استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اکثر برندگان المپیادهای ایران از کشورخارج شده‌اند و آنهایی هم که درداخل کشور باقی مانده‌اند، حمایت نمی‌شوند و کسی قدرشان را نمی‌داند؛ بنابراین آنها هم بزودی از کشور خارج شده و سودشان را دیگر کشورها می‌برند.

فرید حسینی: ایران نابغه‌پرور است/ متاسفانه اکثر ژن‌های خوب ایران مهاجرت می‌کنند

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: دکتر رضا فرید حسینی از سوی فرهنگستان علوم پزشکی کشور به عنوان دانشمند برگزیده سال ۹۷ معرفی شد؛ این استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد متخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی است؛ وی عضو هیئت مدیره بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد است و تاکنون بیش از ۴۰ کتاب تالیف کرده و ۱۰۰ مقاله تخصصی نوشته است؛ به این انگیزه قدس آنلاین گفتگویی را با این نخبه علم پزشکی ترتیب داده است که در ذیل می‌خوانید:

قدس آنلاین:کمی در خصوص انتخابتان به عنوان دانشمند برگزیده سال ۹۷ بفرمایید. این انتخابات تحت چه مراحلی و طی چه مقدماتی انجام میشود؟

فرید حسینی: همانطور که احتمالا برخی از افراد اهل مطالعه می‌دانند، ایران از قدیم دارای فرهنگستان علوم پزشکی بوده است که این فرهنگستان در بعد از انقلاب به چهار قسمت تقسیم شد که یکی از آنها فرهنگستان علوم پزشکی است و افرادی که عضو آن هستند به سه دسته تقسیم می شوند افراد ناپیوسته، افراد پیوسته و افراد افتخاری.

معمولا اعضای این فرهنگستان متشکل از نخبگانی از همه شهرهای ایران است؛ اعضای دائمی فرهنگستان که بیش از پنجاه نفر هستند معمولا هر ساله با بررسی پرونده افراد از بین اعضای دائمی یک نفر را با رای مخفی انتخاب می کنند؛ البته یکی دو سالی بود که این انتخابات متوقف شده بود ولی امسال بار دیگر با دستور ریاست جمهوری برقرار شد؛ ناگفته نماند که تمامی افرادی که در فرهنگستان حضور دارند جزو افراد نخبه هستند ولی دوستان به من لطف داشتند و امسال قرعه به نام من افتاد.

قدس آنلاین:از خودتان و سابقه علمی پژوهشی تان طی این سالها بگویید.

فرید حسینی:من و چند تن دیگر از دوستانم در شهریور سال ۱۳۵۶ به دعوت دانشگاه، از فرانسه به دانشگاه علوم پزشکی مشهد آمدیم؛ تخصص من در بیماریهای تنفسی است؛ تخصصم را از دانشگاه ولز انگلستان گرفتم و فوق تخصصم را در زمینه آلرژی و ایمنی شناسی بالینی از دانشگاه آمریکا کسب کرده ام.

 از سال ۱۳۵۶ هم تا به امروز بنیانگذار رشته آلرژی و ایمونولوژی با همکاری عده‌ای از همکاران دانشگاه تهران، در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده‌ایم که این رشته الان به صورت تخصصی و فوق تخصصی دانشجو می پذیرد.

قدس آنلاین:چرا این رشته تا به این حد بااهمیت است؟

فرید حسینی:شاید با توجه به زندگی مدرن است که این رشته اهمیت بیشتری پیدا کرده است و در ایران هم این دانشگاه به عنوان یکی از قطب های رشته آلرژی شناخته شده است که اتفاقا مقالات زیادی را هم از جمله مقالات من را در این زمینه و در مجلات معتبر دنیا منتشر کرده است.

قدس آنلاین:شما از منظر مقالات علمی پژوهشی تان دارای جایگاه ارزشمندی هستید . وضعیت انتشار مقالات و کتب علمی برای استفاده دانشجویان و پزشکان جوان تر  را در حال حاضر چگونه می بینید؟

فرید حسینی: همانطور که خودتان هم گفتید من کتاب ها و مقالات زیادی داشته ام که تا کنون منتشر شده است و اکثر کتاب های من هم از آن دسته کتاب هایی بوده که الان در دانشگاه تدریس می‌شود؛ نا گفته نماند که ترجمه اولین کتاب من به نام «ایمنی شناسی سلولی و مولکولی» چند سال قبل به عنوان کتاب سال شناخته شد و از دست ریاست جمهوری وقت مفتخر به اخذ جایزه شدم .

همچنین یک طرح پژوهشی هم داشتم که در زمان ریاست جمهوری مرحوم آیت الله رفسنجانی برنده جایزه خوارزمی شد؛ در زمان آقای احمدی نژاد هم نشان پژوهشی ایران به من تعلق گرفت و خوشحالم که می‌توانم از این طریق هم به بیمارانم و هم به دانشجویانم کمک کنم.

قدس آنلاین: آیا بودجه پژوهشی برای این تعداد نخبه ای که شما از آن یاد کردید کفایت می کند؟

فرید حسینی:نه اصلا! بودجه پژوهشی کشور ما خیلی اندک است حتی قبلا هم که مشکل اقتصادی خاصی نبود سهم بودجه های پژوهشی در ایران بسیار کم بود و به همین دلیل پژوهشگران ما نمی توانند در این زمینه به راحتی فعالیت کنند؛ من در خارج از ایران هم زندگی کرده ام اکثر کشورها بودجه پژوهشی خیلی زیادی دارند و به پژوهشگر اعتماد دارند و بودجه رادر اختیار خود آنها قرار می دهند؛ در حالیکه این اعتماد هنوز در ایران پایه گذاری نشده است؛ البته آنها از اعتماد کردنشان به دانشمندان کلی هم سود نصیبشان می شود؛ من در این زمینه نمونه های زیادی دیده ام که امیدوارم این اتفاق برای کشور ما هم بیفتد.

قدس آنلاین: از شیوه جدید زندگی گفتید و بیماری های آلرژی که مردم در فصول مختلف به آن دچار میشوند ، بیماری که این روزها  در حوزه تخصص شما می تواند خطرناک باشد چیست؟

فرید حسینی:در فصل بهار و تابستان یکی از شایع ترین و خطرناک ترین بیماری ها که از قضا خیلی هم ساده به نظر می رسد همان آلژی است که متاسفانه اکثر اوقات با سرماخوردگی اشتباه گرفته می شود و مرتب برای بیماران آنتی بیوتیک تجویز می شود؛ دقیقا به همین علت الان در کشور ما متاسفانه مقاومت دربرابر آنتی بیوتیک گسترده شده است و همین قضیه به مرور خطر عمده‌ای را بوجود می آورد؛ من تصور می کنم که کشور ما یکی از پر مصرف ترین کشورهای مصرف کننده داروهای ضدالرژی است؛ پیش بینی های سازمان جهانی بهداشت هم این است که تا سال ۲۰۵۰ نیمی از مردم به آلرژی دچار خواهند داشت که اگر این بیماری به موقع درمان نشود هم کیفیت زندگی را پایین می آورد و می تواند خطر آسم را افزایش دهد.

قدس آنلاین:در حال حاضر جایگاه علمی ایران در دنیا کجاست و آیا دانشمندان ایرانی توانسته اند خودشان را به دنیا ثابت کنند؟

فرید حسینی:من پیگیری کرده ام؛ اولین شاگردان کنکور سال ۸۱ سه رشته ادبیات، تجربی و ریاضی الان کجا هستند؛ اکثر نفرات اول تا سوم که نابغه هستند همه به آمریکا و اروپا رفته اند؛ اکثر برندگان المپیادها از ایران خارج شده اند و اینهایی  که در این مملکت نخبه شده اند الان چون نمی‌توانند حمایت کنند و کسی قدرشان را نمی‌داند در اندیشه سفر به خارج هستند و در نهایت هم سودشان را آمریکا و اروپا می برد؛ ایران جزو کشورهایی است که ژن خوب دارد و نابغه پرور است ولی متاسفانه اکثر این ژن های خوب مجبور به مهاجرت هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.