عضو کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید که قانون حفاظت از آثار تاریخی وجود دارد اما ضعف در اجرای این قانون باعث بی توجهی به این سرمایه ها شده است.

دادستانی به موضوع تخریب خانه تاریخی "سیدان" ورود پیدا کند/برخوردهای قضایی باید مانع تکرار شود

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین گفت:در هر جامعه‌ای حکومت و  مردم سرمایه هایی دارند که به عنوان پشتوانه‌های آن نظام نیز به حساب می آید؛ یک بخش از این سرمایه ها، مادی هستند که تجدید پذیر بوده و قابل دستیابی مجدد هستند اما بخش دیگر این سرمایه ها معنوی می باشند که عامل افتخار و باعث وابستگی مردم به تاریخ گذشته آن کشور است که به نوعی آن جامعه را در برابر تهاجم ها و آسیب های فرهنگی و پوشالی نیز محافظت می کنند، از این رو اگر این سرمایه های معنوی دچار آسیب شوند علاوه بر اینکه مردم گذشته خودشان را از دست می دهند یک نوع گسست بین نسلی نیز اتفاق می افتد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل کوتاهی مسئولین ومتولیان امر،طی سال‌های گذشته آثار تاریخی  در شهر مقدس مشهد که  سرمایه های عظیم معنوی  کشور نیز محسوب می شوند دچار آسیب شده و بعضا برخی از آنها به طور کلی از بین رفته اند ،آثار تاریخی  که اغلب آنها در اطراف حرم مطهر رضوی بوده و شهروندان و زائران با دسترسی به آنها قادر به شناخت تاریخ گذشته کشور در دهه های مختلف و آگاهی از سنت های آنها بودند .

وی اظهار داشت:  تخریب خانه تاریخی سیدان، خبر تلخی است که خاطرات تلخ گذشته در این باره را دوباره تداعی کرده و شاهدی بر عدم مراقبت و کوتاهی شفاف دستگاه های متولی از این آثار تاریخی می باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه هنگام رخ دادن اینگونه موارد ،سازمان های مقصر انگشت اشاره را به سمت یکدیگر می گیرند، افزود:انتظار ما این است که دادستانی استان به عنوان مدعی العموم به این موضوع ورود پیدا کرده و برخورد قضایی با عاملان تخریب این خانه تاریخی در هر سطحی که هستند به گونه ای صورت بگیرد که درس عبرتی برای دیگران باشد تا این گونه کوتاهی ها و بی دقتی ها دیگر تکرار نشود، زیرا برخی از افراد سودجو با انگیزه اینکه خسارت این کوتاهی را از طریق ابزارهای اقتصادی جبران خواهند کرد به دنبال آسیب زدن به آثار تاریخی هستند در حالی که از این موضوع غافل هستند که تاثیرات یک آثار فرهنگی و تاریخی قابل خریدن نمی باشد.

*شهرداری و سازمان میراث فرهنگی  مسئول هستند

نماینده سرخس و فریمان نیز گفت:امروز یکی از مهمترین نیازهای های جامعه ما احترام به قانون  و اجرای آن از سوی مسئولان  است.

احسان قاضی زاده هاشمی در ادامه به خبرنگار قدس آنلاین ، گفت:  در موضوع حفاظت از آثار تاریخی، قانون مسئولیت را روی دوش شهرداری و سازمان میراث فرهنگی قرار داده است  به طوری که مراقبت از  اصل مکان  بر عهده  میراث فرهنگی و صیانت از حریم ان بر عهده شهرداری ها گذاشته شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: از این رو ضعف قانون در این زمینه وجود ندارد بلکه ضعف در اجرای آن در جامعه احساس می شود  و گاهی اوقات در این زمینه کم‌کاری‌هایی صورت می گیرد که مسئولان متولی آن باید پاسخگو باشند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: برخوردهای قضایی در این زمینه نیز باید به نحوی باشد که افراد دیگر جرات زیر پا گذاشتن قانون و کوتاهی درباره آن را پیدا نکنند.

گفتنی است یک منبع موثق قضایی استان نیز در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اعلام کرد که رئیس سازمان میراث فرهنگی استان خراسان رضوی با مراجعه به دادستانی استان درباره تخریب خانه تاریخی سیدان اعلام جرم کرده و دادستانی نیز موضوع را جهت پیگیری به دادسرای ثامن ارجاع  و خواستار معرفی و برخورد با افراد و سازمان های مقصر در این موضوع شده اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.