متر مکعب است.
اعلایی با بیان اینکه افت سفره آب زیر زمینی دشت کاشمر در 12 سال 16 متر بوده است، گفت: اکنون از منابع آب کاشمر 86.5 درصد در بخش کشاورزی، 11 درصد در شرب و بهداشت، دو درصد در خدمات و 0.6 دهم درصد در صنعت مصرف می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تا سال 1405 باید 36.2 دهم کسری مخزن دشت کاشمر را کاهش دهیم، ادامه داد: بارها گفته ام اگر برای خراسان رضوی تخصیص جدید بدهند اجرا نخواهم کرد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: اگر دشت ممنوعه است نباید به هر حوزه یک چاه داد بلکه از چاه‌های که قبلا تخصیص داده شده خریداری و جایگزین کنند.
وی با بیان اینکه نگاه به حوزه آب مالی نیست، اظهار کرد: هیچ تصمیمی در اتاق‌های دربسته گرفته نخواهد شد و در تمامی جلسات باید تشکل‌های بخش کشاورزی حضور داشته باشند.
اعلایی با اعلام اینکه همه معتقدیم کشور باید صنعتی و از سویی کشاورزی هم باید مدرن شود، بیان کرد: در این جلسه مقرر شد صورت‌جلسه ای با حضور مدیر آب منطقه‌ای، جهاد کشورزی، صنعت و انجمن صنفی کشاورزی تنظیم و کارگروهی تشکیل و طی یک ماه آینده بررسی شود که آب مورد نیاز بخش صنعت کاشمر را از کجا می‌شود تامین کرد.
در این جلسه تصمیمات دیگری در خصوص مشکل آب بخش کوهسرخ نیز گرفته شد. 
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.