معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سمنان گفت: بخشی از جاده‌های این استان باهدف پیشگیری از تصادفات ناشی از خواب آلودگی، موسیقی پخش می‌شود.

بخشی از جاده‌های استان سمنان با پخش موسقی ایمن می‌شود

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، علی دارینی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سمنان اظهار کرد: استان سمنان در سال ۹۵ در اثر تصادف ۴۳۹۵ مصدوم و ۲۵۷ فوتی داشته است که این میزان در سال ۹۶ به ۵۲۹۵ مصدوم و ۳۰۳ فوتی افزایش یافته است که اکثریت این آمار به علت واژگونی است.

وی با اشاره به وسعت زیاد استان، واقع شدن در مسیر جاده شمال، شرق و غرب و تردد زائران امام رضا(ع)، گفت: جاده‌های این استان به خاطر کویری بودن و وسعت زیاد آن، موجب خواب آلودگی و واژگونی خودروها می‌شود.

دارینی گفت: برای کاهش تصادفات در این مسیر، با همکاری مدیر پیشگیری از وقوع جرم بخش امیرآباد دامغان، کارگروه تخصصی متشکل از فیزیکدانان، موسیقی دانان و مهندسان مکانیک تشکیل و طرح پخش موسیقی در جاده‌های استان بررسی شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان سمنان تصریح کرد: این طرح تاکنون در 8 کشور آمریکا، ژاپن، چین، دانمارک، کره جنوبی، سانمارینو و اوکراین اجرایی شده است و به صورت آزمایشی در ۳۰۰ متر از جاده‌های کویری سمنان پیاده و برآورد شد که اگر به طورکامل اجرا شود ۷۰ درصد واژگونی خودروها کاهش خواهد یافت.

وی درباره نحوه اجرای این طرح توضیح داد: در این ۳۰۰ متر، ۲۰۰۰ شیار در سطح جاده‌ها ایجاد شد؛ براساس عمق و فاصله دقیق شیارها، ضخامت و جنس آسفالت و در نهایت موانعی که در اطراف جاده ایجاد می‌شود، با حرکت خودرونت‌های موسیقی در داخل اتاقک خودرو پخش می‌شود تا مانع خواب آلودگی رانندگان شود.

دارینی گفت: براساس فاصله شیارها و سرعت خودرو، اگر سرعت ۹۰ کیلومتر به بالا باشد، تن صدای آهنگ بیشتر و اگر سرعت کم باشد، آهنگ ملایم است.

این مقام قضایی، هزینه انجام این طرح را بالا خواند و گفت: اگرچه انجام این کار شاید میلیاردها تومان هزینه داشته باشد، اما با توجه به پول‌های میلیاردی که بیمه‌ها و صندوق تامین خسارت‌های بدنی و دیه به بازماندگان متوفیان و مصدومان پرداخت می‌کنند، اختصاص بودجه برای اجرای کامل این طرح ضروری است.

وی با بیان اینکه مهمترین وظایف حاکمیت، حفظ جان مردم و سرمایه انسانی است، ادامه داد: حاکمیت باید پای کار بیاید و بیمه مرکزی و صندوق خسارت به جای پرداخت دیه، در حوزه پیشگیری و قبل از هرگونه حادثه‌ای سرمایه گذاری کند.

نخستین جاده موزیکال در دنیا در اکتبر ۱۹۹۵ در شهر گیلینگ دانمارک توسط دو هنرمند دانمارکی به نام‌های استین کراروپ و یاکوب فروید - مگنوس ساخته شد. در این جاده که نامش آسفالتوفون است، از مجموعه نشان‌گرهای خیابانی چیده شده پشت سرهم استفاده شده تا لرزش ایجاده شده از حرکت اتومبیل روی نشان‌گرها صدایی را داخل اتومبیل ایجاد کند.

ایده جاده‌های موزیکال توجه مهندسان چندین کشور دیگر را جلب کرده است. جاده‌ای به نام جاده آوازه خوان در کره جنوبی و در نزدیکی شهر آنیانگ در استان گیئونگی وجود دارد که موسیقی کودکانه «مری بره کوچکی داشت» را اجرا می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.